• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 96030200842
  • خبرنگار : 71498

هزینه برق در ساعات پیک چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه برق در ساعات پیک چگونه محاسبه می‌شود؟

قبوض برق در فصل تابستان دغدغه مشترکان است که می‌توان به‌راحتی با اجرای برخی نکات مدیریت مصرف تا ۳۰ درصد هزینه‌ها را کاهش داد.

به گزارش  ایسنا، نزدیک شدن به روزهای گرم سال افزایش استفاده از تجهیزات سرمایشی و همچنین میزان مصرف انرژی (برق) در ساعات اوج مصرف را در پی دارد؛ تا جایی‌که  در تهران علاوه بر افزایش مصرف در ساعت‌های بین ۱۹ تا ۲۳ شب، در روز و بین ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ نیز با افزایش مصرف مواجه هستیم.

در این بین تعرفه میان باری از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ شب، تعرفه اوج بار از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳ (با توجه به نوع مشترک) و تعرفه کم باری از ۲۳ شب تا ۷ صبح محاسبه و لحاظ می‌شود.

به منظور تشویق مشترکان برای جابه جایی مصارف خود از ساعت اوج بار به ساعت کم باری، پس از محاسبه بهای برق مصرفی، اضافه پرداختی مصارف اوج بار و تخفیف مصارف غیراوج بار برای آن دسته از مشترکان خانگی که دارای لوازم اندازه گیری چندزمانه هستند به ازای هر کیلووات ساعت مصارف ثبت شده در اوج بار با نرخ ۴۵۰ ریال به عنوان اضافه پرداختی و برای مصارف ثبت شده در زمان کم باری به ازای هر کیلووات ساعت به میزان ۲۲۵ ریال برای مشترکان دارای کنتور سه تعرفه و ۹۰ ریال برای مشترکان دارای کنتور دوتعرفه به عنوان تخفیف کم باری لحاظ شده و محاسبه می‌شود.

صورت حساب مصرفی برای مشترکان تجاری و سایر مصارف نیز بابت مصارف ثبت شده در اوج بار با نرخ ۶۵۵ ریال به ازای هر کیلووات ساعت ثبت شده در اوج بار به عنوان اضافه پرداختی و برای مصارف ثبت شده در زمان کم باری به میزان ۳۲۷.۵ ریال به ازای هر کیلووات ساعت به عنوان تخفیف زمان کم باری محاسبه می‌شود.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های برق شود علاوه بر مدیریت مصرف در زمان‌های پیک  استانداردسازی قدرت قراردادی و تعویض کنتور مکانیکی با کنتور سه زمانه دیجیتال است که تمام مشترکان می‌توانند نسبت به ایجاد این سیستم از شرکت توزیع برق تهران بزرگ اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۷

قبلا اوج بار 4 ساعت بود و کم باری 8 ساعت بود و برای همین تعرفه اوج بار به علت اینکه زمانش نصف کم باری بود دو برابر لحاظ شده بود. حالا که ساعت اوج بار و کم بار یکی شده باید میزان تخفیف کم باری رو هم مثل زمان اوج بار حساب کنن. یعنی نرخ 450 ریال لحاظ شود

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۱۸

کنتورها ساعت ثابتی تنظیم شدن یعنی سه بازه هشت ساعته ۶ تا ۱۴ واز ۱۴ تا ۲۲ و از ۲۲ تا ۶ صبح روز بعد. اولین ۸ ساعت میان باری دومی اوج بار و سومی کم باری. ولی شرکت برق هر منطقه و هر استان ساعتهای متفاوتی رو برای محاسبه بار اعلام میکنن.ضمن اینکه کنتورها ساعتتابستانه و زمستانه ندارن و دقیق نیستند. شرکت برگ شفاف کند ساعات پیک مصرف رو با کنتورهای خانگی چگونه محاسبه میکند؟