• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 96021609800
  • منبع : نمایندگی زنجان

یک جامعه‌شناس:

اخلاق نباید صرفاً در مناظرات تلویزیونی رعایت شود

اخلاق نباید صرفاً در مناظرات تلویزیونی رعایت شود

ایسنا/زنجان یک جامعه‌شناس در رابطه با بحث انتخابات، گفت: اخلاق نباید صرفاً در مناظرات تلویزیونی رعایت شود و این انتظار وجود دارد که اخلاق در همه شئون زندگی اجتماعی نهادینه شود.

«امامعلی دادخواه» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در جامعه دینی و انقلابی باید همه موارد شفاف بوده و دین به هیچ‌وجه نباید ابزار دست فاسدان، رانت‌خواران و معرکه‌بگیران شود، پس در این شرایط فاتحه اخلاق خوانده می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز در جامعه شاهد بی‌اعتمادی، اضمحلال سرمایه اجتماعی و فرسایش اخلاقی نسبت به یکدیگر هستیم که ترمیم این شرایط هم‌چون قندیل غارها، به زمان زیادی نیاز دارد و این نشان می‌دهد که توجه به اخلاق تا چه حدی مهم است.

این کارشناس جامعه‌شناسی با بیان این‌که رعایت اخلاق در مناظره‌ها و میتینگ‌های تبلیغاتی ضروری است، خاطرنشان کرد: باید به‌جای جنجال، عقلانیت و به‌جای کتمان و لاپوشانی، شفافیت و قانون‌گرایی جایگزین شود و باید به جای خشونت، فرهنگ گفت‌وگو در مناظرات حاکم باشد.

دادخواه یادآور شد: عدالت و آزادی که جزو اصول دین و انقلاب است باید در مناظرات رعایت شود، باید اجازه دهیم همه طیف‌ها و جریانات آزادانه، اندیشه و گفتار خود را که در قانون اساسی آزاد است، بیان کنند.

وی ادامه داد: کاندیداها باید به جای کلی‌بافی و شعار دادن و جوسازی اجازه دهند بخش‌های کارشناسی با حضور کارشناسان و با طرح آمار و ارقام عملکردها، طرح شود. آگاهی و دسترسی به رسانه، حق مسلم شهروندان است و باید اجازه دهیم مردم با واقعیت‌ها پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

دادخواه، پای‌بندی به عهد و قول را یک اصل اخلاقی عنوان کرد و یادآور شد: کسانی که دم از چند برابر کردن یارانه‌ها و اشتغال چند میلیونی می‌زنند طبق اصول دینی و اخلاقی بعد از سر کار آمدن باید حتماً گزارش دهند تا مردم بدانند که آیا این‌ها به وعده‌های خود عمل کرده‌اند یا نه؟

وی یادآور شد: بهترین قضاوت مردم در مورد پای‌بندی به مناظره‌کنندگان مربوط به اخلاق گذشته آنان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha