• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96020603391
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۶ اردیبهشت بخوانید؛

هشدار بان‌کی مون برای نابودی جهان/ اخبار انتخاباتی روز/ جزییات خسارت سیل در استان‌های غربی و...

هشدار بان‌کی مون برای نابودی جهان/ اخبار انتخاباتی روز/ جزییات خسارت سیل در استان‌های غربی و...

انتقال ۷ تبعه ایرانی زندانی در افغانستان به ایران، پیگیری بازداشت هنگامه شهیدی و مراد ثقفی، ادعای آمریکا مبنی بر نزدیک شدن قایق ایرانی به ناو آمریکا در خلیج فارس، تاکید وزیران دفاع ایران و هند بر مبارزه با تروریسم ،تشریح جزییات خسارت سیل در استان‌های غربی کشور،نتیجه آزمایش‌ها در پرونده «عارف لرستانی» آماده شد و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ است.

بان کی مون

دبیرکل پیشین سازمان ملل به نزدیک شدن انقراض جهان در نتیجه استفاده از تسلیحات هسته‌ای هشدار داد. به نقل از یورونیوز، بان‌کی مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل در سخنانی در دانشگاه هاروارد گفت: جامعه جهانی باید به فشارهای خود علیه کره شمالی از طریق اعمال تحریم های گسترده تر ادامه دهد تا این رژیم مجبور به توقف برنامه هسته‌ای و موشکی خود شود.وی افزود: جهان در حال نزدیک شدن به جنگ هسته‌ای و انقراض است و شرایط کنونی در شبه جزیره کره بسیار تهدیدآمیز است.

وزیران دفاع ایران و هند بر مبارزه با تروریسم تاکید کردند. سردار حسین دهقان که برای شرکت در نشستی دو روزه و برنامه های جانبی در راس یک هیات دفاعی به مسکو سفر کرده است، در دیدار با همتای خود که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی مذاکره کردند.به نقل از یک خبرگزاری روس در حاشیه این نشست وزرای دفاع ایران، روسیه و ترکیه نیز دیدار خواهند کرد.حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه به این کشور سفر کرده در کنفرانس بررسی چالش‌های امنیت بین المللی و فرصت های نظم جدید منطقه‌ای به سخنرانی پرداخت.

۷ نفر از محکومان ایرانی محبوس در زندان‌های افغانستان جهت گذراندن ادامه دوران محکومیت خود به ایران منتقل شدند.سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد که  در راستای اجرای موافقتنامه انتقال محکومان میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان  ۷ نفر از محکومان ایرانی محبوس در زندان های افغانستان جهت گذراندن ادامه دوران محکومیت از طریق فرودگاه بین المللی حامد کرزی شهر کابل  به زندان های جمهوری اسلامی ایران منتقل شدند.  

ناو آمریکایی

مقامات آمریکایی مدعی نزدیک شدن قایق ایرانی به ناو آمریکا شدند  مبنی بر اینکه یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس بار دیگر به ناوشکن آمریکا نزدیک شده است.مقامات آمریکایی در ادامه ادعای خود گفته‌اند که شناور ایرانی که مسلح نیز بوده است، روز دوشنبه تا نزدیکی یک هزار یاردی  ناو یواس‌اس ماهان آمده و آن را ملزم به تغییر مسیر کرده بود.

نشست شورای همکاری خلیج فارس

همچنین یک رسانه عربی مدعی شد که ایران یکی از محور های نشست فردای شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. روزنامه عکاظ به نقل از یک منبع عالی رتبه مدعی شد: وزرای کشور، دفاع و خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فردا پنجشنبه در ریاض پایتخت عربستان تشکیل جلسه خواهند داد و این جلسه پیرامون مقابله با هرگونه تهدیدی که برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد و خصوصا دخالت‌های ایران در کشور عراق و تلاش برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

جواد ترک آبادی به عنوان  سفیر جدید ایران در دمشق وارد سوریه شد، ترک آبادی شب گذشته به منظور آغاز فعالیت خود در سفارت خانه ایران در سوریه، وارد این کشور عربی شد. جواد ترک آبادی از اردیبهشت ۱۳۸۹ تا فروردین ۱۳۹۳ سفیر ایران در سودان بوده است. او همچنین سابقه فعالیت دیپلماتیک در سفارتخانه‌های ایران در بحرین، نیجریه و کویت را داراست. ترک‌آبادی همچنین مدتی نیز ریاست اداره اول شمال و غرب آفریقای وزارت خارجه را بر عهده داشته است.

فردا نیز فرستاده ویژه پوتین با شمخانی دیدار می‌کند، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه فردا برای دیدار و گفت‌وگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به تهران سفر خواهد کرد.هدف از انجام این سفر، گفت‌وگو  و رایزنی به منظور پیشبرد ابتکارات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی می‌باشد.لاورنتیف در جریان ملاقات با شمخانی، دیدگاههای رییس جمهور روسیه پیرامون تحولات جاری منطقه ای و ضرورتهای جدید در حوزه توسعه همکاریهای همه جانبه برای مقابله با تروریسم و پایان دادن به بحران سوریه را به وی منعکس خواهد نمود.

ترامپ

شبکه بلومبرگ از دست بردن ترامپ در نامه "پایبندی ایران به برجام" برای سخت‌تر کردن لحن آن خبرداد. به گزارش بلومبرگ رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر لحن نامه وزیرامورخارجه به کنگره درباره پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای به طور شخصی وارد عمل شده است.یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته به طور شخصی در نامه رکس تیلرسون وزیر امور خارجه‌اش به کنگره که در آن تاکید شده ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند است، دست برده و لحن آن را تندتر کرده است.

شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام درباره چگونگی افزایش تاثیر نظام بانکداری بین‌المللی در تسهیل روابط اقتصادی با ایران گفت‌وگو کردند و  مشخص شد که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در ماه ژوئیه برگزار شود. همچنین معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: شرکت کنندگان در این نشست بر ادامه پایبندی به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای تاکید کردند.هلگا اشمید با بیان اینکه این نشست فرصت رسیدگی به مسائل مربوط به اجرای برجام در خصوص تعهدات مرتبط هسته‌ای و تحریم‌ها را فراهم کرد، از استقبال کمیسیون مشترک برجام از پیشرفت در بازطراحی اراک خبر داد و گفت: کمیسیون مشترک به  ویژه از پیشرفت مهم حاصل شده درباره پروژه بازطراحی اراک که در آن شرکت‌های ایرانی و چینی اولین قرارداد خدمات مشاوره‌ای را روز یکشنبه ۲۳ آوریل در وین امضاء کردند استقبال کرد. شرکت کنندگان به علاوه درباره اهمیت اجرای ضمیمه سوم برجام درباره همکاری هسته‌ای صلح آمیز رایزنی و از سمینار اخیر بلند پایه ایران و اتحادیه اروپا در زمینه همکاری هسته‌ای بین المللی استقبال کردند. تمامی شرکت کنندگان بر ادامه پایبندی به تعهداتشان ذیل برجام و لزوم تضمین اجرای کامل و موثر این توافق تاکید کردند.

در جریان سیل اخیر و بروز خسارت های جانی و مالی در استانهای آذربایجان غربی و شرقی و کردستان،نماینده مردم نقده و اشنویه به تشریح جزییات خسارت سیل در استان‌های غربی کشور پرداخت.وی از اختصاص  اعتبار بلاعوض به خانواده متوفیان، اختصاص اعتبار بلاعوض جهت تامین لوازم خانگی اماکن مسکونی به مبلغ برای هر واحد  ۲۰ میلیون ریال، پرداخت اعتبار برای بازسازی تاسیسات زیر بنایی به مبلغ  ۲۰۰ میلیون ریال و پرداخت تسهیلات بانکی جهت تامین لوازم خانگی در اماکن مسکونی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال از سوی استانداری خبر داد.

محمود صدقی از پیگیری بازداشت هنگامه شهیدی و مراد ثقفی خبر داد و گفت: موضوع بازداشت هنگامه شهیدی را حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با رهبری در میان گذاشته است و درباره مراد ثقفی نیز نامه‌نگاری انجام شده و در حال پیگیری هستیم و سعی می‌کنیم در حد امکانات مجلس این مسائل را پوشش دهیم.وی افزود:درباره خانم شهیدی که عضو حزب اعتماد ملی هم هستند، پیگیری و با آقای منتجب‌نیا نیز صحبت کردم و ایشان هم در دیدار با مقام معظم رهبری موضوع را مطرح کرده‌اند و درباره آقای ثقفی هم نامه‌نگاری انجام شده و در حال پیگیری هستیم، اما به هرحال پیگیری مسائلی که نهادهای امنیتی در آن دخیل هستند، کار دشوار است ولی ما در حد امکانات مجلس سعی می‌کنیم این مسائل را پوشش دهیم.

آرم قضایی

یک وکیل دادگستری با نگاهی حقوقی در صدد بررسی عدم اختیار صدور پروانه وکالت از سوی مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه برآمده است. در بخشهایی از یادداشت وحید قاسمی‌عهد آمده است: ۱. قانونگذار در مقام بیان حکم تجویز مرکز مشاوران قوه قضاییه جهت صدور پروانه مشاوره و وکالت نیست؛ ۲. طبق قانون اساسی وظایف و اختیارات قوه قضاییه منصرف از صدور پروانه وکالت و راهبری امور وکلاست، قانونگذار به درستی از عبارت «به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود» استفاده نموده که خود دلالت بر اعطای موقتی اذن و عدم وجود حق و اختیار آن قوه برای صدور پروانه وکالت است.۳. در تفسیر قانون باید به بنیادها و پیامدهای تفسیر وفادار ماند. چنانچه بخواهیم از بند چ ماده ٨٨ قانون برنامه ششم جواز ضمنی برای صدور پروانه از سوی مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه برداشت نماییم در حالیکه صراحت مواد ١٨٧ و ١٩٩ قانون برنامه سوم توسعه و نص قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت خلاف آن را اثبات می‌کند باید به سایر پیامدها نیز تن دهیم.. در بند چ ماده ٨٨ قانون پیش گفته، قانونگذار تنها در مقام حکم و بیان اعطای امتیازاتی به نفع بخشی از شهروندان (خانوادگان محترم شهدا و جانبازان) است و هیچگاه در صدد صدور اذن برای مرکز مشاوران قوه قضاییه نیست، بیان اینکه قانون به طور ضمنی اجازه جذب وکلا را به مرکز مشاوران داده است خلاف اصول تفسیری است.

پرونده تعرض به سفارت عربستان در شعبه ۵۳ دادگاه تجدیدنظر در حال رسیدگی است. مصطفی شعبانی، وکیل‌مدافع یکی از متهمان پرونده تعرض به سفارت عربستان گفت:این پرونده همچنان در شعبه ۵۳ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مطرح رسیدگی است و هفته آینده برای اطلاع از آخرین وضعیت به دادگاه مراجعه می‌کنم.شعبانی پیش از این به ایسنا گفته بود: از مجموع ۲۰ متهم این پرونده، تعدادی تبرئه و تعدادی هم حبس‌شان تعلیق شد که به حکم اعتراض نکردند، ولی برخی دیگر که به حبس‌های سه و شش ماهه محکوم شده بودند و حدود ۵ نفر هستند، به رأی دادگاه اعتراض کرده‌اند.

عارف لرستانی

رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور با اعلام اینکه نتیجه آزمایش‌ها در پرونده «عارف لرستانی» آماده شد گفت: نتایج آزمایش‌ها در پرونده عارف لرستانی آماده شده و باید منتظر نظر کارشناسان بود.وی افزود:با توجه به آماده شدن نتیجه آزمایش‌ها به دلیل اینکه پرونده دارای اهمیت است، باید کارشناسان در این خصوص نظر دهند.در یکی دو روز آینده کارشناسان باید نظرشان را بر اساس نتیجه آزمایش‌ها اعلام کنند و شاید حتی نیاز به تست مجدد باشد.

اخبار انتخاباتی ایسنا در روز ششم اردیبهشت را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha