• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96022012897
  • خبرنگار : 71443

آناتولی: پیش‌بینی می‌شود روحانی بار دیگر رییس‌جمهور ایران شود

آناتولی: پیش‌بینی می‌شود روحانی بار دیگر رییس‌جمهور ایران شود

خبرگزاری آناتولی با پرداختن به رقابت میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران گزارش داد: حسن روحانی در حالی برای دومین پیروزی خود در این انتخابات شرکت کرده است که علیرغم برخی نارضایتی‌ها از وی در زمینه اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که باز هم رییس جمهور ایران شود.

به گزارش ایسنا،  خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت: حسن روحانی، رییس جمهور کنونی ایران برای انتخاب مجدد خود برای یک دوره چهارساله دیگر وارد کارزار انتخاباتی شده است. او شانس پیروزی را دارد، با ا ین حال تردیدها و گمانه زنی‌هایی نیز سربرآورده زیرا برخی از وعده‌های انتخاباتی وی در سال 2013 هنوز محقق نشده است.

روحانی در سال 2013 با 51 درصد آرا پیروز رقابت‌های انتخاباتی شد. وی وعده بهبود روابط با غرب و حقوق زنان و بهبود اوضاع حقوق اقلیت‌ها در ایران را داده بود. در زمینه اقتصادی نیز گفته بود که با بیکاری مقابله و چهار میلیون شغل ایجاد خواهد کرد اما اغلب این وعده‌ها به جایی نرسید.

آمارهای غیر رسمی شمار بیکاران در ایران را بین هفت تا 10 میلیون برآورد کرده است.

به گزارش آناتولی، تمام روسای جمهور سابق ایران در دو دوره متوالی پیروز شده‌اند اما عملکرد حسن روحانی در سیاست خارجی و مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور، موفقیت او در انتخابات پیش رو را با تردید مواجه کرده است.

ارزیابی دوره ریاست روحانی ایجاب می کند که کار وی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، مدنی و فرهنگی مورد بحث قرار گیرد تا دستاوردها و شکست های ریاست جمهوری وی مشخص شود. روحانی در تبلیغات انتخاباتی قبلی خود کلید را شعار قرار داد تا ایرانی ها را متقاعد کند که کلید حل مشکلات را در دست دارد و در تبلیغات خود از شعارها و وعده‌هایی مانند حل موضوع هسته‌ای، توافق با غرب که تمام مشکلات این کشور را حل می کند و هر شهروند در مدت کوتاه آثار مثبت این توافق را در سفره و جیب خود می بیند، توانست رای اکثریت را به دست آورد.

رسیدن به توافق هسته‌ای با غرب و شکست انزوای ایران از دستاوردهای روحانی است اما باید گفت که این توافق به دلیل مشکلات اقتصادی که این کشور با آن مواجه شده بود؛ با وجود روحانی یا عدم وجودش باید صورت می گرفت. باید خاطرنشان کرد که روند مذاکرات هسته‌ای در عمان چند ماه پیش از انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور ایران با دستور آیت الله خامنه‌ای آغاز شده بود.

آناتولی در ادامه گزارش خود آورده است: روحانی نخستین رئیس جمهور ایران بود که با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا طی تماس تلفنی گفت‌وگو کرده و دوران وی شاهد دیدارهای مسئولین اروپایی از تهران بود و این عوامل باعث شد که ایران از همسایگان خود و از کشورهای اسلامی دور شود. زمانی که روحانی به سمت ریاست جمهوری ایران رسید روابط این کشور که از بشار اسد رییس جمهور سوریه پشتیبانی می کند، با کشورهای عربی دچار تنش شده بود.

در سال های اخیر روابط ایران با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای حوزه خلیج(فارس) رو به وخامت بیشتر گذاشت و پس از حمله به سفارت عربستان ، روابط دپلماتیک میان این دو کشور قطع شد که به دنبال این رویداد، سومالی، سودان، جیبوتی، مالدیو، کومور و بحرین نیز روابط خود را با تهران قطع کردند.

علاوه بر این، سازمان همکاری های اسلامی در نشست 2016 در استانبول برای نخستین بار در تاریخ خود با صدور بیانیه‌ای و با اتفاق آراء تمام کشورهای عضو، آنچه دخالت ایران و حزب الله در منطقه از جمله در سوریه، یمن، کویت و بحرین می‌خواند را محکوم کرد که به دنبال آن رئیس جمهور ایران این نشست را ترک کرد. همچنین روابط این کشور با ترکیه دچار مشکلات شده و به ویژه درخصوص مسئله سوریه، این تنش افزایش یافت.

باوجود کارنامه ضعیف دولت حسن روحانی و از دست دادن بسیاری از هوادارن خود و ناامیدی در اصلاح و بهبود یا تغییر وضعیت کشور، دولت وی همچنان در نظرسنجی‌ها پیشرو است و به نظر می‌رسد که روحانی برای دور دوم نیز انتخاب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۲-۲۰ ۱۲:۰۲

آناتولی خبرگزاری کدوم کشور است ؟

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۲۰ ۱۲:۰۵

رأي ما دكتر روحاني