به گزارش ایسنا، در هشتمین نشست «آیین آواز» هوشنگ جاوید - پژوهشگر - همراه هادی منتظری - نوازنده کمانچه - و علی شیرازی - خواننده و مجری برنامه - به بحث و بررسی درباره «ماهیت و جنس صدا» پرداختند. این بخش در غیاب پژمان طهماسیان - پژوهشگر - برگزار شد که برخلاف اعلام قبلی، به دلایلی نتوانست در این نشست حضور پیدا کند.
در ابتدا، هوشنگ جاوید اظهار کرد: نگاه ما به ماهیت و جنس صدا و همینطور جایگاه خواننده در موسیقی ایرانی و آواز خوب و شرایط خواننده بودن یا خواننده شدن در رسالههای علمی که پس از اسلام در ایران نوشته شده، چه بوده است؟ آیا امروزه به این داشتهها میاندیشیم؟ این موضوع در بخش مباحثه فنی هشتمین نشست «آیین آواز» به بررسی گذاشته میشود.
این پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ضمن انتقاد از وضعیت کنونی هنر آواز، ادامه داد: زمانی در ایران قدیم، آواز مرتبتی والا داشت و قدر و ارزش فراوانی به آن گذاشته میشد. آواز در تمام مراحل و مراتب زندگی آدمها جاری بود.
او ضمن گذاشتن کف یکی از دستانش روی گوش خود، سعی کرد فیگور آوازخوانان قدیم را بهنمایش بگذارد و یادآوری کرد: به این دستگاههای پخش صوت که روی همین صحنه است، دقت کنید؛ میدانیم که کار آنها تقویت و پژواک دادن یا همان دادن حالت اکو به صداست. در حالی که قرنها پیش، خوانندگان سرزمین ما با گذاشتن یک یا دو کف دست روی یک یا دو گوش - البته با گود کردن کف دست - همین پژواک و طنین را تولید میکردند؛ ولی چند نفر از ما ایرانیان از این موضوع آگاه هستیم؟ اصلا چرا باید تا این حد با فرهنگ و تاریخمان بیگانه باشیم؟
علی شیرازی نیز گفت: به هر حال، همه ما میدانیم که ایران حملهها و تهاجمهای عظیمی را در طول تاریخ از سر گذرانده و متأسفانه هربار بخشی از فرهنگ، هنر و داراییهای عظیم ما به یغما رفته است.
هادی منتظری نیز با اعلام اینکه بهطور غیرمنتظره به حضور در این بحث فراخوانده شده، نکاتی را در زمینه ماهیت و جنس صدا مطرح کرد.
پس از پایان بحث فنی و تئوریک، محمد خالقی - نوازنده سهتار - همراه برادرش مصطفی خالقی - خواننده - روی صحنه آمدند.
این نوازنده و آهنگساز پیش از شروع برنامه موسیقاییاش اعلام کرد که طی تلاش و ممارستی که در سهتارنوازی انجام داده، تا کنون توانسته خلاقیتی نو و ابتکاری خاص را در این ساز به منصه ظهور برساند، به این صورت که فارغ از نوازندگی سنتی این ساز، در امر بسط و گسترش وسعت صدایی سهتار، به مقولههایی مانند آکوردنوازی، آرپژ، حرکت عرضی به جای طولی و حتی نوع مضراب زدن به شیوه سازهایی مانند تار و گیتار پرداخته است.
برادران خالقی به اجرای تصانیفی مانند «پشت این کوه بلند»، «صیاد پیر» و قطعه «شروع» در دستگاه نوا پرداختند.
محمد خالقی همچنین گفت: در فرآیند رسیدن به این موارد به هیچ عنوان در ساختار فیزیکی سهتار تغییری ایجاد نکرده، به علاوه یافتهها و تجاربش را در این زمینه بهصورت کتاب مدون کرده که در هفتههای آینده انتشار مییابد.
بخش بعدی برنامه با حضور غلامحسن فتحی - آوازخوان - همراه فرزندش مرتضی فتحی - نوازنده کمانچه - و نیز محمد طیبی - نوازنده تنبک و دایره - در دستگاه چهارگاه اجرا شد. غلامحسن فتحی (متولد ۱۳۳۸ هشترود تبریز) خوانندگی را ابتدا نزد کریم صالحعظیمی و سپس نزد حاتم عسگری آموخت. در ادامه نیز کنسرتهایی را در داخل و خارج از کشور با گروههای همنوازان عرفان و آرشاویر اجرا کرد. از این خواننده تا کنون آلبوم «تابش مهر» به بازار موسیقی آمده است.
بخش پایانی این نشست شامل سنتورنوازی میلاد کیایی با صدای امیر مداح - خواننده قدیمی رادیو و مدرس آواز - بود که این برنامه در مایه دشتی اجرا شد.
نهمین نشست «آیین آواز» از ساعت ۱۸ روز سهشنبه، ۲۶ اردیبهشتماه برگزار خواهد شد.
علی رستمیان، مظفر شفیعی، داود فیاضی، علیرضا حاجیطالب، علیرضا امینی، عیسی فرزانراد، علی عظیمینژادان، امیرمسعود امیری، مهدی حاجی قاسمی، حبیبالله کیزال، محمدرضا جعفری، دکتر مسعود مظلوم، عارف احسن، حسامالدین صحرایی، ابوالفضل گودرزی، مهدی اصغرپور، محمود حشمت، مسیح سامخانیان، مظفر فرزین ابراهیمی، اسماعیل پوررضا، محمد قزلباش، فرزین باقرپور و مهندس سهیلی از حاضران در این برنامه بودند.
انتهای پیام
نظرات