به گزارش ایسنا، علی باقرزاده امروز (7 شهریور) در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی کردستان، اظهار کرد: از سال 90 تا 95 شاخص سواد در کشور 2.85 درصد رشد کرده است در حالیکه میزان رشد این شاخص در سالهای 85 تا 90 با وجود همه امکانات، 2 دهم درصد بوده است.
وی افزود: از زمانی که نظریه توسعه انسانی مطرح شد، در سیاستهای دولت نیز تحولاتی به وجود آمد و بیسوادی به عنوان مسئلهای جدی در دنیا مطرح شد و اتفاق نظر در خصوص رفع این مشکل و ایجاد تحول در این عرصه به وجود آمد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: امروزه سواد تنها به معنای توان خواندن و نوشتن نیست و عقیده بر این است که هدف سوادآموزی بهبود کیفیت زندگی است و خواندن و نوشتن تنها ابزارهایی برای تجربه زندگی بهتر هستند.
وی تصریح کرد: امروزه سواد سیاسی، سواد سلامت و موارد دیگری نیز در سوادآموزی مطرح است و مورد توجه قرار میگیرد که خواندن و نوشتن اساس همه آنهاست و بدون سواد خواندن و نوشتن سایر ابعاد سواد کسب نخواهد شد.
باقرزاده اعلام کرد: در سوادآموزی سه رویکرد را دنبال میکنیم که اولین رویکرد حداکثر انعطاف پذیری است به نحوی که شرایط و امکانات لازم برای آموزش همه اقشار در هر جای کشور فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه در مدارس انعطاف پذیری لازم وجود ندارد، گفت: این امکان باید برای بزرگسالان فراهم شود و با فراهم کردن امکانات، آنان را به سوادآموزی ترغیب کرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: آموزش به عنوان امری پیشران در زندگی افراد بیسواد تاثیر بسزایی دارد و این دومین رویکرد ما در کاهش نرخ بیسوادی است.
وی حداکثر سودمندی را آخرین رویکرد در سوادآموزی دانست و تاکید کرد: بزرگسالانی که آموزش داده میشوند باید اهمیت یادگیری و ضرورت دریافت آموزش خود را درک کنند و حداکثر سودمندی را از آموزشها دریافت کنند.
انتهای پیام
نظرات