• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96011605107
  • خبرنگار : 71443

واشنگتن پست گزارش داد

موقعیت سخت ترامپ برای "انتخاب" پس از قرارداد بوئینگ با هواپیمایی آسمان

موقعیت سخت ترامپ برای "انتخاب" پس از قرارداد بوئینگ با هواپیمایی آسمان

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به انعقاد قرارداد جدید شرکت بوئینگ با ایران نوشت: هواپیماسازی بوئینگ در حالی با خطوط هوایی ایران قرارداد امضا می‌کند که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید می‌کند دوباره به سراغ تحریم‌های ایران خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، شرکت هواپیماسازی بوئینگ روز سه شنبه اعلام کرد با خطوط هوایی آسمان در ایران قراردادی برای فروش 30 هواپیما به ارزش سه میلیارد دلار منعقد کرده است و این قرارداد پس از آن انجام شد که این شرکت بزرگ آمریکایی در دسامبر 2016 نیز با ایران ایر یک قرارداد فروش منعقد کرد که ارزشی بالغ بر 16.6 میلیارد دلار دارد.

این قرارداد که نیازمند مجوز وزارت خزانه داری آمریکا است اولین داد و ستد مالی قابل توجه با جمهوری اسلامی از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ است. این قرارداد با اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 میان این کشورها حاصل شد، ممکن شده است. توافقی که منجر به رفع تحریم های ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته ای این کشور شد، اما دونالد ترامپ بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را توافقی وحشتناک خوانده و تهدید کرده است که دوباره بر سر مفاد آن مذاکره خواهد کرد.

قراردادهای اخیر بوئینگ، دولت ترامپ را در یک موقعیت سخت و دشوار قرا می دهد؛ اینکه میان اتخاذ رویکردی سخت‌تر در قبال ایران و حمایت از یک تولید کننده اصلی آمریکا که بزرگترین صادر کننده نیز به شمار می آید، یکی را انتخاب کند. این قرارداد بوئینگ را متعهد می‌کند تا از سال 2022 انتقال 30 هواپیمای MAX 737 به ایران را آغاز کند. ایران همچنین قراردادی را با ایرباس فرانسه، بزرگترین رقیب بوئینگ در عرصه بین الملل امضا کرده که حدود 25 میلیارد دلار ارزش دارد.

یک نماینده شرکت بوئینگ گفت که قرارداد با خطوط هوایی آسمان می تواند به حدود شش میلیارد دلار برسد و روند انتقال هواپیماها به ایران می تواند از سال 2019 آغاز شود.

سخنگوی شرکت آسمان به آسوشیتدپرس گفته است که انتقال هواپیماها از 2019 آغاز خواهد شد، بنابراین به نظر می آید که این شرکت 30 هواپیمای دیگر نیز خریداری کند.

اما کارشناسان می گویند که بعید است ایران این تعداد هواپیما خریداری کند و تردیدهایی درباره اینکه دولت ترامپ اجازه قرارداد بوئینگ با ایران را بدهد وجود دارد. اگرچه رئیس جمهور آمریکا بارها بر حمایت از تولید داخلی و صنایع کشورش تاکید کرده است، ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی اش توافق را در مورد انتقاد قرار داده و تهدید کرده است که دوباره بر سر مفاد آن مذاکره خواهد کرد. با این حال هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده است.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: روابط دیپلماتیک سرد میان تهران و واشنگتن سبب شده است تا شرکت های آمریکایی نتوانند با ایران داد و ستدی داشته باشند. ایران هفته گذشته 15 شرکت آمریکایی را در پاسخ به تحریم های واشنگتن هدف تحریم قرار داد.

بوئینگ در اطلاعیه روز سه شنبه خود تاکید کرد که قراردادهایش با ایران موجب افزایش اشتغالزایی در آمریکا خواهد شد و حدود 18 هزار شغل ایجاد خواهد کرد. بنابراین بوئینگ به همکاری خود با خطوط هوایی ایران در صورت تایید دولت آمریکا ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha