• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96060805027
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

اخلمد، هم‌نوایی آب و صخره‌های سخت

اخلمد، هم‌نوایی آب و صخره‌های سخت

ایسنا/خراسان رضوی روستای اخلمد یکی از سرسبزترین روستای شرق کشور است، این روستا در 85 کیلومتری شمال شرق مشهد و در 15 کیلومتری شهرستان چناران واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، زیباترین کوه‌های استان را می‌توان در اخلمد مشاهده کرد، این قلعه را که کوه‌های بلند فرا گرفته، ترکیبی از صخره‌های بی‌شمار و آب فراوان و به دنبال آن سرسبزی بی‌نظیر است.

روستای اخلمد سالانه 700 هزار گردشگر دارد که البته تعداد گردشگران عرب‌زبان این روستا در طی سالهای اخیر افزایش بی‌شمار یافته است، این روستا سالانه 300 هزار گردشگر خارجی دارد که اکثر آنها گردشگران عرب‌زبان از کشور عراق و کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس هستند.

خاک و آب حاصلخیز سبب وجود گیاهان متنوعی در این منطقه شده است. باریجه، گون، تمشک، پونه کبود، گلپر، شاه‌تره، زرشک کوهی، خاکشیر، سریش بخشی از گیاهان این منطقه است.

به دلیل فاصله کمی که اخلمد با مشهد دارد اکثر گردشگران اقامت یک روزه در اخلمد دارند. با این حال جای خالی اقامتگاه بوم‌گردی با توجه به تعداد بی‌شمار گردشگران آن احساس می‌شود. هرچند که تعدادی از منازل روستائیان به گردشگران اجاره داده می‌شود اما بسیاری از گردشگرانی که به این روستا می‌روند در نزدیکی آبشار، در چادرهای مسافرتی اقامت می‌کنند.

گفته می‌شود اخلمد دارای هفت آبشار است که البته اکثر گردشگران تنها از آبشار اول و دوم این روستا بازدید می‌کنند و راه دسترسی به آبشارهای دیگر سخت و طولانی است، دو آبشار اول به فاصله کم یکی با ارتفاع 45 و دیگری با ارتفاع 23 متر پس از دو کیلومتر پیاده‌روی قرار گرفته است.

جواد زنگنه ابراهیمی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چناران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 90 درصد گردشگرانی که به اخلمد سفر می‌کنند اقامت یک روزه در این روستا دارند،  اما اگر طرح جامع گردشگری اخلمد اجرایی شود در این طرح تلاش می‌شود که ماندگاری مسافر به دو و سه روز افزایش یابد.

زنگنه ابراهیمی با بیان این که هم‌اکنون 25 منزل در اخلمد خدمات اقامتی به گردشگران ارایه می‌دهند، افزود: از این منازل درخواست شده چنانچه قصد دارند به گردشگران اقامت دهند از نظر استانداردهای ایمنی و بهداشتی و ... مورد بررسی قرار گیرند و در صورتی که حداقل شرایط را دارا باشند می‌توانند به گردشگران خدمات دهند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 700 هزار گردشگر به اخلمد سفر می‌کنند، عنوان کرد: حدود 300 هزار عدد از این گردشگران را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهند، اما بیشتر این افراد اقامت یک روزه در اخلمد دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چناران با اشاره به ساخت اقامتگاه بوم‌گردی در اخلمد بیان کرد: ایجاد اقامتگاه بوم‎گردی در دستور کار قرار گرفته است و این اقامتگاه تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه طرح جامع گردشگری اخلمد آماده شده است، گفت: در صورتی که در کارگروه زیربنایی استان تصویب شود و به محض ابلاغ طرح، آن را اجرایی می‌کنیم. این پروژه از عوارضی اخلمد تا محل آبشار طرح‌هایی را آماده کرده، با توجه به کاربری هر قطعه برای هر قسمت طراحی خاصی صورت گرفته است تا از تمرکز گردشگران در محل آبشار جلوگیری شود و در همه قسمت‌ها پراکندگی گردشگران را داشته باشیم.

زنگنه ابراهیمی با اشاره به اینکه در طرح جامع تله‌کابین اخلمد نیز راه‌اندازی خواهد شد، افزود: با یک سرمایه‌گذار در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است و اعلام کردند که باتوجه به میزان گردشگر، ایجاد تله‌کابین در این منطقه توجیه اقتصادی خواهد داشت، اما تا زمانی که طرح جامع گردشگری ابلاغ نشود نمی‌توان اقدامی کرد.

وی یادآور شد: در طرح جامع گردشگری اخلمد ایجاد فضای تفریحی و ورزشی از قبیل اسب‌سواری و ماشین‌سواری در دستور کار قرار گرفته است، ایجاد پارکینگ در ابتدای روستا نیز از جمله برنامه‌های این طرح است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha