به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، از سال 2011 که سوریه درگیر جنگ داخلی شده است قریب به 11 میلیون سوری ناچار به ترک کاشانه خود شدهاند و اکنون یک چهارم از جمعیت سوریه آواره یا پناهجو هستند.
این در حالی است که طبق اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، در حال حاضر پنج میلیون از این مهاجران در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی میکنند.
با وجود اینکه تعداد کثیری از آوارگان سوری شرایط حضور و تحصیل در دانشگاه را دارند، اما تعداد اندکی از آنها موفق به ورود به آموزش عالی شدهاند.
دانشگاه "سنت ماری" (St Mary) انگلیس با همکاری شورای بریتانیا و آژانس پناهندگان سازمان ملل طی یک پژوهش و بررسی از جوانان آواره سوری به پرسش از برداشت و تجربیات آنان در زمینه توانایی و امکان دسترسی، شرایط پذیرش و سازگاری در آموزش عالی و موقعیتهای موجود در آن که در کشورهای اردن، لبنان و ترکیه ارائه میگردند، پرداخت.
این تحقیق نشان داد میزان علاقه پناهندگان سوری به تحصیل در دانشگاه بسیار بالا است و دختران و پسران به مقدار برابر مشتاق به ادامه تحصیل هستند. اینها نشان از نقش مهم و موثر تحصیلات عالی در جامعه سوریها و نگاه این جامعه به افراد تحصیلکرده دارد.
ضمن اینکه دسترسی به بازار کار یکی از عوامل مهم در اشتیاق جوانان آواره سوری به ادامه تحصیل است.
پسران آواره سوری به دلیل تضمین تامین معیشت خود در آینده تمایل به تحصیل در رشتههای درآمدزا نظیر رشتههای اقتصاد دارند.
اما دست دختران سوری در انتخاب رشته بازتر است، البته مشکلی که برای آنها وجود دارد این است که بانوان برای جذب به بازار کار بایستی تحصیلات بالاتری نسبت به مردان داشته باشند ضمن این که به طور کلی تحصیل و کار دختران در جامعه سوریه امری پسندیده تلقی نمیشود و دختران سوری غالبا در این مسیر مورد تشویق قرار نمیگیرند. علاوه بر اینها، فرصت شغلی نیز برای بانوان کمتر از آقایان است.
نکته جالب توجه، تاثیر جنگ بر خانوادههای سوری برای اجازه به دختران شان برای ادامه تحصیل است، به طوری که جوانان سوری میگویند اکنون والدینشان دخترانشان را به ادامه تحصیل تشویق میکنند.
آن دسته از دختران سوری که به دلیل فشار خانواده یا مسایل دیگر قادر به تحصیل در دانشگاه نیستند در خانه میمانند و به مادرانشان در انجام امور منزل کمک میکنند و یا زود ازدواج میکنند.
اما پسرانی که در دانشگاهها پذیرفته نمیشوند غالبا به انجام کارهای غیرقانونی میپردازند و یا در بخشهای غیررسمی مشغول به کار میشوند و یا به فکر گذر از دریای مدیترانه برای رسیدن به اروپا یا برگشت به کشورشان برای جنگیدن میافتند.
تحقیقات نشان میدهد، بخش عظیمی از پناهندگانی که در حال حاضر با وجود داشتن امکان تحصیل دور از دانشگاه هستند، با مکانیزمهای موجود برای جذب به دانشگاهها و ادامه تحصیل آشنایی ندارند.
یکی از موانع دیگر بر سر راه جوانان آواره سوری برای پیوستن به دانشگاههای اردن، لبنان و ترکیه میزان شهریه مقرر شده برای آنان و عدم تخصیص بورسیه و کمک هزینه تحصیلی کافی برای آنان است.
محققان دانشگاه "سنت ماری" انگلیس امیدوارند نتایج تحقیق شان مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران کشورهای میزبان پناهجویان سوری قرار بگیرد و دسترسی این جامعه را به بخش آموزش عالی تسهیل کنند.
نتایج این پژوهش توسط دکتر کاتلین فینچام مدرس ارشد آموزشی و علوم اجتماعی دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه "سنت ماری" در کنفرانس "به سمت جهانی شدن 2017" (Going Global 2017) که در محل شورای بریتانیا تشکیل شد، اعلام شد و مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت.
انتهای پیام
نظرات