• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96052112722

اعزام صدها نیرو به راخین میانمار در پی افزایش تنش‌ها

اعزام صدها نیرو به راخین میانمار در پی افزایش تنش‌ها

منابع نظامی میانمار اعلام کردند، پس از کشتار‌های اخیر در ایالت راخین، دولت میانمار برای تقویت امنیت، صدها سرباز را به منطقه فرستاده است که این امر بر نگرانی‌ها از بروز درگیری‌ها و خشونت‌های بیشتر در این منطقه پر تنش افزوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از اینکه گفته شد "شورشیان مسلمانان روهینجا" ۹ تن از نیروهای پلیس این ایالت را در اکتبر گذشته کشتند، اقدامات وحشیانه‌ای نظیر تجاوز، قتل و شکنجه توسط نیروهای دولتی آغاز شد که موجب شد راخین در خشونت غرق شود.

دو منبع نظامی مستقر در راخین اعلام کردند، در پی پیدا شدن جسد هفت تن از بودایی‌ها در هفته گذشته در کوه‌های نزدیک شهر "مائونگ داو" ارتش این کشور برای "کمک به تشدید امنیت" نیرو به این ایالت فرستاده است.

به گفته یکی از منابع نظامی با خبر، ارتش میانمار حدود ۵۰۰ سرباز را به چندین شهر نزدیک مرز بنگلادش از جمله "بودی دانگ" و "مائونگ داو" فرستاده است.

رئیس پلیس ایالت گفت: ما مجبور به افزایش تدابیر امنیتی هستیم چرا که اوضاع امنیتی بدتر شده است. تعدادی از مسلمانان و بودایی‌ها توسط شورشیان کشته شده‌اند.

ترس از موج تازه‌ای از خشونت‌ها پس از عملیات سال گذشته افزایش یافته است که در آن نیروهای امنیتی به روستاییان شلیک کرده، زنان روهینجایی را مورد تجاوز قرار داده و خانه‌هایشان را سوزاندند.

سازمان ملل ابراز نگرانی کرد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مسئله حقوق بشر در میانمار گفت، این تحولات که دیروز انجام شده، موجب افزایش نگرانی شده است. میانمار باید این اطمینان را ایجاد کند که نیروهای امنیتی در هر شرایطی خویشتن داری کرده و به حقوق بشر احترام می‌گذارند.

بازرسان سازمان ملل در مصاحبه ‌با تعدادی از حدود ۷۵ هزار تن از مردمی که سال گذشته به بنگلادش فرار کرده‌اند، اعلام کردند نیروهای امنیتی احتمالا مرتکب جرائمی علیه بشریت شده‌اند.

دولت میانمار این ادعاها را رد کرده با این حال از همکاری با ماموریت کشف واقعیت برای جست‌وجوی سواستفاده در این کشور امتناع کرده است.

میانمار همچنین نگهبانان مرزی در این منطقه را افزایش داده است.

مسئول حقوق بشر سازمان منطقه‌ای "آسه‌آن" نیز نسبت به افزایش تعداد نیروها در راخین ابراز نگرانی کرده است.

حدود ۱.۱ میلیون تن از مسمانان روهینجایی در راخین زندگی می‌کنند، اما از حق شهروندی محروم شده‌اند و با محدودیت در رفت و آمد و دسترسی به خدمات روبه‌رو هستند. حدود ۱۲۰ هزار تن در کمپ‌هایی که پس از خشونت‌های مرگبار در سال ۲۰۱۲ برپا شده‌اند، زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha