• دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96022516383
  • منبع : صدا و سیما

معاون رییس صداوسیما در همایش روز جهانی ارتباطات عنوان کرد:

گام‌هایی که باید صداوسیما تا سال ۲۰۲۰ بردارد

گام‌هایی که باید صداوسیما تا سال ۲۰۲۰ بردارد

معاون امور استان‌های صداوسیما گفت: اگر آینده‌ای کارآمد و موثر برای صدا و سیما می‌خواهیم باید تا سال ۲۰۲۰ گام‌های بزرگی برداریم و به دانشگاه صدا و سیما و کادرسازی توجه جدی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، دکتر علی دارابی امروز در همایش روز جهانی ارتباطات در دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما در سخنانی به ارتباطات در دنیای امروز پرداخت و تصریح کرد: مولای متقیان علی(ع) فرصت‌ها را مانند ابر تشبیه می‌کنند که به سرعت از افق زندگی می‌گذرند؛ هراکلیتوس فیلسوف یونانی هم عقیده داشت نمی‌توان از یک رودخانه دو بار عبور کرد چرا که هر دو، در حال تغییر و عوض شدن هستند، نه رود ثابت است و نه انسان، بنابراین باید قدر فرصت‌ها را دانست و در این بین به مسئله ارتباطات به عنوان پلی برای اتصال فرد و اجتماع یا گروه‌های انسانی توجه داشت.

دارابی با بیان اینکه برخی صاحبنظران بر این باورند که چهار تحول اساسی در مشخصه‌های فضای رسانه‌ای رخ داده است خاطرنشان کرد: این تغییرات اینگونه‌اند که مرزهای سخت و دقیق به مرزهای نرم تبدیل شده،  رابطه یک به چند به رابطه چند به چند مبدل شده، مفهوم مخاطب (دریافت کننده) به مفهوم خلق کننده (توزیع کننده) تغییر یافته و وسایل ارتباط جمعی به وسایل ارتباطی متنوع تبدیل شده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: طی سال‌های اخیر، ورود سریع رسانه‌های نوین و پذیرش و اقبال مردم به آن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی چون چند رسانه‌ای شدن، سیال و آنی بودن، شخصی، فرامکانی و فرا زمانی بودن، مستقیم و تعاملی بودن و انطباق با شرایط جدید افزایش یافته است و در عین آنکه فرصت‌های جدیدی خلق کرده اما مخاطرات و تاملاتی را به وجود آورده است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما ادامه داد: با توجه به ظهور رقبای رسانه‌ای قدرتمند همچون ماهواره، اینترنت و فضای مجازی و نیز سرعت فراوان تغییرات فناوری، رسانه‌ها بطور اعم و سازمان صدا و سیما بطور اخص ملزم به بازشناسی روندهای درونی (محاطی) و بیرونی (محیطی) شده‌اند تا با بهره‌گیری از روش‌های آینده‌پژوهی، تنظیم نقشه راه و ترسیم آینده را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه تغییرات در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها موجب باز تدوین نظریه‌های علوم انسانی و سایر حوزه‌های علوم شده است عنوان کرد: رابطه قدرت و رسانه، بازنگری در تعریف مفهوم حاکمیت و حکم و کشورها و تلاش برای دستیابی به تعریف قابل اجماع جهانی در مفاهیمی چون «مرز و سرزمین» شده و بی شک سازمان صدا و سیما مانند سایر رسانه‌ها متاثر از این تحولات و تغییرات خواهد بود.

دارابی ادامه داد: با این ملاحظات بر این باورم که سازمان صدا و سیما تا سال ۲۰۲۰ باید گام‌های بزرگی بردارد که از آن جمله ایجاد شهر رسانه‌ای، تصویب قانون جامع مدیریت و اداره صدا و سیما، تعیین تکلیف درباره مالکیت معنوی و کپی رایت، ایجاد قطب دینی و تولیدات پاک و اخلاقی در حوزه انیمیشن، فیلم و سریال، ماهواره مستقل، دیجیتال‌سازی، آرایش رسانه‌ای جدید و کادر سازی و تربیت نیرو که دانشگاه صدا و سیما محور این مسئله است را می‌توان برشمرد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما تصریح کرد: درباره این مفاهیم و موضوعات به تفصیل در کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، بیم‌ها و امیدها که توسط انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر شده سخن گفته‌ام.

وی با بیان اینکه رادیو و تلویزیون در هویت‌بخشی، اطلاع‌رسانی، آموزش، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، باید امید آفرینی در جامعه و اعتماد سازی را همراه با یکدیگر دنبال کند گفت: به این ترتیب می‌توان به تقویت وحدت، اتحاد و انسجام ملی امید داشت و این همه نیازمند برنامه‌ای جامع، کادر کارآمد و حرفه‌ای و بهره‌گیری از زیر ساخت‌های فنی و تکنولوژیکی جدید است.


دارابی خاطرنشان کرد: امروز صدا و سیما با بیش از ۱۴۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی که به ۳۵ زبان فراملی برنامه تولید و پخش می‌کنند در تلاش است به این مهم دست یابد.

این استاد دانشگاه در ادامه و در ارتباط با فعالیت‌های دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: بارها گفته‌ام دانشگاه صدا و سیما از مراکز آموزش عالی منحصر به فرد کشور به شمار می‌رود، ظرفیت بی‌بدیلی است که دانشجویان متعدد با سواد، اعضای هیات علمی متعهد و فاضل، کادر و مدیران با انگیزه و مومن رشته‌های درسی خاص که ویژه دانشگاه صدا و سیماست در آن به تحصیل مشغول هستند و امکان کار و شغل مستقیم با رشته تحصیلی خود را به دست می‌آورند.

دکتر دارابی ادامه داد: فارغ از برخی نواقص و اشکالات که در سالیان اخیر در این حوزه دیده‌ایم و باید ترمیم شوند، دانشگاه صدا و سیما مرکز کادرسازی، تربیت نیرو و ضامن پویایی و بالندگی رسانه ملی به شمار می‌رود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه اگر آینده کارآمد و موثر برای صدا و سیما را می‌خواهیم باید به همان میزان به دانشگاه نیز توجه داشته باشیم، گفت: ساز و کارهای این مساله را در چند زمینه می‌توان برشمرد، نخست صیانت از سرمایه‌های انسانی دانشگاه و دیگری احراز جایگاه بایسته برای این مرکز آموزش عالی در نظام سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی سازمان البته نباید از فراهم ساختن فرصت‌های مطالعاتی و ارتقاء سطح دانش و علم استادان، کارورزی دانشجویان در حین تحصیل، بورسیه، امریه و استخدام دانشجویان، کمک‌های مادی و معنوی و بازنگری و به روز کردن رشته‌های تحصیلی غافل بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha