• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96020301630
  • خبرنگار : 71548

معاون مطبوعاتی اعلام کرد

ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف برای مطبوعاتی‌ها

ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف برای مطبوعاتی‌ها

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معاونت پیشگیری قوه قضاییه ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف برای پرونده‌های مطبوعاتی را در برنامه خود قرار داده است.

حسین انتظامی که در مراسم رونمایی از میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: معاونت پیشگیری قوه قضاییه چند کار شاخص در سال‌های اخیر انجام داده است که می‌توان به ایجاد دادگاه‌های حل اختلاف برای پرونده‌های مطبوعاتی اشاره کرد. همچنین این معاونت به صورت موازی میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای نیز تدوین کرده که البته ما از تعدد این میثاق‌نامه‌ها استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی و تعدادی از مدیران مسؤول روزنامه‌های سراسری، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی امروز (سوم اردیبهشت‌ ماه) برای امضای میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای که از سوی تعدادی از مدیران پیشکسوت رسانه‌ها و با همکاری تشکل‌های مدیریتی و انجمن‌های صنفی و مدیریتی رسانه‌ها و همچنین همراهی کارگروه توسعه مطبوعات تدوین شده است، گردهم آمدند.

پس از ارائه‌ی توضیحاتی از سوی معاونت امور مطبوعاتی، تعدادی از مدیران مسؤول رسانه‌ها و همچنین چند تن از اعضای هیأت منصفه مطبوعات، قرار شد برنامه امضا و اعمال اصلاحات لازم این میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای در جلسه‌ای دیگر انجام شود.

در مراسم رونمایی از میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی با اشاره به مشکلات و آسیب‌هایی که در رسانه‌ها وجود دارد، اظهار کرد:‌ ما در رسانه‌ها آسیب‌ها و مشکلات زیادی در بحث‌های قانونی، حقوقی و ... داریم اما متغیر بحرانی ما بحث اخلاق حرفه‌ای است به خاطر اینکه اخلاق حرفه‌ای به حیثت‌سازی و منزلت‌سازی رسانه‌ها بسیار کمک می‌کند.

او با اشاره به طرح رعایت اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها بیان کرد: در سال‌هایی که آقای اشعری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشتند، سمینار اخلاق مطبوعاتی برگزار شد اما متأسفانه این همایش‌ها ادامه پیدا نکرد. لذا وظیفه خودم می‌دانم که از همت کارگروه توسعه مطبوعات برای اینکه این میثاق‌نامه مقدماتی را تهیه و تنظیم کرده‌اند تشکر کنم. همچنین کارگروه توسعه مطبوعات، در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، پیوستن به منشور اخلاق حرفه‌ای را به عنوان امتیاز یا حتی شرط ورودی در نظر گرفته‌اند که اقدام بسیار خوبی است.

معاون امور مطبوعاتی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از کدهای اخلاق حرفه‌ای می‌کنیم، باید کاملا جزئی به این موضوع پرداخته شود. اغلب در دنیا کدهای اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها را روزنامه‌نگاران امضا می‌کنند اما در این جا مدیران مسؤول  رسانه‌ها این میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها را امضا می‌کنند. امیدواریم در آینده به نقطه‌ای برسیم که یک متن اخلاقی واحد برای رسانه‌ها داشته باشیم که همه به آن رجوع و بیشتر توسط خود روزنامه‌نگاران شیوع پیدا کند.

انتظامی با اشاره به لزوم تصویب میثاق‌نامه‌ای برای رعایت اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها، اظهار کرد:‌ پرداختن به موضوعاتی مثل اینکه تکلیف منِ خبرنگار در مقابل پیشنهاد هدیه چیست یا به طور کلی آیین‌نامه‌ مصاحبه چیست. اینکه عده‌ای از رسانه‌ها بر این باورند که می‌توانند صحبت‌های فردی را مخفیانه ضبط کنند و بعد به آن‌ها استناد کنند، این در حالی است که ضبط مخفیانه کاملا خلاف اخلاق حرفه‌ای است از جمله مواردی است که تصویب میثاق نامه را ضروری می‌نمایاند. اما متأسفانه این ادبیات و قوانین، آن طور که باید میان ما اهالی رسانه ترویج نیافته است.

او در ادامه سخنانش به میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها اشاره و بیان کرد: در این میثاق‌نامه نکات جزئی مهمی مطرح شده است. اینکه خبرنگار کسی است که مدیران رسانه‌ها باید از او حمایت معنوی و حقوقی کنند و با او قرارداد ثابت ببندند؛ چرا که همین موضوع باعث خانه‌به‌دوشی روزنامه‌نگاران می‌شود. مشکلی که ما در فضای رسانه‌ای امروز بسیار با آن مواجهیم.

در ادامه این مراسم هوشنگ اعلم - روزنامه‌نگار باسابقه و عضو انجمن پیشکسوتان مطبوعات - نیز در سخنانی اظهار کرد:‌ در نخستین روزهایی که در سال ۴۶ وارد عرصه مطبوعات شدم از پرویز نقیبی آموختم که روزنامه‌نگاری یعنی زبان مردم و چشم جامعه بودن؛ روزنامه‌نگاری یعنی سخت‌کوشی و امانت‌داری.

او در ادامه با اشاره به فضای رسانه‌ای امروز بیان کرد:‌ امروز جامعه رسانه‌ای ما نیاز دارد که به دو نکته توجه کند؛ اول پدیده شهروند خبرنگاری است و سپس ظهور فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. هر دو این‌ها باعث شدند که به نظر برسد دیگر نیازی به رسانه‌های رسمی وجود ندارد، اما معتقدم که ما از این دوران عبور خواهیم کرد و هیچ‌گاه این‌ها نمی‌توانند جای رسانه‌های رسمی را بگیرند.

این روزنامه‌نگار باسابقه افزود: وظیفه ما روزنامه‌نگاران کاویدن واقعیت‌ها برای رسیدن به حقیقت است. صداقت داشتن با مخاطب یعنی اعتماد او و اعتماد او یعنی تیراژ بالا و این یعنی احترام به قلم.

اعلم با بیان اینکه رسانه باید در خدمت مردم باشد به میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ اجرای آنچه امروز به عنوان میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها مطرح شده است مستلزم رعایت چند نکته است؛ نخست حفظ ارزش روزنامه‌نگار به عنوان فعالی اخلاق‌مدار، دوم رعایت صداقت با خودمان و بعد با مخاطبان (آن جایی که نمی‌توانیم مطلبی را بنویسیم بهتر است حداقل دروغ نگوییم) و در نهایت انتقال تجربیات از نسل گذشته مطبوعات به نسل جوان.

سردبیر مجله آزما با اشاره به لزوم انتقال تجربیات از نسل گذشته مطبوعات به نسل جوان گفت:‌ روزنامه‌نگاران امروز بسیار بااستعداد هستند و من به برخی از آن‌ها واقعا افتخار می‌کنم اما فکر می‌کنم امروز ما با مشکل انتقال تجربیات مواجهیم. تجربه نسل گذشته و توان نسل امروز باعث می‌شود تا رسانه‌ها قدرتمندتر و با کیفیت‌تر به کارشان ادامه دهند.

ندا عابد، مدیرمسؤول روزنامه آزما نیز در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد:‌ در سال‌های نخستی که وارد عرصه مطبوعات شدم و با آقای اعلم همکاری می‌کردم یاد گرفتم که خبرنگار شأنی دارد که نمی‌توان آن را با هیچ چیز دیگری عوض کرد. در این سال‌ها متأسفانه بارها با خبرنگاران تازه‌کاری برخورد کردم که به شأن خودشان بها نمی‌دادند.

او ادامه داد: شاید اگر امروز شأن ما خبرنگاران آن طور که باید رعایت نمی‌شود به دلیل تنبلی خود ما باشد. ما مقصریم که تجربه‌هایمان را به نسل جدید انتقال ندادیم. البته شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز در این امر حائز اهمیت هستند.

عابد با اشاره به میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها بیان کرد:‌ این میثاق‌نامه در پایه، کار بسیار ارزشمندی است و باعث می‌شود که دوستان تازه کار در عرصه مطبوعات بیشتر با شأن خبرنگاری آشنا شوند چرا که متأسفانه نزدیک به ۱۰ سال است که دیگر شأن خبرنگاران در جامعه آن طور که باید به هر دلیل رعایت نمی‌شود.

همچنین شکری، عضو هیأت منصفه مطبوعات نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم که در آینده پای هیچ رسانه‌ای به دادگاه مطبوعات نرسد. خوشبختانه اعضای هیأت منصفه مطبوعات تلاش می‌کنند تا اهالی رسانه هنگام مراجعه به دادگاه‌ها رعب و وحشتی نداشته باشند و همیشه تلاش کردند که شکایات مطرح ختم به احسن شود.

او ادامه داد: من به عنوان یک عضو هیأت منصفه مطبوعات که بیش از ۱۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم خواهش می‌کنم اهالی رسانه تلاش کنند که از نشر موضوعاتی که دارای تنش‌های سیاسی و اجتماعی است خودداری کنند.

صالح‌آبادی، مدیرمسؤول روزنامه هفت صبح نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: مردم ما با رسانه زندگی و انتخاب می‌کنند و این یک واقعیت انکارناپذیر است. اقداماتی که در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است از جمله تلاشی که برای ارتقاء سطح کیفی نشریات و رعایت اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها می‌شود، اتفاقات خوبی است. در کل امیدوارم همکاران رسانه‌ای ما در همه جای کشور از این میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین عبدالمحمد اکبری، مدیرمسؤول روزنامه اصفهان امروز اظهار کرد:‌ رسانه‌ها به رغم تمام صنوف دیگری که خودشان به مسائل داخلی و بیرونی صنفی می‌پردازند، صنف واحدی برای پیگیری مسائل داخلی و بیرونی خود ندارند. سال‌هاست که بحث ایجاد نظام رسانه‌ای مطرح شده است و حتی آیین‌نامه آن نیز تهیه و تنظیم شد و در اختیار برخی از مدیران رسانه‌ها قرار گرفت اما باز هم به دلایلی هنوز به صورت عملی به نتیجه مشخصی نرسیده است. امیدواریم که این میثاق‌نامه رعایت اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها به رشد کیفی مطبوعات و رسانه‌های ما کمک کند.

همچنین تقی‌پور، دبیر کارگروه رسانه‌ها خاطرنشان کرد: ‌خوشحالیم که در سال‌های اخیر تصمیمات مهمی که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ شده با مشورت اهالی رسانه بوده است. امیدواریم در آینده نیز این روش ادامه پیدا کند.

او با اشاره به میثاق‌نامه رعایت اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها گفت:‌ این میثاق‌نامه نیز از جمله تصمیماتی بود که با مشورت خود اهالی رسانه صورت گرفت؛ البته باید به این نکته توجه کرد که پیش از رعایت نکات اخلاقی در رسانه‌ها باید به موارد قانونی نیز توجه کرد، چرا که ما پیش از رعایت هر گونه میثاق‌نامه اخلاقی نیاز داریم که قانون را محترم بشماریم؛ به عنوان مثال اینکه دبیران و سردبیران تا چه اندازه حقوق معنوی و مادی خبرنگاران را رعایت می‌کنند و اینکه تا چه اندازه به ذکر منابع خبری در مطالبی که منتشر می‌شوند توجه می‌شود از جمله مواردی است که به بحث قانونی رسانه‌ها برمی‌گردد و نه اخلاقی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۲-۰۴ ۰۷:۳۸

بنظر م روزنامه نگاران قبل از هر چيزي به امنيت شغلي نياز دارند شايد دغدغه وزارت ارشاد گرفتن يا نگرفتن هدايا و نوشتن مطلب برله يا عليه اين ؤ آن توسط روزنامه نگاران باشد اما اخراج و بيكاري روزنامه نگاران در طي چند سال اخير نشان داد روزنامه نگار جماعت مرغ سور و سوگ هستند و به راحتي توسط منابع قدرت مورد تهديد قرار مي گيرند و افرادبي دفاعي هستند ،بنابراين پيش از آنكه در بايد و نبايد هاي سازوكار روزنامه نگاران اين قدر جلسه ، سمينار و همايش برگزار شود بهتر نبود براي بيمه سخت و زيان آور آنها ، استخدام بدون دغدغه ، حمايت از افراد پيشكسوت روزنامه نگاري و ساير موارد صنفي راهكارهاي عملي انديشيده شود علاوه برآن معاون مطبوعاتي به جاي پرداختن به دغدغه هاي مديران مسئول ، نيم نگاهي به شغل روزنامه نگاري داشته باشد چون در شرايط فعلي تنها كساني كه حمايت نمي شوند همين روزنامه نگاراند ، چون تعلق يارانه ها ، حمايت حقوقي و ساير مولفه هاي قانوني صرفا در خدمت مديران مسئول روزنامه ها بوده و كمتر به حرفه روزنامه نگاري از نظر امنيت شغلي توجه شده است و اغلب كانون هاي صنفي روزنامه نگاري نيز يا تابع مراكز قدرت بوده و اگر هم مستقل عمل مي كنند باكوچكترين بهانه اي تعطيل مي شوند ، به طور مثال قريب سه ماه از شكل گيري مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامه نگاران استان تهران سپري شد ولي هنوز وزارت كار اعتبارنامه هيات مديره آنها راتاييد نكرده است . اين چه قاعده اي است كه روزنامه نگار جماعت، خانه اي براي دفاع و حمايت ندارد؟