• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 96012007398
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

تولید 27 درصد عسل کشور در آذربایجان‌غربی

تولید 27 درصد عسل کشور در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون شمار بهره‌برداران شاغل در بخش صنعت زنبور عسل استان در حدود 6049 نفربوده و تعداد 4884 نفر نیز به‌صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

«سیدفضل‌الله قریشی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب افزود: این استان با داشتن مراتع وسیع و سرسبز هم‌چنین تشکل‌های توانمند شامل اتحادیه تولیدکنندگان عسل، 14 شرکت تعاونی زنبورداری، 6 کارگاه موم آج‌کنی، 6 کارخانه مدرن بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و نیز وجود 5 کارگاه بسته‌بندی عسل به‌صورت نیمه اتوماتیک قطب اول تولید عسل کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته در سال 95 استان آذربایجان‌غربی با داشتن بیش از یک میلیون و 100 هزار  کندوی مدرن و بومی و با تولید نزدیک به 21 هزار تن عسل که  27 درصد عسل کل کشور را شامل می‌شود چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را از نظر میزان تولید و تعداد کندوهای مدرن به خود اختصاص داده است. 

قریشی تصریح کرد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن 19.9کیلو گرم و از کندوهای بومی 6.7 کیلوگرم است که در این راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از 398 هزار کندو و با تولید بیش از10هزار تن عسل مقام اول را در استان به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: عضویت تشکل‌های زنبورداری در صندوق توسعه ملی هم‌چنین عضویت در صندوق توسعه زنبورداری کشور که بیشترین سهام مربوط به استان آذربایجان‌غربی است موجب اختصاص تسهیلات کم‌بهره به تعاونی‌های زنبورداری و افزایش نقدینگی در تأمین نهاده‌های زنبورداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌ها و اهداف مهم در سال 95 خارج کردن بخش زنبور عسل از تولید تک محصولی بود که در این رابطه مقدار 43 کیلوگرم ژله رویال ،1190کیلوگرم گرده گل و 4237 کیلوگرم بره موم از زنبورستان‌های استان توسط زنبورداران تولید شده  که در سطح کشور نیز بی‌نظیر است هم‌چنین تشکیل دو کلاس تخصصی تولید ژله رویال در شهرستان‌های ارومیه و خوی که با استقبال کم‌سابقه زنبورداران رو به رو شد موجب ایجاد تحولی اساسی در توسعه تولید سایر محصولات زنبور عسل در سال 96 خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha