مسیح انصاری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه مردم باید شیوه قیمتگذاری را به طور شفاف بدانند، عنوان کرد: موضوع خالصفروشی و افزایش قیمت شیرینیها در قنادیها همزمان مطرح شد و این موضوع در خوشبینانهترین حالت حتی اگر فرضیه بیاثرسازی مصوبه خالصفروشی بعید بدانیم بدسلیقگی است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع خالصفروشی شیرینی عنوان کرد: تلاش بسیاری صورت گرفته موضوع خالصفروشی به صورت مصوبه ابلاغ شود، چراکه مردم حق دارند کالاهای متعارف را به قیمت خودشان بخرند تا پیش از این قنادیها مقواها، جعبهها و پایههای کیک خود را با قیمت شیرینی به فروش میرساندند یعنی ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم پلاستیک یا کاغذ را با قیمت شیرینی پخته شده به مردم میدادند که به شکل متوسط هر قنادی در سال ۸۳۰ میلیون تومان از محل فروش جعبه سود کسب میکرد.
مدیرعامل انجمن حمایت از مصرفکنندگان اظهار کرد: موضوع خالصفروشی شیرینی از افزایش تعرفهها جداست اما این دو موضوع را در یک بخشنامه به هم پیوند زدند و در کنار افزایش نامتعارف قیمتها که واقعا باید مورد بررسی قرار گیرد، بحث خالصفروشی را نیز ابلاغ کردند و این موضوع باعث شد مصوبه ای که در جهت حمایت از مصرف کننده بود عملا بهانه ای برای بالابردن قیمت ها شود.
این موارد در حالی مطرح می شود که گفته میشود اتحادیه صنف دارندگان قنادی و شیرینی فروش و کافه قنادی تهران علت این حجم افزایش قیمت را عدم تغییر قیمت از سال ۱۳۹۳ عنوان کرده است. ولی نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ و گزارشات میدانی سال های بعد تا ۱۳۹۵ نشان میدهد که انواع شیرینی هر سال افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.
به عنوان مثال در حالی که در نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرینی زبان و پاپیون ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرینی گل محمدی (دانمارکی) ۹۳۰۰ تومان،کیک یزدی ۷۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ در پایان سال ۱۳۹۴ رئیس اتحادیه شیرینی فروشان تهران قیمت های سال ۱۳۹۳ را با ۱۵ درصد افزایش اعلام کرده و در آن زمان گفته که قیمت هر کیلوگرم شیرینی پاپیون و زبان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی تر درجه یک ۱۵ هزار تومان و کیک یزدی ۹۰۰۰ تومان است.
اما در نهایت جدول قیمت مصوب شیرینی که در روزهای اخیر ابلاغ شده، نشان میدهد که انواع شیرینی نسبت به قیمت اعلام شده در پایان سال ۱۳۹۴ معادل ۴۳ تا ۴۴ درصد افزایش یافته است.
همه این ها در حالی است که هماکنون در بسیاری از واحدهای قنادی، شیرینی ها با قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه اتحادیه مصوب کرده است به فروش میرسد؛ به گونه ای که حتی هر کیلو شیرینی تر تا ۳۵ هزار تومان نیز به فروش میرسد.
پیش از این نیز سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نسبت به افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد آب های معدنی واکنش نشان داده بود و چنین افزایش قیمتی را در یک مرحله نامتعارف توصیف کرده بود، حالا باید دید که نحوه نظارت و تصمیم گیری در باره افزایش قیمت های انواع شیرینی از سوی متصدیان این امر چگونه خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات