ابتدای دولت (سال92) | اواخر دولت (سال 96) |
168.156.270میلیون ریال | 338.220.322 میلیون ریال |
ابتدای دولت (93-92) | اواخل دولت( 96-95) | تفاضل | |
کارکنان | 979.228 نفر | 893.450 نفر | 85.878 - |
دانشآموز دولتی | 11.297.554 | 11.502.722 | 205.168 + |
ابتدای دولت (93-92) | اواخر دولت (95-94) |
37 درصد | 56 درصد |
ابتدای دولت (93_92 | اواخر دولت (95 - 94) | تفاضل | |
کودکان لازمالتعلیم دوره ابتدایی (6 تا 11 سال) | 6.414.821 | 7.648.000 | 1.233.179 + |
دوره دوم متوسطه | 4.854.000 | 5.337.000 | 483.000 + |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 94) |
1290000 میلیارد ریال | 2618000میلیارد ریال |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 94) |
6579 میلیارد ریال | 8880 میلیارد ریال |
ابتدای دولت (93-92) | اواخر دولت (95-94) |
4.86 متر مربع | 5.14 متر مربع |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
0.24 متر مربع | 0.36 متر مربع |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (95-94) |
1.250.000 نفر | 1.797.000 نفر |
ابتدای دولت (93-92) | اواخر دولت (95-94) |
700.000 نفر | 2.000.000 نفر |
ابتدای دولت (93-92) | اواخر دولت (95-94) |
62 میلیون جلد | 107 میلیون جلد |
ابتدای دولت (93-92) | اواخر دولت (95-94) |
92000 کلاس | 158000 کلاس |
ابتدای دولت | اواخر دولت |
1.080.060 | 1.483.034 |
ابتدای دولت | انتهای دولت |
4 میلیون نفر | 5 میلیون نفر |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
0/0 درصد | 20 درصد |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
16.000.000 نفر | 39.000.000 نفر |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
2.000.000 نفر | 6.000.000 نفر |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
3.000.000 نفر | 5.000.000 مفر |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
0 نفر | 20.000 نفر |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
72 مدرسه | 20.000 مدرسه |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
500.000 نفر | 2.000.000 نفر |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
220 | 720 |
ابتدای دولت (سال 92) | اواخر دولت (سال 95) |
89.000 | 115.000 |
عملکرد معاونت پرورشی و فرهنگی عبارت است از:
1-تشکیل کارگروه «تربیت در سند تحول» با هدف تدوین نگاشت ساختاری نقشه راه تحقق اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
2-تدوین الگوی «سیمای تربیتی دانشآموخته مطلوب نظام آموزش عمومی کشور» براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
3- تاسیس حدود 720 دارالقرآن فعال خار ج از مدرسه ظرف سه سال گذشته (افزایش از 220 به 720 دارالقرآن).
4- برگزاری پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشآموزان جهان اسلام با حضور 68 نماینده از 31 کشور از 5 قاره (30 فروردین سال جاری تا هفتم اردیبهشتماه)
5- برگزاری نماز جماعت در 65 هزار مدرسه کشور (حدود 20 هزار آنها، امام جماعت روحانی دارند).
6ـ جلب مشارکت بیش از پنج میلیون دانش آموز در برنامههای قرآن و عترت به صورت داوطلبانه.
7- اعزام بیش از 600 هزار دانشآموز به اردوهای راهیان نور (پیشبینی میشود تا پایان تابستان، به بیش از 750 هزار نفر برسد.)
8-وجود 710 هسته مشاوره (250 هسته به سطح مرکز مشاوره ارتقا یافته است.)
9- وجود مشاور تحصیلی در تمامی مدارس مقطع متوسطه اول با جمعیت بالای 40 نفر.
10- ابلاغ شیوهنامه هدایت تحصیلی در اسفندماه با رویکرد انتخاب آگاهانه، آزادانه و پاسخگویی حداکثری به تقاضای دانشآموزان و والدین آنها.
11- جاری شدن فرآیند اجرایی تکمیل فرمهای هدایت تحصیلی برای قریب به 950 هزار دانشآموز پایه نهم و تکمیل حدود 70 درصد فرمها توسط دانشآموزان و والدین آنها (تا 20 اردیبهشت مهلت دارند.).
12- وجود همیار مشاوران آموزش دیده به عنوان دستیار مشاوران مدارس در بیش از 10 هزار مدرسه.
13- مشارکت بالغ بر سه میلیون و 700هزار دانشآموز و معلم در طرح ملی پرسش مهر در سال تحصیلی جاری.
سایر اقدامات شاخص:
*رشد 16 درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی و رشد 50 درصدی پوشش تحصیلی در آموزش تلفیقی -فراگیر
*اجرای طرح خدمات حمایتی دانش آموزان با نیازهای ویژه برای اولین بار و افزایش اعتبار سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی
1ـ توسعه و تقویت نشاط علمی، مذهبی، سیاسی و فرهنگی از طریق:
*تاسیس 30 تشکل دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان
*افزایش 60 درصدی اردوهای راهیان نور
*بسط و گسترش شوراهای دانشآموزی، اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان و بسیج دانشآموزی.
*برگزاری مسابقات مختلف حفظ و قرائت قرآن .
2-اهتمام به گسترش، نوسازی، استاندارد و ایمن سازی فضای مدارس از طریق :
*رشد 24 درصدی کلاسهای دارای استاندارد گرمایشی سال 1394 در مقایسه با سال 92
*تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای 11 هزار مدرسه دوره اول متوسطه به کیتهای علوم تجربی و ابزارهای ویژه درس کار و فناوری.
3-مدیریت منابع و مصارف از طریق:
*استقرار سیستم یکپارچه مالی با رویکرد نظام حسابداری تعهدی، شامل بودجه، اعتبارات، سپردهها، تضمینات، دفترداری و تنظیم حسابهای دریافت و پرداخت، عاملین ذیحسابی، حقوق و دستمزد، اموال، قراردادها، ارزی و درآمد.
*چابک سازی فرآیندهای مالی در وصول درآمدها از طریق اجرای طرح سوئیچ خزانه وTSA
*توسعه فناوری اداری، از طریق طراحی و اجرای فاز اول سامانه جامع وزارت آموزش و پرورش، شامل 62 زیرسیستم در حوزههای مالی، دانشآموزی، اداری و پشتیبانی.
*اجرای طرح پژوهشی در زمینه نحوه محاسبه قیمت تمام شده دانشآموز در 12 شهرستان (استقرار سیستم هزینهیابی براساس فعالیت)
*اعمال سیاست بومیپذیری در برنامههای جذب نیرو، به منظور کاهش نقل و انتقالات و ماندگاری بیشتر نیرو در مناطق نیازمند
*حذف کامل نیروی مازاد غیرشاغل به میزان 245 هزار ساعت در هفته، طی سالهای 92 تا 94
*ساماندهی معلمان مازاد دور دوم متوسطه به علت حذف یک پایه تحصیلی براساس ساختار نظام جدید آموزشی در سایر دورههای تحصیلی.
*کاهش هزینه جذب و تربیت معلم از طریق عملیاتی کردن ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سال 1394
*کاهش هزینه تمام شده 200 هزار دانشآموز به میزان 2400 میلیارد ریال در سال 1394 و 2100 میلیارد ریال در سال 93 از طریق اجرای روش «خرید خدمات آموزش و پرورشی».
*اجرای برنامه تشویقی مستندسازی املاک و فضاهای آموزش و پرورش رفع تصرف غیرقانونی از آنها.
*توسعه فضاهای آموزش و پرورشی از محل تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش (فروش / تهاتر) در چارچوب قانون شوراهای آموزش و پرورش و سایر ضوابط و مقررات مربوط.
4-توسعه مشارکتهای عمومی از طریق:
*امضای تفاهمنامههای ملی با 23 دستگاه اجرایی (صنعتی و اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، علمی، فناوری بهداشتی ود رمانی، زیست محیطی، سیاسی و قضایی) به منظور بهرهگیری از ظرفیتهای اجرایی، علمی و پژوهشی آنها و تامین بیش از 43 هزار میلیارد ریال هزینههای طرحها و برنامههای آموزشی، ورزشی و پرورشی و توسعه و تجهیز فضاهای پرورشی و آموزشی از محل اجرای تفاهمنامهها.
*تامین حدود 71 هزار میلیارد ریال هزینه طرحها و برنامههای آموزشی، ورزشی و پرورشی، توسعه و تجهیز فضاهای پرورشی از محل اجرای تفاهمنامههای استانی و درآمدهای اختصاصی شوراهای آموزش و پرورش استان.
*افزایش سهم دانشآموزان مدارس غیردولتی از کل دانشآموزان 8.73 درصد در سال تحصیلی 93-92 به 10.67 درصد در سال تحصیلی 95-94.
*طراحی و اجرای الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی.
*حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، از طریق اختصاص 400 میلیارد ریال تسهیلات خرید تجهیزات تعمیرات و پرداخت وام خرید و احداث تا 80 درصد قیمت ملک توسط بانک صادرات ایران.
*رشد تعداد دانشآموزان مدارس وابسته و جوار کارخانه، به میزان 29 درصد در سال 94، در مقایسه با سال 1392.
*افزایش تعداد مدارس هیات امنایی از 1532 باب در سال 93-92 به 2051 باب در سال تحصیلی 95-94 (معادل 30 درصد).
*تاسیس 91 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده در مناطق و شهرستانها، طی سه سال اخیر و حمایت مالی از آنها به میزان 5 میلیارد ریال.
*افزایش تعداد همایش شوراها در دو سطح استانی و ملی و تجلیل از شوراهای برتر کشوری و استانی از 150 به 190 نوبت.
*تدوین برنامه پنج ساله بسته حمایتی (خرید خدمات آموزشی و پرورشی) و اجرای این طرح در دو سال اخیر، با تحت پوشش قرار دادن حدود 200 هزار دانشآموز.
*برگزاری دوره آموزشی تربیت مدرس آموزش خانواده در دو سال اخیر، با 18 هزار نفر ساعت آموزش سالانه.
*توسعه مشارکت اولیاء در زمینه مالی از 578 میلیارد ریال در سال92، به 1800 میلیارد ریال در سال 94.
5-ارتقای کیفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی از طریق:
*تدوین و تصویب برنامه راهبردی دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در افق 1404.
*بازنگری و تصویب 16 برنامه کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان، طی سالهای 93 – 94.
*اخذ مجوز و تاسیس پژوهشکده مطالعات تربیت معلم در تهران، به استناد اساسنامه دانشگاه فرهنگیان.
*انعقاد تفاهمنامه و همکاریهای علمی با دانشگاههای کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای صاحب تجربه در تربیت معلوم.
*افزایش تعداد اعضای هیات علمی و مورد تاییید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فرهنگیان، از 4 نفر در سال 92 به 90 نفر تا پایان سال 94.
*توسعه خوابگاههای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، از 156 بلوک در سال 92، به 209 بلوک تا پایان سال 94
*اهتمام به توسعه تشکلهای دانشجویی و کرسیهای آزاداندیشی، با تاکید بر هویت معلمی.
*افزایش میزان برخورداری اعضای هیات علمی دانشگاه از تسهیلات پژوهشی (حق پژوهانه، همایش بینالمللی، فرصت مطالعاتی و...).
*آموزش، توانمندسازی و حمایت از دانشجو معلمان پژوهشگر.
6- توسعه دیپلماسی آموزشی و تعاملات بینالمللی از طریق:
*افزایش رصد تحولات بینالمللی و انجام 8 عنوان مطالعات تطبیقی.
*افزایش برنامه مشترک با سازمان بینالمللی، از 3 برنامه به 5 برنامه.
*برگزاری 6 همایش ملی راهکارهای نوین توسعه آموزش در کشورهای اسلامی عضو آیسسسکو
*توسعه 3 باب مجتمعهای آموزشی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران (با تاکید بر غیردولتی بودن).
*ساماندهی و ارائه آموزش و پرورش رایگان به 400 هزار نفر از دانشآموزان اتباع خارجی.
*توسعه آموزشهای غیرحضوری مجازی در مدارس خارج از کشور، از 200 دانشآموز در سال 92، به 347 دانش آموز در سال 94.
*نیازسنجی آموزشی 590 نفر از معلمان محلی مدارس جمهوری اسلامی ایران و برگزاری دوره آموزشی مورد نیاز آنان در سال 95-94.
انتهای پیام
نظرات