• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 96050402913
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیرکل راه آهن جنوب:

خروج قطار خرمشهر – تهران از ریل در اثر گرمای هوا عجیب و بی‌سابقه بود

خروج قطار خرمشهر – تهران از ریل در اثر گرمای هوا عجیب و بی‌سابقه بود

ایسنا/خوزستان مدیرکل راه آهن جنوب، ضمن تشریح علل حادثه خروج سه واگن قطار مسافربری خرمشهر – تهران در ایستگاه میان آب به هفت تپه در 20 تیرماه این حادثه را پدیده‌ای بسیار عجیب و بی‌سابقه دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالکریم درویش‌زاده در جلسه شورای هماهنگی ترافیک خوزستان که امروز (4 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشریح علل وقوع حادثه خروج سه واگن قطار مسافربری خرمشهر – تهران در 20 تیرماه در ایستگاه میان آب اظهار کرد: در صنعت راه‌آهن به منظور حذف صدای ناشی از عبور قطار از ریل در محل اتصال قطار به ریل‌ها، کل پلاک که فاصله بین دو ایستگاه است، جوشکاری می‌شود. با این جوشکاری، ریل یکپارچه می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از جوشکاری ریل، آمار حداکثر و حداقل دمای 30 ساله منطقه گرفته می‌شود. با توجه به اینکه هواشناسی درجه حرارت دما را در سایه اندازه‌گیری می‌کند، پیش از جوشکاری 20 درجه به حداکثر دمای اعلام شده در این گزارش اضافه می‌شود تا درجه حرارت ریل یا به عبارتی درجه حرارت تعادل برای هر منطقه به دست بیاید.

مدیرکل راه‌آهن جنوب افزود: زمان جوشکاری، این دمای ریل را به درجه حرارت تعادل می‌رسانیم که برای مثال در منطقه هفت‌تپه 43 درجه سانتگیراد و در اهواز 48 درجه سانتیگراد است. در این شرایط ریل جوشکاری می‌شود.

درویش‌زاده عنوان کرد: زمانی که دمای هوا از دمای تعادل ریل کمتر می‌شود، ریل در حالت کشش عمل می‌کند. هنگامی که دمای محیط از دمای تعادل ریل بالاتر می‌رود نیز، ریل در حالت فشار عمل خواهد کرد. این فشار در تراوس و ریل تا حدودی قابل تحمل است. اما اگر درجه حرارت محیط بیش از آنچه که پیش‌بینی شده بود، افزایش یابد، این افزایش دما به شکل موج‌های بسیار ریز در ریل بروز می‌کنند که با شناسایی این امواج، نقاطی از ریل که تحت فشار است، را برش می‌دهیم.

مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به شرایط دمایی محل حادثه خروج سه واگن قطار مسافربری خرمشهر – تهران در 20 تیرماه امسال گفت: در این روز درجه حرارت بسیار افزایش یافت که در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود. هواشناسی دمای آن منطقه را 50 درجه سانتیگراد به ما اعلام کرد اما وقتی در محل حادثه حضور یافتیم، دماسنج خودرو دمای 50 درجه سانتیگراد را در ساعت 17 نشان می‌داد.

درویش‌زاده بیان کرد: زمانی که درجه حرارت محیط بیش از دمای پیش‌بینی شده افزایش می‌یابد و امواج ریز ناشی از آن، خود را در خط ریل نشان می‌دهد که قابل شناسایی است. فرار ریل در بیشتر اوقات در زمان عبور قطار از ریل رخ می‌دهد و معمولاً در قوس‌های خطوط ریلی، این فرار ریل اتفاق می‌افتد و نیروی گریز از مرکز، ریل را به بیرون هدایت می‌کند.

وی بیان کرد: اما در خصوص حادثه خروج واگن از ریل در ایستگاه میان آب در آن روز، خط ریل مستقیم بود و این حادثه بسیار عجیب است. در سابقه 25 ساله‌ای که دارم، مشابه این حادثه که 300 متر خطوط ریلی را حدود یک متر جابجا کند، نداشتیم.

مدیرکل راه‌اهن جنوب ادامه داد: واقعا این حادثه پدیده بسیار عجیبی بود. حتی تراوس های بتنی که در هر 60 سانت نصب می‌شوند و 300 کیلوگرم وزن دارند نیز در این خطوط ریلی حرکت کرده بودند. پس از این حادثه، کمیسیون عالی سوانح هم بررسی‌هایی از نزدیک انجام داد اما این حادثه، هیچ عامل دیگری جز فرار ریل و درجه حرارت هوا نداشت.

*عکس تزئینی است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha