• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۱:۲۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 96050905155
  • خبرنگار : 71530

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد؛

ضرورت فعالیت حزبی زنان در ایران

ضرورت فعالیت حزبی زنان در ایران

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص وضعیت حضور زنان در عرصه سیاست گفت: کشور ما ویژگی‌های خاص خود را در خصوص حضور زنان در عرصه سیاست دارد، زیرا مشروعیت و حکومت در ایران به‌هم پیوسته هستند و افق‌های پیش‌روی مشارکت زنان در ایران منوط به شرع و عرف است.

به گزارش ایسنا، اشرف بروجردی درنشست واکاوی ضرورت حضور زنان وزیر درکابینه دوازدهم که در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزارشد؛ با بیان این مطلب اظهارکرد: حضور و نقش آفرینی زنان درعرصه های سیاسی هنگامی می تواند مهم و تاثیرگذار باشد که سبب کادرسازی و جریان سازی و نهادینه شدن نقش زنان در جامعه شود.

وی در ادامه با مقایسه حضور زنان در عرصه سیاسی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه گفت: آنچه شاهد هستیم این است که افرادی همچون مرکل و تاچر در کشورهای توسعه یافته به پشتوانه فعالیت هایش سیاسی در احزاب به عرصه قدرت دست یافتند و تحولات بسیار شگرفی در آلمان و انگلیس ایجاد کردند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه با بیان آنکه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به عنوان یک زن به حضور پناهندگان در آلمان کمک زیادی کرد و توانست اقتصاد آلمان را به برند اقتصاد اروپا تبدیل کند؛ در خصوص مارگارت تاچر نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفت: تاچر نیز توانست در کشور انگلستان در عرصه های گوناگون تغییرات زیادی ایجاد کند.

بروجردی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای درحال توسعه همچون هند و پاکستان نیز زنانی همچون ایندیریا گاندی و بی نظیر بوتو بر سر قدرت بودند که نه بخاطر حضور در حزب بلکه بخاطر قدرت خانواده شان به عرصه قدرت راه یافتن، افزود: در زمینه وضعیت مشارکت زنان درعرصه سیاسی هیچ کدام از این دو مدل در ایران وجود ندارد و این مسئله تحت تاثیر شریعت است.

وی تصریح کرد: مشارکت سیاسی زنان در ایران یک ویژگی خاص دارد و آن ممزوج شدن حکومت و شریعت است و نمی توان به مولفه شریعت در حضور زنان توجهی نکرد؛ زیرا شریعت فصل‌الخطاب است. در این میان قانون رویکرد من، شما یا رهبران و مدیران نیست که حرف اول را می‌زند؛ حرف اول را فقط شریعت می‌زند و ما باید اطاعت کنیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه با اشاره به اینکه امام (ره) مانعی برای حضور زنان در عرصه قدرت نمی‌دید، در تشریح راهکارهای افزایش حضور سیاسی زنان گفت: راهکار این مساله حل پارادوکس حضور اجتماعی و خانوادگی زن است. از سوی دیگر، زنان باید بتوانند خود احزاب سیاسی قدرتمندی ایجاد کنند و با مطالبه عام و حضور مستمر در این عرصه جای پای خود را محکم کنند.

بروجردی در ادامه  با تاکید بر نقش اعتماد به نفس زنان در دستیابی آنان به مناصب مهم،عنوان کرد: حضور زنان به‌عنوان وزیر و معاون به‌دلیل پست و قدرت نیست بلکه به علت بیشتر دیده‌شدن بخش عظیمی از جامعه است و ما منتظریم ببینیم دولت چه تصمیمی در آینده می‌گیرد. شاید لازم باشد یک نسل فدا یا حتی فنا شود تا بتوان عرصه را برای مشارکت زنان باز کرد.

بروجردی با اشاره به دستاوردهای دولت اصلاحات در حوزه زنان با بیان آنکه رییس دولت اصلاحات شخصا تمایل داشت وزیر زن معرفی کند و به این مساله اعتقاد و باور داشت اما نمی‌توان دلیل معرفی نشدن وزیر زن را تشریح کرد، گفت: در پشت پرده معرفی خانم دستجردی توسط احمدی نژاد بعنوان وزیر زن، مسائلی وجود داشت و باید گفت که دولت نهم و دهم دغدغه حفظ حرمت روحانیت را نداشت و حریم روحانیت را شکست و در مجموع در دولت های نهم و دهم شاهد مخدوش شدن حرمت روحانیت در کشور بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha