• جمعه / ۹ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 96040903584
  • خبرنگار : 71418

ترونیچ: بازی با آمریکا تجربه خوبی برای جوانان است / بازیکنان بدانند که قهرمانی آسیا کافی نیست

ترونیچ: بازی با آمریکا تجربه خوبی برای جوانان است / بازیکنان بدانند که قهرمانی آسیا کافی نیست

مدیر تیم‌های رده‌های پایه بسکتبال ایران درباره شرایط تیم ملی جوانان در جام جهانی گفت: قطعا بازی با آمریکا و ایتالیا به جوانان نشان می‌دهد که قهرمانی در آسیا کافی نیست و باید بیش‌تر تلاش کنند.

نناد ترونیچ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط تیم‌ ‌ملی بسکتبال جوانان پیش از جام جهانی، اظهار کرد: به نظر من حضور در اردوی صربستان اتفاق خوبی برای تیم بود. ما در آن اردو پنج مسابقه با تیم‌های قوی داشتیم که نشان داد که نقاط ضعف‌مان در کدام قسمت‌هاست. همین مساله این فرصت را در اختیار کادرفنی قرار داد تا بعد از کمپ صربستان این نقاط ضعف را بررسی و تیم را تقویت کنیم.

مدیر تیم‌های ملی رده‌های پایه بسکتبال درباره جام جهانی مصر نیز، گفت‌: اول از همه این که در جام جهانی حضور داریم اتفاق خوبی است. جا دارد به سرمربی تیم‌ ‌ملی جوانان و فدراسیون ایران تبریک بگویم که  توانسته است به عنوان قهرمان آسیا در بین ۱۶ تیم برتر جهان و حاضر در جام جهانی قرار بگیرد، اما تاکید می‌کنم که جام جهانی با همه رقابت‌ها فرق دارد. این مسابقات اصلا شبیه قهرمانی آسیا نیست. بهترین تیم‌های جهان با بهترین بازیکنان و با بهترین برنامه و پشتوانه بسکتبال یک کشور وارد جام جهانی می‌شوند و قطعا رقابت‌های بسیار دشواری پیش روی ما خواهد بود.

او ادامه‌ داد: همین دشواری و سطح بالای مسابقات برای بسکتبال ایران خوب است و می تواند باعث رشد و توسعه شود. ما در مرحله مقدماتی با آمریکا، ایتالیا و آنگولا مسابقه می‌دهیم. شرایط آمریکا کاملا متفاوت است و ما باید از این مسابقه به عنوان یک بازی تمرینی برای دیدارهای بعدی استفاده کنیم و توانایی‌های‌مان را نشان دهیم. آمریکا در سال‌های گذشته در تمامی رده‌های پایه‌اش باختی نداشته است. به نظر من رقابت با این تیم تجربه خوبی است به خصوص این که اولین مسابقه ما در جام جهانی است.

ترونیچ افزود: ما بیش از این که به حریفان توجه کنیم باید بر بازی خودمان تمرکز داشته باشیم. این که در دفاع و حمله آن چه که هست را انجام دهیم. تیم ایتالیا را می شناسم. فوق‌العاده‌ با برنامه هستند و با قدرت وارد جام جهانی شده‌اند. لیگی بسیار قوی، پشتوانه رده جوانان این کشور است. ما باید تلاش کنیم که برابر این تیم در دفاع و حمله خوب کار کنیم. شانس زیادی داریم، اما هدف ما نشان دادن توانایی‌های‌مان و انجام برنامه‌های تیمی ماست و هیچ پیش‌بینی از این مسابقات نخواهیم داشت. نباید این نکته را فراموش کنیم که جام جهانی تجربه خیلی خوبی هم برای جوانان ما است که از آن باید برای آینده استفاده کنند. ما اکنون بازیکنانی داریم که اولین تورنمنت بین‌المللی‌شان را تجربه می‌کنند، اما می‌توانند در آینده جام جهانی و المپیک را نیز تجربه کنند. بازیکنان جوان تا زمانی که خودشان این مسابقه را تجربه نکنند به اهمیت آن پی نخواهند برد و ما تلاش می‌کنیم که این شرایط را برایشان مهیا کنیم.

او در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها از ویژگی فیزیکی و تفاوت سایز در جام جهانی صحبت می‌کنند. آیا این موضوع عاملی برای موفقیت است؟ گفت‌: سایز اهمیت زیادی دارد، اما مهم دانش بسکتبال است. باید علم بسکتبال بازیکنان بالا برود. جوانان با یکسری عادت‌ها از سال‌های گذشته وارد تیم‌ ‌ملی می‌شوند که باید آن‌ها از بین بروند و اصول درست جایگزین آن شود. ما در این مدت سعی کرده‌ایم مهارت‌های فنی آن‌ها را افزایش دهیم و نقاط ضعفشان را از بین ببریم که کار بسیار سختی بود.

ترونیچ درباره افزایش قد بازیکنان پست یک در بسکتبال ایران، گفت‌: صحبت زیادی درباره گارد راس‌های بلند قد می‌شود. ما در چند پست باید بیش‌تر تلاش کنیم، اما این کار در رده سنی زیر ۱۹ سال انجام‌پذیر نیست. نمی توانیم بازیکن ۱۸ ساله را بکشیم تا بلند شود. باید از امروز برای رده‌های سنی زیر ۱۳ و ۱۲ سال برنامه‌ریزی کنیم و نفراتی با فیزیک مناسب را برای آینده بسکتبال پرورش دهیم.

او به این سوال ایسنا مبنی بر این که آیا این امکان وجود دارد که بعد از جام جهانی جوانان برخی از نفرات وارد اردوی تیم بزرگسالان شوند؟ تصریح کرد: به‌ هر حال باید این انتقال انجام شود، اما به نظر من باید این بازیکنان از نظر فنی رشد کنند. آن‌ها قهرمان آسیا شده‌اند و فکر می‌کنم که این کافی است، اما این طور نیست. قطعا بازیکن با ایتالیا، آمریکا و کشورهایی مثل کانادا و لیتوانی به آن‌ها ثابت می‌کند که همین قدر کافی نیست و باید بیش‌تر رشد کنند. موفقیت یعنی همین تلاش و رشد مستمر.

مدیر تیم‌های رده‌های پایه بسکتبال، افزود: به نظر من در رشد جوانان باشگاه‌ها خیلی تاثیرگذار هستند. بازیکنان یک یا دو ماه در تیم‌ ‌ملی حضور دارند و بقیه سال در باشگاه هستند. باید یک ارتباط خوب با تیم‌ ‌ملی و باشگاه‌ها ایجاد کنیم تا بازیکنان بیش‌تر رشد کنند و با اصول مناسب و نیازهای تیم‌ ‌ملی پرورش پیدا کنند. مثلا بازیکن یازده ماه سال در باشگاه دفاع زون انجام می‌دهد، اما در جام جهانی دفاع پرس تمام زمین لازم است و این مشکل ما است. ایتالیا، آمریکا، فرانسه و لیتوانی کل سال دفاع پرس تمام زمین انجام می‌دهند، اما ما نه. به همین دلیل باید با باشگاه‌ها ارتباط زیادی داشته باشیم تا بازیکنان بر اساس اصول جهانی رشد کنند.

او در پایان گفت‌: بسکتبال روز دنیا اکنون بر اساس برنامه دفاع، ضد حمله، انتقال به حمله و انتقال به دفاع انجام می‌شود و بازیکنی که در هر قسمت ضعف داشته باشد قطعا موفق نخواهد شد. تلاش ما این است که تمام این مهارت‌ها و اصول را برای رده‌های پایه بسکتبال ایران ایجاد کنیم و بازیکنان را گام به گام بر اساس این موارد پرورش بدهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha