• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96031910273
  • خبرنگار : 71505

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد

تدوین لایحه‌ای برای بهره‌برداری شهروندان کم توان و معلول از حمل و نقل عمومی تهران

تدوین لایحه‌ای برای بهره‌برداری شهروندان کم توان و معلول از حمل و نقل عمومی تهران

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از تکمیل مطالعات پروژه ارائه راهکارهای ارتقای دسترسی افراد کم‌توان به حمل‌ونقل عمومی خبر داد و افزود: همه تقاضای این گروه از شهروندان را نمی‌توان با سامانه حمل و نقل معلولین پاسخ داد، بلکه لازم است شرایط مجموعه حمل و نقل عمومی شهر تهران متناسب با نیازهای آنها تغییر کند.

بابک نگاهداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تکمیل مطالعات پروژه «ارائه راهکارهای ارتقای دسترسی افراد کم‌توان به حمل‌ونقل عمومی» و تایید آن در کمیته تخصصی خاتمه پروژه گفت: یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها تأمین دسترسی شهروندان به امکانات جابجایی جهت تأمین نیازهای روزمره است و حل مسائل دسترسی در شهرها و بهبود بخشیدن به کیفیت آن از اهداف عمده مدیریت شهری به شمار می‌رود و حل این مساله با در نظر گرفتن توانایی‌ها و نیازهای کلیه افراد جامعه اعم از پیر، جوان و معلول صورت می‌پذیرد.

وی افزود: طبیعی است که همه تقاضای این گروه از شهروندان را نمی‌توان با سامانه حمل و نقل معلولین پاسخ داد. بلکه لازم است شرایط مجموعه حمل و نقل عمومی شهر تهران متناسب با نیازهای ایشان تغییر کند و مناسب شود تا معلولین و افراد کم توان بتوانند همانند سایر شهروندان به انجام فعالیت‌های اجتماعی خود مبادرت ورزند.

نگاهداری ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران با وجود بیش از 50هزار نفر شهروند معلول جسمی – حرکتی و به رغم تلاش‌های صورت گرفته، امکان استفاده مناسب ایشان از حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد و بسیاری از این افراد به ناچار از حضور در جامعه و انجام فعالیت اجتماعی و اقتصادی محروم هستند. برای مثال، سامانه حمل و نقل معلولین شرکت واحد اتوبوسرانی با وجود ثبت نام حدود 3000 کاربر در سامانه، به دلیل در اختیار داشتن تنها 60 دستگاه خودرو ون مناسب سازی شده، با تلاش بی‌وقفه کارکنان سامانه تنها امکان انجام حدود 1000 جابجایی در هر روز را دارد. این در حالیست که معلولین نیز شهروندان همین شهر بوده و امکان استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی از حقوق شهروندی آن‌ها است.

وی تاکید کرد: در این پژوهش ابتدا قوانین و مقرراتی که لزوم ارائه خدمات به این افراد و رعایت عدالت و برابری را تاکید می‌کند و ضمن ارائه تجربیات کشورهای موفق در این زمینه، وضعیت موجود حمل‌ونقل عمومی سطح شهر تهران جهت استفاده افراد کم‌توان مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن شناسایی شده‌ است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به نظرسنجی‌های مکتوب از افراد کم‌توان(اعم از معلول حرکتی و نابینا) تصریح کرد: نتایج پرسشنامه ها مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت راهکارهایی جهت ارتقای دسترسی افراد کم‌توان به انواع حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس معمولی، اتوبوس تندرو و مترو به تفکیک ارائه شده است. وظایف هر یک از سازمان‌ها جهت اجرای این راهکارها، مدت زمان لازم جهت اجرای طرح و همچنین هزینه اجرای هر یک از این راهکارها محاسبه و ارائه شده‌ است. حتی جهت امکان برنامه‌ریزی بودجه شهرداری تهران، ایستگاه‌هایی که دارای اهمیت بیشتری برای افراد کم‌توان هستند، شناسایی شده و جهت مناسب سازی اولویت‌بندی شده‌اند.

نگاهداری درباره اجرایی کردن نتایج این پروژه مطالعاتی گفت: ارائه دستورالعمل تدوین شده جهت ایجاد شرایط مناسب برای بهره‌برداری شهروندان کم توان و معلول از بخش‌های مختلف شبکه حمل و نقل عمومی و پیشنهاد برنامه‌هایی جهت منظور کردن در برنامه پنج ساله شهرداری تهران و همچنین ارائه لایحه‌ای جهت رفع برخی از مشکلات فوری موجود به شورای شهر تهران تنظیم و ارائه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha