• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 96021811637
  • خبرنگار : 71503

جای خالی طراحان ایرانی در هفته‌های مد جهانی

جای خالی طراحان ایرانی در هفته‌های مد جهانی

هفته‌های مد در شهرهای مختلف دنیا برگزار می‌شود و طراحان لباس با نمایش آثارشان، هنر خود را در عرصه جهانی معرفی می‌کنند، اما چرا در اغلب این هفته‌ها، جای طراحان ایرانی خالی است.

به گزارش ایسنا، مناطق مختلفی در دنیا مانند پاریس، نیویورک، لندن، آلمان، اسپانیا، میلان، ژاپن، دبی، فیلیپین، اندونزی، ترکیه، روسیه، مالزی و پاکستان برای برگزاری هفته مد برنامه‌ریزی می‌کنند و در مدت زمانی مشخص به ارائه آخرین طراحی‌های لباس می‌پردازند.

هفته مد پاریس در کنار هفته مد لندن، میلان و نیویورک به‌عنوان چهار رخداد مهم در دنیای مد مطرح هستند. این چهار رویداد در امتداد هم برگزار می‌شوند؛ هفته مد ابتدا در نیویورک، سپس در لندن، بعد در میلان و آخر در پاریس برپا می‌شود. مطرح‌ترین طراحان، برندها و فعالان حوزه پوشاک و مد، هر سال در این هفته‌ها حضور دارند.

به‌جز این چهار رویداد، بسیاری از کشورهای دنیا نیز هفته‌های مد بزرگ و کوچکی را ترتیب داده‌اند، اما هم‌چنان این چهار هفته مد، به‌عنوان بزرگ‌ترین رخدادهای دنیای مد و فشن به‌شمار می‌آیند. البته هفته مد در تهران هم دوبار برگزار شد که بنا بر دلایلی ادامه پیدا نکرد.

در بیشتر کشورهایی که هفته مد در آن‌ها برگزار می‌شود، طراحان مسلمان نیز حضور می‌یابند و طرح‌هایی از لباس‌های اسلامی ارائه می‌دهند، برای مثال «انیسه حسبیوان» طراح اندونزیایی در هفته مد پاریس ۲۰۱۷  که یکی از چهار رویداد مهم مد در دنیاست، شرکت کرد و مجموعه‌ای از طرح‌هایش را با حجاب کامل به‌نمایش درآورد.  

این رویدادها می‌توانند فضای خوبی برای معرفی طراحان و سبک لباس‌های ایرانی - اسلامی باشند، اما جای طراحان ایرانی در آن‌ها خالی است.  

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این‌که چرا طراحان ایرانی در هفته‌های مد در دنیا حضور ندارند؟ به ایسنا گفت: ما نمی‌خواهیم مثل آن‌ها باشیم؛ طراحان ایرانی صاحب فکر و خلاقیت هستند و طبیعتا هم در کشور خودمان و هم در دنیا باید معرفی شوند. با توجه به این‌که ما شاخص‌هایی داریم و در حوزه طراحی پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم لازم است که این طراحان معرفی شوند، اما نحوه معرفی شدن طراحان ایرانی به تامل و توجه بیشتری نیاز دارد.

حمید قبادی ادامه داد: یکی از جاهایی که لباس ایرانی باید معرفی شود، کشورهای اسلامی هستند تا پیرو آن، طراحان خودمان را نیز به دنیا معرفی کنیم؛ اما بخشی از کاربردی کردن آثار و به تولید رساندن آن‌ها، در فکر و اعتقادات است.

وی اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم اندیشه‌های دینی با موضوع مد و طراحی اسلامی - ایرانی ارتقا پیدا کند. یکی از شرایط حضور ما، این است که اندیشه‌های‌مان در آثارمان متبلور شود. ما تلاش می‌کنیم اگر در مجامع بین‌المللی هم می‌خواهیم حضور داشته باشیم، اندیشه‌های دینی و طراحی خلاقانه در کنار هم به دنیا معرفی شوند.

او در این‌باره افزود: فکر می‌کنم این ظرفیت در طراحان ایرانی وجود دارد، اما این‌که کار چگونه و با چه ابزاری معرفی ‌شود، به توجه و تامل بیشتری نیاز دارد که ما به‌دنبال این موضوع هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha