علی نبوی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، از عدم اطلاعرسانی مناسب به عنوان عمدهترین مشکل گردشگران خارجی در مشهد نام برد و اظهار کرد: علیرغم اهمیت رویداد مشهد 2017 و حضور همه ساله زائران و گردشگران از نقاط مختلف دنیا در مشهد، متاسفانه این شهر در زمینه اطلاعرسانی مناسب نقاط گردشگری به گردشگران خارجی و حتی در رابطه با گردشگران داخلی دچار ضعف و سواستفاده افراد سودجو است.
وی در رابطه با مشکلات حوزه حمل و نقل زائران و گردشگران در مشهد اظهارکرد: باوجود اینکه مشهد، پس از تهران در رتبه دوم حملونقل بین شهری قرار دارد، اما متاسفانه وضعیت فرودگاه این شهر به هیچ وجه مناسب نیست. همچنین در بخش حمل ونقل درون شهری، مشکل اصلی این بخش وجود اتوبوسهای فرسوده است و متاسفانه شاهد واگذاری این اتوبوسها به بخش خصوصی هستیم.
رئیس کمیته آموزش راهنمایان گردشگری خراسان رضوی حمل و نقل گردشگران با تاکسی را به عنوان کاربردیترین نوع حمل و نقل درونشهری دانست و از عدم ساماندهی و وجود آموزشهای مناسب برای رانندگان تاکسیها در مشهد انتقاد کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین ارتباط مسافران خارجی با تاکسیرانان است، لازم است تا این افراد توریست و مسافر را در درجه اول به عنوان میهمان درنظر بگیرند و بعد اقتصادی در الویتهای بعدی آنها قرار گیرد که به وجود آمدن چنین دیدگاهی نیازمند آموزش مناسب رانندگان است.
نبوی با اشاره به اینکه هماکنون بیش از 55 درصد ظرفیت اقامتی کل کشور در اختیار مشهد است، از بهره برداری 5 تا 15 هتل 4 و 5 ستاره طی 4 سال آینده در مشهد خبر داد و افزود: خوشبختانه در زمینه ساخت هتلهای جدید مشکلی نداریم و مشکل اصلی ما در بخش نحوه ارائه خدمات به گردشگران و عدم توزیع مناسب زائران در سطح هتلهای مشهد است که این مشکل با همکاری بخش خصوصی و دولت قابل حل است.
وی به تفاوت ذائقه گردشگران خارجی اشاره کرد و یادآور شد: زائران عربزبان عمدتا از اماکن زیارتی، بازارهای سنتی، جاذبههای طبیعی و به ویژه پیستهای اسکی استقبال میکنند و این درحالی است که جاذبههای تاریخی و فرهنگی برای زائران غیرعرب زبان از جذابیت بیشتری برخوردار است.
رئیس کمیته آموزش راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در خصوص بازار سوغات مشهد با اشاره به برگزاری همایش ملی اقتصاد و شبکهسازی سوغات در مشهد یادآور شد: علیرغم وجود ظرفیتهای مناسب در زمینه سوغات در مشهد، متاسفانه اقدامات مناسبی در جهت برندسازی و اطلاعرسانی سوغات صورت نگرفته است که یکی از راهکارهای توسعه بازار سوغات در این شهر برپایی نمایشگاههای دائمی به صورت تلفیقی از تولید و فروش به طور همزمان در حضور گردشگران است.
نبوی از کمبود تابلوهای 3 زبانه اعلانات در سطح مشهد انتقاد و خاطرنشان کرد: باتوجه به تعداد و تعدد زائران و گردشگران خارجی در مشهد، وجود این تابلوهای سه زبانه در سطح شهر مشهد امری ضروری تلقی میشود.
انتهای پیام
نظرات