• چهارشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 96031709562
  • خبرنگار : 71424

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

نمایندگان مجلس در جریان تدوین سند 2030 بودند/جمهوری اسلامی "حق تحفظ" در سند داشت

نمایندگان مجلس در جریان تدوین سند 2030 بودند/جمهوری اسلامی "حق تحفظ" در سند داشت

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران در سند 2030 گفت: نمایندگانی از مجلس در هیات اعزامی به اجلاس های مربوط به تدوین سند حضور داشتند و حتما گزارش سفر به مجلس داده اند و اگر مغایرتی وجود داشت حتما منتقل می کردند.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان در نشست عصر تربیت که با موضوع بررسی آثار تربیتی سند 2030 در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه بیش از سند 2030، حواشی آن پررنگ شده است عنوان کرد: قبل از روز هفدهم اردیبهشت که دیدار عمومی فرهنگیان با مقام معظم رهبری بود و ایشان نکات راهگشایی درباره سند فرمودند، اگرچه هنوز اقدامی شروع نشده بود اما دستور هرگونه از اقدامی درباره سند 2030 از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی ادامه داد: علت تشکیل این جلسه تاکید رهبری در همان جلسه مبنی بر جایگاه آموزش و پرورش و اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت است، ایشان در آن جلسه فرمودند که «گزارش هایی که به من میرسد نشان می دهد یک جریانی در کشور سعی می کند آموزش و پرورش را از چشم ها بیاندازد و ارزش و اعتماد آموزش و پرورش را در دلها از بین ببرند. مقاصدی دارند و این جریان از بیرون هم هدایت می شود.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حواشی اخیر از جمله حذف درس شهید فهمیده، کتاب لک لکی در کار نیست یا کاهش ساعات درس آمادگی دفاعی اظهار کرد: اینها هیچ کدام صحت نداشتند.

زرافشان به پیشینه سند 2030 اشاره کرد و گفت: این سند به سال 1990 بر می‌گردد که در آن زمان کشورها متعهد شدند برای تحقق برنامه 10 ساله ای با شش هدف توسعه ای تلاش کنند که شروع آن در زمان وزارت دکتر نجفی و اتمام آن مربوط به دوره وزارت دکتر مظفر بود. پس از آن کشورها گزارش عملکرد دادند و قرار شد برنامه برای 15 سال دیگر تمدید شود. در سال 2014 جمع بندی عملکرد کشورها انجام و بازنگری در اهداف برنامه ها صورت گرفت.

وی افزود: در اجلاس برنامه آموزش برای توسعه پایدار شهریور ماه سال 93 شمسی در کشور ژاپن، دکتر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش حضور داشت و در آنجا دو نماینده از مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیات اعزامی بودند که در جریان تدوین پیش نویس های سند قرار داشتند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چندی بعد در اجلاس کره جنوبی نیز سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هیات اعزامی را همراهی می کرد گفت: بنابراین مجلس شورای اسلامی از بدو شکل گیری سند همراه هیات ایرانی بوده اند و در جریان همه مباحث مطرح شده قرار داشتند.

زرافشان افزود: دکتر فانی در جریان تدوین سند در اجلاس کره بر قرار گرفتن چارچوب عمل سند تحول بنیادین تاکید می کند و یک حق تحفظ برای ایران در نظر می گیرند که بر اساس آن جمهوری اسلامی متعهد به اجرای بندهایی از سند که در تعارض با اولویت های آموزش و پرورش ( سند تحول بنیادین) و باورهای دینی و ارزش های فرهنگی جامعه اسلانی باشند، نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اسنادی که الزام آور نیستند نیازی به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارند اظهار کرد: نه تنها ما بلکه هیچ کشوری آن را به تصویب مجلس ها نمی رسانند. بنابراین اینکه گفته می شود ایران پای این سند را امضا ءکرده درست نیست بلکه در قالب بیانیه ای از سوی کشورها مورد توافق قرار گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از 150 دستگاه در کشور متقاضی آن هستند که ماموریت هایشان وارد کتب درسی شده و فرهنگ سازی صورت گیرد. به عنوان مثال درباره شیر، مصرف آب و محیط زیست مطالبی را اضافه کردیم که تاثیر خوبی داشت و دستگاههای مربوطه از اقدام آموزش و پرورش تقدیر کردند.

زرافشان با بیان اینکه در مصوبه دولت برای سند 2030 هم بر حق تحفظ جمهوری اسلامی تاکید شده بود گفت: در کارگروهی که تشکیل شد تاکید شده بود که سند 2030 ذیل سند تحول بنیادین اجرا شود.

به گفته وی، حتما نمایندگان مجلس حاضر در هیات اعزامی به مجلس گزارش سفر داده اند و اگر مغایرتی وجود داشت حتما منتقل می کردند.

وی درباره آموزش دانش آموزان دختر و پسر نیز گفت: بر تساوی جنسیتی آموزشی در اهداف توسعه پایدار تاکید شده است که ما در سند تحول بنیادین هم عدالت آموزشی را داریم.

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha