• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96011906615
  • خبرنگار : 71431

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو:

باید از دور باطل گزارش‌های جهت‌دار و محرمانه در مورد پلاسکو خارج شویم

باید از دور باطل گزارش‌های جهت‌دار و محرمانه در مورد پلاسکو خارج شویم

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با بیان اینکه باید از دور باطل گزارش‌های جهت‌دار، محرمانه و ... خارج شویم، گفت: تلاش ما ارایه این گزارش به شیوه علمی و به دور از موارد ذکر شده بود و از ابتکار دکتر حسن روحانی، رییس جمهور در تشکیل این هیات قدردانی می‌کنم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدتقی احمدی، رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در نشست خبری صبح امروز که در سالن جابرابن‌حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: این گزارش ابعاد مختلفی دارد و قطعا در فروریزی این ساختمان یک نارسایی انباشته شده در سال‌های اخیر نقش دارند و متاسفانه ما در زمینه فرهنگ ایمنی در کشور هم کمبودهای فراوانی داریم. امیدواریم آشکار شدن چرایی حادثه پلاسکو راهگشا بوده و و مورد اعتماد ملت ایران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در بررسی گزارش پلاسکو از متدلوژی‌های مختلفی استفاده کردیم، گفت: از مصاحبه‌های سنگین تا برداشت‌های نمونه آوار و مطالعات حقوقی و ... طی دو ماه انجام شد.

احمدی با بیان اینکه در تهیه این گزارش 35 سازمان همکاری داشتند، گفت: در گزارش ملی به پنج سوال مهم رییس جمهور پرداختیم.

وی ادامه داد: نیاز به تغییرات ریشه‌ای و پایه‌ای داریم و شعار هیات این است که پلاسکو را فراموش نکنیم و باید به فرزندان، جوانان و اقشار جامعه بگوییم که پلاسکو چه شد تا از آن پیشگیری کنبم.

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو اظهار کرد: ما آیین نامه و دستورالعمل برای ساختمان‌های موجود کشور کم داریم و قانون‌های ما برای ساختمان‌هایی است که قرار است ساخته شود و سخت گیرانه‌ام هست. اما برای ساختمان‌های موجود که مثلا پنج سال ساخت یا پنجاه سال ساخت است، وجود ندارد.

به گفته وی مانورهای برگزار شده اثرگذار نبوده و دپوی کالا و ... در راهروهای پلاسکو  نباید انجام می‌شد.

احمدی تصریح کرد: ما دقیقا نمیدانیم آتش چه زمانی رخ داده و در ساعت 7:58 دقیقه به آتش‌نشانی اطلاع داده شده و ممکن است 10 دقیقه یا حتی بیشتر از وقوع حادثه گذشته بود.

وی اظهار کرد: با قوه قضاییه مکاتباتی داشتیم و سعی داشتیم به صورت کاملتری از نتایج تحقیقات هم استفاده کنیم؛ اما چون قوه قضاییه خودش گروهی را تشکیل داده بود جز در چند مورد تعامل خاصی با هم نداشتیم و شاید شرایط حقوقی و قضایی اون‌ها هم اینطور ایجاب می‌کرده است.

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو افزود: در جلسه‌ای که با آقای قالیباف داشتیم ایشان به حق می‌گفت که من همه جا این شرایط را می‌بینم اما شهرداری این بنیه را ندارد. شهردار اسبق شیراز ، منهدس رجبی هم در هیات ما بود و ایشان می‌گفتند شهرداری اهرم‌هایی دارد که کارهای مالکان را تایید نکند و هنگام معامله و اجاره مجوز ندهد و آنها به راحتی مجبور می‌شوند که بدون تعطیلی ایمنی را رعایت کنند. مسائل کاملا مشخص است و ما با زبان تیز آن را بیان نمی‌کنیم اما کاملا مشخص است.

احمدی در پاسخ به ایسنا درباره تعداد مفقودی‌ها نیز گفت: با قوه‌قضاییه در حال تعامل هستیم و این موارد اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha