• پنجشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96022818177
  • خبرنگار : 71589

برنامه حزب کارگر انگلیس برای حذف شهریه دانشگاه‌ها

برنامه حزب کارگر انگلیس برای حذف شهریه دانشگاه‌ها

حزب کارگر انگلیس وعده داد در صورت به قدرت رسیدن اخذ شهریه را از دانشجویان منتفی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو.نیوز، جان مک‌دانل از اعضای برجسته پارلمان بریتانیا اعلام کرد، حزب کارگر انگلیس به عنوان اصلی‌ترین مخالف حزب حاکم  در صورت به قدرت رسیدن در انتخابات پیش رو، شهریه دانشگاه‌ها را حذف خواهد کرد و همچنین هزینه‌های اضافی دریافت شده را پس خواهد داد.

اما بر اساس لیستی که دانشگاه‌های انگلیس هفته گذشته منتشر و معاون صدراعظم انگلیس اعلام کرد، کاهش شهریه دانشگاه‌ها جزو سیاست‌های اجرایی اولویت‌بندی شده برای دانشگاه‌ها نیست.

چگونگی تضمین توافق برگزیت(Brexit) و معرفی یک سامانه مهاجرتی جدید برای ورود دانشجویان خارجی، دو اولویت از پنج حوزه موجود هستند که دانشگاه‌ها تمایل دارند سیاست‌مداران قبل از انتخابات ماه آینده آن‌ها را در سخنرانی‌هایشان مشخص کنند.

مک‌دانل افزود: ما همیشه مسئله آموزش را مسئله‌ای می‌دانستیم که از نسلی به نسل بعد هدیه داده می‌شود. آموزش کالا نیست که خرید و فروش شود. بنابراین ما قصد داریم خدمات آموزش و پرورش را رایگان اعلام کنیم. این بدان معنی است اخذ شهریه یک بار برای همیشه برچیده خواهد شد تا آینده روشنی را برای فرزندانمان رقم بزنیم.

وی افزود: آموزش رایگان موجب پرورش جامعه‌ای می‌شود که اساسا عادلانه‌تر، دارای برابری بیشتر و دموکراتیک‌تر خواهد بود.

با این که متن نهایی آیین نامه حزب کارگر هنوز منتشر نشده است، اما اخباری مبنی بر گنجاندن بند تعهد رایگان کردن آموزش و عدم دریافت هزینه‌های اضافی در این آیین نامه به بیرون درز کرده است.

در حالی که احزاب سیاسی اصلی در انگلیس در حال تکمیل پیش‌نویس آیین‌نامه‌هایشان هستند، دانشگاه‌های انگلیس پنج اولویت مهم برای دولت بعدی را شناسایی کردند که به شرح زیر است:

1. تضمین توافق موثر برای دانشگاه‌ها در دوره پس از برگزیت

2. حمایت از دانشگاه‌ها به عنوان عاملان رشد اقتصاد در منطقه

3. افزایش بودجه در بخش‌های تولید علم، تحقیقات و اختراعات و ابداعات به منظور رقابت با رقیبان

4. حمایت از آموزش نوین جهانی و تجربیات دانشجویان به منظور حصول نتایج موثر

5. معرفی یک سامانه مهاجرتی کارآمد

دیم‌جولیا گودفلو، رییس انجمن دانشگاه‌های انگلیس و معاون رییس دانشگاه کِنت گفت: این بسیار مهم است که صدای دانشگاه‌ها توسط کمپین‌های انتخاباتی شنیده شود، چرا که اثر مستقیم بر دانشگاه‌ها دارد، به خصوص راجع به برگزیت و قانون مهاجرت.

دانشگاه‌ها از همه احزاب می‌خواهند که به دانشگاه‌ها در زمینه ادامه روند بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال، مهارت و فنون، پژوهش‌ و پویایی جامعه کمک کنند.

وی افزود: رای به خروج از اتحادیه اروپا و انتخابات آتی فرصتی بی‌نظیر برای بازنگری سامانه مهاجرت است. اگر ما می‌خواهیم از رقبایمان عقب نمانیم، باید سامانه جدیدی برای پذیرش دانشجویان مهاجر از سراسر دنیا طراحی کنیم تا انگلیس یکی از بهترین کشورها در زمینه تحقیقات علمی و تولید علم باشد.

حزب کارگر اعلام کرد مورد حمایت اتحادیه دانشجویان نیز قرار دارد.

مالیا بواتیا، رییس اتحادیه ملی دانشجویان گفت: با اینکه آیین نامه حزب کارگر هنوز نهایی نشده است اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد بالاخره یک حزب سیاسی حرف‌ها و مقاصد ما را دنبال می‌کند و خواسته ما مبنی بر تحقق آموزش رایگان و عدم دریافت هزینه‌های اضافی محقق خواهد شد.

شهریه دانشگاه‌ها میان رای دهندگان جوان موضوعی داغ است. شهریه دانشگاه‌ها توسط دولت تونی بلر از سال 1998 تا 2004 سالیانه 3000 پوند افزایش داشت و توسط ائتلاف لیبرال دموکرات‌ها با محافظه‌کاران در سال 2012 سه برابر شد. دولت محافظه‌کار کنونی نیز برنامه دارد تا در پاییز هر سال شهریه دانشگاه‌ها را 9250 پوند افزایش دهد. در حالی که حزب لیبرال دموکرات هنوز در حال هزینه دادن بابت عدم تصویب توقف افزایش شهریه دانشگاه‌ها در انتخابات سال 2010 است.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ از 1000 دانشجوی مقطع کارشناسی نشان می‌دهد که رای‌شان حزب کارگر است و محافظه‌کاران نیز از لیبرال دموکرات‌ها پیش هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha