عبدالرحیم کردی در گفت وگو با ایسنا افزود: چابهار کوتاه ترین و به صرفهترین مسیر برای دسترسی افغانستان به آبھای آزاد است و افغانستان درحال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بنادر عباس وکراچی در پاکستان انجام میدھد و این در حالی است که بندر چابھار در مقایسه با بندرعباس 90 کیلومتر و با کراچی 700 کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیکتر است.
به گفته کردی، برای آنکه تجار و صاحبان کالا چابهار را به عنوان مقصد و مبدا بار خود در نظربگیرند، باید تخفیفات و یارانههایی را ارائه داد، چراکه درحال حاظر چابهار بندری گران قیمت برای حمل و نقل و ترانزیت کالاست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برای افزایش تمایل افغانھا به استفاده از چابھار تخفیفات ویژهای برای تجار افغانی در نظر گرفته شده است که تخفیف 50 درصدی سازمان بنادر برای حقوق و عوارض بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری و تخفیف 33 درصدی مابهالتفاوت سوخت مصرفی کامیونهای باربری افغانی نمونهای از آنھاست.
وی با اشاره به ارائه بستهھای تشویقی به سایر صاحبان کالا کرد و گفت: ھزینهھای انبار داری در منطقه آزاد چابھار بین یک تا سه ماه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی رایگان است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم چنین راهاندازی خط منظم کشتیرانی در چابهار را برای جذب صاحبان کالا لازم داست و گفت: بنا به تفاھم نامهای که سازمان منطقه آزاد چابھار با کشتیرانی جمھوری اسلامی ایران دارد، خط منظم کشتیرانی بین چابھار و ھند(بندر کاندلا)ھر چھار روز یکبار به چابھار میآید.
کردی خاطرنشان کرد: برای تقویت خطهای منظم کشتیرانی در مسیر چابهار رایزنیهایی با شرکتها ازجمله ترنگ دریا برای راهاندازی خطهای منظم کانتینری در مسیرهای چین، عمان، امارات و قطر صورت گرفته است.
انتهای پیام
نظرات