• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96030302086
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی سوم خرداد بخوانید؛

اظهارات متناقض در مورد ریاست مجلس/آمادگی میرسلیم برای همکاری با دولت/جزئیات نتایج انتخابات و...

اظهارات متناقض در مورد ریاست مجلس/آمادگی میرسلیم برای همکاری با دولت/جزئیات نتایج انتخابات و...

نامه میر سلیم به رییس جمهور، انتقاد از جشن های خیابانی، بررسی رفتار رئیس‌جمهور بعد ازحادثه مهدن یورت، جزئیاتی از نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در شهر تهران، اظهارات متناقض سخنگوی فراکسیون امید و مستقلین در مورد توافق سه فراکسیون سیاسی مجلس بر ریاست مجدد لاریجانی در سال دوم، اعتراض به حکم صادره برای آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه سوم خرداد ۱۳۹۶ است.

مراسم تجدید میثاق جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با آرمان های امام (ره)

جمعی از نیروهای سپاه و ناجا با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجیدی میثاق کردند.جمعی از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران، آجا، ناجا و بسیج مستضعفین صبح امروز با حضور در حرم امام راحل و اهدای تاج گل به مرقد امام (ره) با آرمان های ایشان تجدید میثاق کردند.سردار اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده سپاه قدس در این مراسم با بیان این‌که «سوم خرداد روز مقاومت و پیروزی است و راه مقاومت را ادامه می‌دهیم گفت:امسال این روز با آخرین روزهای ماه شعبان و نخستین روزهای رمضان همزمان شده است و من این روز را به تمام فرماندهان نیروهای مسلح و ادامه دهندگان راه فتح خرمشهر تبریک می‌گویم.

خانواده های قربانیان حادثه معدن یورت آزادشهر

گزارشی از بررسی رفتار رئیس‌جمهور بعد از وقوع یک حادثه با عنوان "به‌جامانده از معدن یورت"

درست ۱۶ روز پیش از انتخابات بود که یک اتفاق تلخ در استان گلستان برخی حواشی را به وجود آورد. تونل معدن زمستان یورت آزادشهر منفجر شد و تعدادی از معدن‌چیان مصدوم و مجروح شدند و عده ای جان باختند. چهار روز بعد رئیس‌جمهور به محل حادثه رفت.۱۳ اردیبهشت با انفجار معدن یورت، بسیاری انگشت اتهام خود را سمت دولت نشانه رفتند. نبود ایمنی کافی، مناسب نبودن وضعیت معدن‌چیان و کمبود امکانات باعث انتقاداتی از سوی بسیاری از مردم و رسانه‌ها شد. هدف از این نوشته نه بررسی علل حادثه معدن و نه مشکلات به وجودآمده و انتقادات مطرح شده است. شاید آن زمان اگر چنین مطلبی بیان می‌شد به عنوان طرفداری از روحانی که کاندیدای انتخابات بود و رعایت نکردن اصل بی‌طرفی به حساب می‌آمد اما حالا که هیاهوی انتخابات و تبلیغات تمام شده می‌توان راحت‌تر به این مساله پرداخت.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز در یک یادداشت اختصاصی با عنوان نظم و امنیت انتخابات با نگاهی متفاوت ،  انتخابات۹۶ را بررسی کرده است. که در بخشی از آن آمده است:انتخابات اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ یک تجربه بسیار با ارزش در نحوه و مدیریت مسائل امنیتی است که با مشارکت مردم به عنوان حافظان اصلی امنیت و همچنین با تدبیر و بکارگیری خرد جمعی در مقوله انتخابات، زمینه‌های حضور حداکثری و برقراری نشاط و شور توأم با شعور مردم را فراهم کرد.

جزئیاتی از نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در شهر تهران منتشر شد.جزئیاتی از نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در شهر تهران ارایه شده است که نرخ مشارکت و درصد آراء حسن روحانی و ابراهیم رئیسی را نشان می دهد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران  اعلام کرد : حسن روحانی در انتخابات نخستین دوره ریاست جمهوری خود در سال ٩٢  ، ١٣٣٠٣٥٥  رأی در شهر تهران به دست آورد درحالیکه در انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری خود  ٢٥٨٧٨٩٣  رأی از مردم شهر تهران کسب کرد که نشان می دهد یک میلیون و ٢٥٧ هزار و ٥٣٨ رأی نسبت به انتخابات سال ٩٢ در شهر تهران بیشتر کسب کرده است.براساس آمار ارایه شده میزان مشارکت انتخابات در شهر تهران ٦٣/٧ درصد عنوان شده، این در حالی است که در سال ٩٢ این میزان  ٥٠/٢ درصد بوده است .

نشست خبری مصطفی میرسلیم

مصطفی میرسلیم، در نامه‌ای به رییس جمهور یادآورشد: قطعاٌ پیشرفت و موفقیت دولت‌ها در ایران بویژه دولت دوازدهم، آرزوی همه دوستداران انقلاب و کشور است.همچنین ذوالنوری از جشن‌های خیابانی مردم در پی پیروزی روحانی در انتخابات انتقادکرد. یک عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با انتقاد از جشن‌های خیابانی مردم در پی پیروزی روحانی در انتخابات گفت: ای کاش منتخبان و مسئولان صبر می‌کردند که شورای نگهبان چند جلد اسناد تخلف و تقلب در انتخابات را بررسی کند و بعد جشن پیروزی می‌گرفتند.

لاریجانی

سه فراکسیون سیاسی مجلس بر ریاست مجدد لاریجانی در سال دوم توافق کردند. مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی سه فراکسیون مجلس برای انتخابات هیأت رئیسه گفت که ریاست علی لاریجانی در سال دوم فعالیت مجلس از سوی هر سه فراکسیون پذیرفته شده است.

در همین ارتباط بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که توافق سه فراکسیون مجلس درباره ریاست مجدد لاریجانی کذب محض است.وی افزود: هیچ جلسه مشترکی بین سه فراکسیون سیاسی مجلس درباره ریاست مجدد علی لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه وجود نداشته و چنین توافقی صورت نگرفته است.

صحن مجلس

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تغییر ساعت کاری مجلس در ماه رمضان خبر داد.بهروز نعمتی گفت: در جلسه هیئت رئیسه مجلس مقرر شد ساعت کار جلسات علنی مجلس در ماه مبارک رمصان ۹ تا ۱۳ و ساعت کار کمیسیون‌های تخصصی ۱۴ تا ۱۶ تعیین شود.امیر دریادار حبیب‌الله سیاری به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه )مجلس شورای اسلامی به مرور شرایط کشور در عملیات بیت المقدس و تشریح مشخصات، ویژگی ها و نتایج این عملیات پرداخت.وی با بیان اینکه درصورت تهدید، ثابت می‌کنیم آزموده را آزمودن خطاست گفت: در صورت هرگونه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ثابت خواهیم کرد آزموده را آزمودن خطاست.

پالایشگاه

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه نحوه واگذاری غیرقانونی مهمترین محور تفحص از پالایشگاه کرمانشاه است ،در خصوص آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از پالایشگاه کرمانشاه گفت:‌ طرح تحقیق و تفحص در کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید و در حال حاضر نیز در دستور کار هیأت رئیسه مجلس قرار دارد.

فراکسیون امید

فراکسیون امید

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید و نمایندگان لیست امید خبر داد و گفت که به زودی اسامی اعضای فراکسیون امید و نمایندگانی که با لیست امید وارد مجلس دهم شدند، منتشر می‌شود.بهرام پارسایی افزود: بالغ بر ۱۶۰ نماینده با لیست امید و با پذیرش تعهدات این لیست وارد مجلس شدند، اما به هر دلیلی بعد از ورود به مجلس در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند. در همین راستا نشست مجمع عمومی فراکسیون امید برای بررسی گزینه‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار می‌شود. اعضای فراکسیون امید در جلسه مجمع عمومی که عصر امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود قرار است به بررسی گزینه های فراکسیون برای انتخابات هیات رئیسه مجلس بپردازند.قرار است فراکسیون امید برای تمام ارکان هیات رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب، دبیران و ناظرین کاندیدا معرفی کنند.

***

 ۱۶۷ نماینده در بیانیه ای از عملکرد رسانه ملی در انتخابات قدر دانی کردند.در این بیانیه که در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه) مجلس از سوی احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد، از زحمات مدیران و کارکنان رسانه ملی تقدیر و عنوان شده که برگزاری این انتخابات پرشور مرهون تلاش صداوسیماست.

شمخانی

با ابتکار ایران و روسیه نشست کشورهای عضو ائتلاف ضدتروریسم هم‌پیمان سوریه برگزار شد.اولین نشست مسوولین نهادهای امنیت ملی کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم هم‌پیمان سوریه شب گذشته در شهر زاویدوا در شمال پایتخت روسیه برگزار شد.در این نشست که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برگزار شد علاوه بر دریابان شمخانی و نیکلای پاتروشف دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه، فالح فیاض و علی مملوک مشاوران امنیت ملی عراق و سوریه نیز حضور داشتند.

شمخانی در حاشیه برگزاری اجلاس مقامات عالی امنیتی کشورهای پنج قاره جهان در روسیه، در دیدار با مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان ازبرگزاری اجلاس دبیران شورای امنیت ملی ایران، روسیه و افغانستان به زودیخبر داد. شمخانی همچنین در هشتمین نشست مقامات عالی امنیتی ۹۵ کشور از پنج قاره جهان گفت: یک سازمان تروریستی بدون حمایت خارجی نمی‌تواند دوام و حیات داشته باشد.

دیدار کوفی عنان با ولایتی

کوفی عنان با بیان اینکه دشمن نامیدن ایران در خاورمیانه صلح ایجاد نمی‌کند گفت: ترامپ باید با ایران گفت‌وگو کند.دبیرکل پیشین سازمان ملل با انتقاد از اظهارات ضد ایرانی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دونالد ترامپ باید با ایران وارد گفت‌وگو شود.وی گفت: ترامپ باید سراغ ایران برود و با این کشور که با امضای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و انتخاب مجدد رئیس‌جمهور حسن روحانی تلاش می‌کند با جهان تعامل کند، وارد گفت‌وگو شود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به مواضع ترامپ در اولین سفرش به خاورمیانه با بیان اینکه ایران فریب نمی‌خورد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست‌های خردگرایانه خود، فریب دامی که افراطیون منطقه و فرامنطقه‌ای پهن‌ کرده‌اند را نخواهد خورد و هم‌چنان نگاه همکاری همراه با صلح را در عرصه بین‌المللی به خصوص در تعامل با همسایگانش پیگیری می‌کند.این دیپلمات با سابقه کشورمان با بیان این‌که امنیت خریدنی نیست، تصریح کرد: امنیت باید از درون جامعه و با اتکا به پشتوانه مردم حاصل شود و به طور قطع ایجاد امنیت از طریق خرید سلاح و دادن ثروت یک ملت به کشوری دیگر به بهانه خرید تسلیحات امنیت‌ساز نیست.

سید عباس عراقچی نیز در خصوص حضور خود در جلسه روز چهارشنبه سوم خرداد در کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سازمان انرژی اتمی سفارش‌های دیگری برای خرید اورانیوم داشته است، افزود: در مورد این‌که چه میزان نیاز به ورود اورانیوم طبیعی جدید هست، رایزنی‌ها هنوز ادامه دارد.وی با اشاره به اینکه ترامپ تا کنون به برجام پایبند بوده است گفت: ترامپ تاکنون به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و تعلیق سایر تحریم‌های هسته‌ای نیز در زمان خود باید تمدید شوند.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین

وزیر خار بحرین در واکنش  به توئیت ظریف مدعی شد: به نظر می‌رسد ظریف خواب‌های آشفته می‌بیند. خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در واکنش به توییت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان گفت که "به نظر می‌رسد ظریف خواب‌های آشفته می‌بیند. به او پیشنهاد می‌کنم که کتاب «لولیتا در تهران» را بخواند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدامات اخیر آل خلیفه علیه آیت الله عیسی قاسم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمله وحشیانه نیروهای رژیم آل خلیفه به ساکنان منطقه الدراز و جوانان مومنی که از ماه‌ها پیش به خاطر دین و وطن و کرامت خود تحصن کرده‌اند را محکوم می‌کنیم و آل سعود تروریست مسوول اصلی این حملات هستند.

وزیر امور خارجه عربستان با ادعای حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن گفت که ریاض مانع از هرگونه نقش ایران در یمن خواهد شد. عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز با ابراز خرسندی از پشتیبانی کاخ سفید از عملیات نظامی ائتلاف تحت ‏رهبری عربستان علیه یمن مدعی شد: نمی‌توانیم اجازه دهیم که ایران در یمن که کشوری راهبردی است، نقشی داشته باشد.‏

خبرگزاری قطر

خبرگزاری رسمی قطر اظهارات امیر قطر درباره ایران را تکذیب کرد.خبرگزاری رسمی قطر پس از انتشار اظهاراتی منتسب به امیر قطر اعلام کرد که سایت این خبرگزاری هک شده است. به نقل از امیر قطر مطلبی منتشر شده بود که در آن گفته بود دشمنی با ایران عقلانی نیست.همچنین یک روزنامه سعودی با اشاره به ادعای هک شدن سخنان امیر قطر گفت: خبرگزاری قطر هک نشده است.این  روزنامه سعودی انتشار سخنان امیر قطر در تمام رسانه‌ها هک خبرگزاری قطری را نفی می کند.

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی با تبریک به اسماعیل هنیه گفت:فقط مردان بزرگ به کارهای بزرگ در شرایط سخت دست می‌زنند.سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در پیامی ضمن تبریک انتخاب اسماعیل هنیه به عنوان رئیس جنبش حماس گفت: ما مشتاقانه منتظر تلاش‌های شما هستیم تا خط مقاومت را همانند جنبش حماس تثبیت و گسترش دهید.

مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اینکه احداث مرکز پرتودهی صنعتی قزوین گامی بزرگ در توسعه فن‌آوری و دانش هسته‌ای دانستگفت: ساخته شدن مرکز شتاب‌دهنده رودوترون قزوین به دست دانشمندان کشور و بومی‌سازی آن افتخاری بزرگ برای کشور و استان قزوین است.اصغر زارعان با اشاره به فعالیت‌ها و طرح‌های سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: طبق مفاد سیاست‌های تدوین‌شده اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، این سازمان در راستای دو مأموریت اصلی «تولید انرژی» و «توسعه کاربرد پرتوها در زندگی» فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. 

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور نیز گفت:متوسط رسیدگی به پرونده‌ها در شعب دیوان عالی کمتر از دو ماه است.وی افزود:در سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۸۴۰۲ فقره پرونده به شعب دیوان ارجاع که از این تعداد پرونده ارجاعی تعداد ۱۵۴۵۱ فقره آن پرونده‌های حقوقی و ۳۲۹۵۱ فقره آن پرونده‌های کیفری هستند و در همین مدت یک ساله تعداد ۴۷۴۵۰ فقره پرونده مختومه شده است.

همچنین یک وکیل دادگستری در یادداشتی با عنوان«حکایت تلخ ناکامی وکلای دادگستری در ورود به پارلمان شهری»به دلایل عدم استقبال مردم از وکلا و حقوقدانان برای حضور در شوراهای شهر و روستا پرداخت.

آیت‌الله عیسی قاسم

نمایندگان مجلس در بیانیه ای  حکم صادره برای آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را محکوم کردند.در این بیانیه که از سوی احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) قرائت شد، حکم صادره علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم ظالمانه، نابخردانه و فرقه گرایانه توصیف شده است.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با انتشار اطلاعیه ای اقدامات خصمانه آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای اقدامات خصمانه آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرینی و حکم دادگاه این کشور را محکوم کرد و از تمام اندیشمندان و مسلمانان جهان خواست مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این ظلم مشهود نشان دهند.

همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha