• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96022013150
  • خبرنگار : 71579

بی بی سی عربی: روحانی شانس بیش‌تری برای پیروزی در انتخابات دارد

بی بی سی عربی: روحانی شانس بیش‌تری برای پیروزی در انتخابات دارد

یک رسانه عربی در گزارشی به وعده‌های کاندیدای ریاست جمهوری ایران و دستاوردهای آنان پرداخت و با مثبت شمردن کارکرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران شانس وی را بیش‌تر از کاندیدای دیگر دانست.

به گزارش ایسنا، بی‌بی‌سی عربی در گزارشی نوشت: با نزدیک شدن روز انتخابات ریاست جمهوری در ایران شش کاندیداتور ریاست جمهوری به موضوع اقتصاد پرداختند و آن را مهم‌ترین موضوع برشمردند. برخی از این کاندیداتورها برای موفقیت در انتخابات وعده ایجاد شغل و اشتغال دادند و برخی دیگر وعده کمک مالی دادند تا با بحران بیکاری مقابله کنند.

در نگاه اول با توجه به دستاوردهای حسن روحانی در طول این چهار سال به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور کنونی ایران بار دیگر انتخاب خواهد شد، زیرا روحانی در سال 2015 توانست با قدرت‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای توافق امضا کند و این توافق توانست به بحران میان ایران و غرب که چندین سال به طول انجامید پایان دهد و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی نتیجه آن توافق بود.

بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: این روزها مردم ایران از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌های زیادی می‌شنوند؛ محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که کاندید ریاست جمهوری نیز هست وعده داده است که در صورت انتخاب وی در طول چهار سال ریاست جمهوری پنج میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد. این درحالی است که بیش‌ترین رکورد ایجاد فرصت شغلی در ایران در طول چهار دهه اخیر 600 هزار فرصت شغلی در سال بوده است.

هم‌چنین شهردار تهران وعده داده است تا به بیکاران ماهانه 2300000 ریال حقوق دهد و تعداد بیکاران در ایران 3300000 نفر است. در نتیجه مبلغ حقوق این بیکاران 2.5 میلیارد دلار خواهد می‌شود اما قالیباف هیج توضیحی نداده است که این مبلغ را از کجا می‌آورد و در مورد چگونگی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیز توضیحی نداده است.

اما ابراهیم رئیسی که کاندید اصولگرایان به شمار می‌رود وعده‌ای بیش‌تر از قالیباف داد و گفت که شش میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد.

وی هم‌چنین وعده داده است که یارانه شهروندان فقیر ایرانی را سه برابر کند؛ این در حالی است که یارانه هر نفر در ایران 455 هزار ریال است و نسبت فقرا در ایران 30 درصد است و با سه برابر کردن یارانه آنان مبلغ 3.5 میلیارد دلار در سال لازم دارد، رئیسی نیز همانند قالیباف درباره منبع این درآمد توضیحی نداده است.

احمد علوی، اقتصاددان ایرانی که مقیم استکهلم پایتخت سوئد است می‌گوید: آنها شبیه کسانی هستند که در بازار مزایده کار می‌کنند و حل مشکلات اقتصادی از این راه امکان‌پذیر نیست. کلامشان زیباست اما خاطرات محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور پیشین هنوز از یادها نرفته است.

با پایان دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد رشد اقتصاد ایران به نسبت 7 درصد در سال کاهش یافت و نسبت تورم به 40 درصد رسید.

بی‌بی‌سی در ادامه این گزارش نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران توانست رشد اقتصادی را احیا کند و نسبت تورم را کاهش و تجارت را تقویت کند. اما مشکل اینجاست که سطح توقعات مردم بسیار بالاست و دلیل بالا رفتن توقعات خود روحانی بود. زیرا به مردم وعده داده بود که با برداشتن تحریم‌ها معجزاتی به وجود خواهد آمد.

گفته می‌شود که بیش‌تر کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند آماده‌اند تا بار دیگر به حسن روحانی فرصت ریاست جمهوری دهند.

حمید حسینی، یکی از مسوولان پالایشگاه نفت سروش می‌گوید: دولت روحانی با برداشته شدن تحریم‌ها، تقویت رشد اقتصادی، توجه به بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی به مردم امید دوباره داد، بنا بر این در رقابت انتخاباتی باید از خود مطمئن باشد.

حسینی در ادامه گفت: مجموعه زیادی از کارگران بخش خصوصی از روحانی حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha