• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96041205978
  • منبع : نمایندگی همدان

به بهانه دومین سالگرد درگذشت کاشف غارعلیصدر؛

«علیصدر»، هدیه ماندگار معلم عشق

«علیصدر»، هدیه ماندگار معلم عشق

ایسنا/همدان دو سال از درگذشت مرحوم «یوسف نجایی» کوهنورد فقید همدانی و کاشف غارعلیصدر می‌گذرد، مردی که بزرگترین هدیه گردشگری را با زیبایی‌های منحصربفردش برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، مرحوم یوسف نجایی کوهنورد همدانی در سال 1342 در گروه چهار نفره کاشفان غارعلیصدر حضور داشت. وی متولد 1319 در همدان و بازنشسته آموزش و پرورش بود که سال‌ها در رشته کوهنوردی تجربه و سابقه گرانبها داشت و از پیشگامان هیمالیانوردی در کشور بود.

این کوهنورد فقید در سال 1342 همراه با مرحوم محمدطاهر همایونی، عین‌الله بختیاری و عباس رئوفی با ورود به غارعلیصدر، بخش‌هایی از این غار را کشف کرد.

آغاز فعالیت‌های کوهنوردی این مرحوم با صعود به قله الوند و دیگر قله‌های استان همدان در سال 1336 بود که با صعود به قله توچال ادامه یافت و با کسب آموزش‌های لازم در رشته سنگنوردی و شرکت در کلاس‌های مختلف و اخذ مدرک مربیگری تداوم یافت.

کسب مقام‌های اول و دوم در کنگره‌های کوهنوردی، کلاس کارآموزی زیرنظر مرحوم نجاح در سال 1343، حضور در کلاس مربیگری زیرنظر نوشل در سال 1344، حضور در کلاس برف و یخ زیر نظر پیتر هابلر، حضور در کلاس امداد و نجات زیرنظر سپ مایر و بر عهده داشتن دبیری هیئت کوهنوردی همدان به مدت چندین سال از افتخارات ماندگارش است.

همچنین نماینده فدراسیون کوهنوردی در استان و شهرستان‌ها، مربی کلاس‌های کارآموزی در کشور و عضویت در بنیاد هیمالیا در سال 1348 بخشی از سوابق ارزنده این کوهنورد فقید همدانی بود.

** کشف تاریخی

یوسف نجایی عضو گروه چهار نفری کوهنوردی سینا همدان است که در سال 1342 کاشف «غارعلیصدر» موفق شدند، طی یک دوره غارنوردی در غارعلیصدر لایه زیرین آن که قابل قایقرانی است را کشف کنند.

این گروه به سرپرستی مرحوم محمدطاهر همایونی و مرحوم یوسف نجایی، عین‌الله بختیاری و عباس رئوفی با ورود به غارعلیصدر و افتادن اتفاقی یک سنگ صخره‌ای به درون آب مسیر آب زیرین این غار را شناختند و با استفاده از وسایل ابتدایی مانند نردبان و کلکی‌های ساده و ابتدایی 3 کیلومتر از این مسیر را شناسایی کردند.

** بزرگ‌مرد کوهنوردی

آغاز فعالیت‌های کوهنوردی مرحوم نجاتی با صعود به قله الوند و دیگر قلل استان در سال 1336 بود که با صعود به قله توچال ادامه یافت و با کسب آموزش‌های لازم در رشته سنگنوردی و شرکت در کلاس‌های مختلف و اخذ مدرک مربیگری تداوم یافت که کسب مقام‌های اول و دوم در کنگره‌های کوهنوردی آن سال‌ها دستاورد آن است.

این کوهنورد ارزنده در زندگی هم همیشه هم‌پا و همراه کوهنوردان و جوانان بود، همیشه مورد احترام و تکریم جامعه کوهنوردی نیز بود.

آنچه می‌توان از این مربی ارزنده غارنوردی و کوهنوردی کشور یاد گرفت تلاش و فعالیت تا سرحد توان و امید و انگیزه در کلیه مراحل زندگی بود به طور حتم یاد و نام ایشان همواره بر تارک غارنوردی و کوهنوردی این کشور یادآور افتخارآفرینی و سربلندی خواهد بود.

درگذشت این پیشکسوت غارنوردی برای جامعه ورزشی همدان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر بود. پیکر این غارنورد سه‌شنبه 9 تیرماه 94 در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha