• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96052112551
  • خبرنگار : 30057

با حضور وزیر علوم؛

موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ‌های ایران افتتاح شد

موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ‌های ایران افتتاح شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ‌های ایران (هرباریوم) را در محل این سازمان افتتاح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی امروز در آیین افتتاح موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ های ایران (هرباریوم) گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نوع گلسنگ در ایران موجود است که ۹۱۰ نوع آن به صورت علمی نام‌گذاری شده است و هم اکنون ۳۰۰ نوع گلسنگ در این موزه در معرض دید و استفاده محققان قرار دارد.

وی افزود: گلسنگ‌ها عموماً با قارچ‌ها و جلبک‌ها همزیستی دارند و در تهیه گیاهان دارویی و تحقیقات علوم کشاورزی و زراعی اهمیت زیادی دارند و امروزه از آنها برای تهیه برخی از داروهای آنتی بیوتیک، ضد قارچ و تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

دکتر فرهادی با اشاره به اینکه تنها آسیب گلسنگ‌ها به مجموعه‌های باستانی و آثار تاریخی است، گفت: محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران روشی را برای مبارزه نرم با گلسنگ‌ها ابداع کرده‌اند که هیچ‌گونه تخریب، تغییر رنگ و یا ضرر دیگری برای نقش برجسته و سایر نقوش ندارد.

در جریان بازدید وزیر علوم از موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ‌های ایران مقرر شد فهرست مشخصات گونه‌های گلسنگ‌های ایران در قالب یک پروژه علمی تعریف و پس از انتشار در مجامع علمی داخلی و بین‌المللی ارائه شود.

در ادامه این بازدید، دکتر فرهادی از پژوهشکده کشاورزی و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های آنان قرار گرفت.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فتح‌الله مضطرزاده رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی وزیر علوم را در این بازدید و افتتاح موزه تخصصی و گنجینه ذخایر ژنتیکی گلسنگ‌های ایران همراهی می‌کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha