• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96051006141
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم خبر داد؛

تشکیل ستاد هماهنگی و هم‌افزایی دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای

تشکیل ستاد هماهنگی و هم‌افزایی دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای

وزیر علوم از تشکیل ستاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت‌: این ستاد به منظور هماهنگی آموزش‌های مهارتی در دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای  تشکیل شده است، بنابر این ادغام این دو دانشگاه به هیچ عنوان شدنی نیست.

به گزارش ایسنا دکتر محمد فرهادی امروز در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های مهارتی و کاربردی وزارت علوم است که بر حسب نیاز در رشته‌های مختلف صنعتی، خدماتی، هنری، کشاورزی و غیره آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد، به طوری که اکثر این رشته‌ها کاربردی هستند و فارغ‌التحصیلان مراکز این دانشگاه در نهایت دانشجویانی مهارتی تربیت می‌شوند و در بسیاری از مواقع پژوهش‌های آنها به تولید محصول می‌انجامد.

وی در ادامه بر ضرورت تقویت رشته‌های علمی کاربردی تاکید کرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و سایر برنامه کلان کشوری باید رشته‌های مهارتی در آینده تقویت شده و مورد توجه قرار بگیرند. بنابر این لازم است دانشگاه علمی کاربردی را که یک دانشگاه مهارتی است، بیش‌از بیش مورد حمایت قرار دهیم و برای تبدیل دستاوردهای مراکز علمی کاربردی به محصول شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم وفناوری و مراکز رشد دایر کنیم.

دکتر فرهادی در خصوص کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی مراکز علمی کاربردی، گفت: این دانشگاه بر اساس نیاز می‌تواند به چندین فرم دانشجو پذیرش کند. یعنی هم می‌تواند پذیرش‌های مقطعی داشته باشد و در چند دوره آموزش‌های لازم را ارائه دهد که این اقدام می‌تواند آزاد یا از طریق دستگاه‌های اجرایی کشور باشد. به طوری که حتی کارمندان دولت می‌توانند دراین دانشگاه تحصیل کنند و یا اینکه افراد می‌توانند برای کسب مهارت و شغل به صورت آزاد وارد دانشگاه شوند.

وی با تاکید بر این که بیش‌از 3500 شغل در کشور وجود دارد، گفت: ما می‌توانیم  تعداد شغل‌های کشور را تا 14 هزار افزایش دهیم، با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل نیازمند داشتن مهارت هستند و باید دوره‌های آموزشی لازم طی شوند، دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر این مشاغل را شناسایی کرده و در حال تدوین برنامه آموزش آن‌ها است.

وزیر علوم درخصوص ادغام دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای گفت:‌ این دو دانشگاه ماموریت کاملا جداگانه‌ای دارند و هر دوی این دانشگاه‌ها جزو دانشگاه‌های جامع، سراسری و ملی هستند و امکان ادغام آنها به هیچ عنوان وجود ندارد.

دکتر فرهادی تاکید کرد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از بین افراد هنرستانی دانشجو پذیرش می‌کند که البته با توجه به 12 ساله شدن و تغییر نظام آموزش‌وپرورش باید فکری کرد که آنها نیز با مشکل برای ادامه تحصیل مواجه نشوند؛ اما همچنان که از اسم این دانشگاه مشخص است، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند از بین کارمندان دولت و آزاد دانشجو پذیرش کند.

وزیر علوم در پایان از تشکیل ستاد هماهنگی بین دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت: به منظور ایجاد هم‌افزایی بین برنامه‌ها و سیاست‌های دو دانشگاه ستاد هماهنگی و هم‌افزایی آموزش‌های مهارتی در وزارت‌خانه تشکیل شد و این ستاد هیات امنای واحدی دارد و بر اساس آن بین فعالیت‌های دو دانشگاه هم پوشانی ایجاد نخواهد شد و هماهنگی بین فعالیت‌های آنها به وجود می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha