• دوشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95120201457
  • خبرنگار : 30057

سرکار با انتقاد از نحوه تربیت نیروی انسانی تاکید کرد

ضرورت تربیت تجار فناوری‌های پیشرفته در کشور

ضرورت تربیت تجار فناوری‌های پیشرفته در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با انتقاد از نحوه تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌های کشور گفت: برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی نیاز داریم تا تجار فناوری‌های پیشرفته در کشور تربیت شوند که این اقدام از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار روز دوشنبه، دوم اسفندماه در مراسم یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو با تاکید بر اینکه در روزی که به انجام تحقیقات در حوزه نانوفناوری اقدام کردیم، نیروی انسانی کمی وجود داشت، افزود: در ابتدای فعالیت کمتر از 10 نفر درخصوص نانو اطلاعات داشتند؛ ولی امروز تعداد زیادی از محققان در این حوزه مقاله ISI منتشر کرده‌اند.

وی، تعداد مقالات ISI محققان کشور در سال 2001 را 10 مقاله دانست و اظهار کرد: در سال 2016 تعداد مقالات ISI ایران به حدود 8 هزار مقاله رسیده است که این عدد به معنی انتشار 23 مقاله در روز است که انفجار علمی در این حوزه محسوب می‌شود.

سرکار با تاکید بر این‌که دانشگاه‌های کشور در حوزه نانو به خوبی درخشیده‌اند، خاطرنشان کرد: توسعه علمی در گرو توسعه امکانات آزمایشگاهی است که با انجام اقداماتی چون ایجاد شبکه آزمایشگاهی و طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی توانستیم علاوه بر تامین تجهیزات آزمایشگاهی در کشور اقدام به تولید علم کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ما با این اقدامات توانستیم نیم‌چرخه تحقیقات در کشور را ایجاد کنیم، اضافه کرد: علاوه بر آن در سال 2016 با پشت‌سر قرار دادن ژاپن توانستیم از رتبه هفتم به رتبه ششم جهانی دست یابیم.

سرکار، اچ‌ایندکس کشور در سال جاری را 11 ذکر کرد و افزود: در حال حاضر تمرکز ما بر افزایش کیفیت تولیدات است که بر این اساس توانستیم ضریب متوسط ارجاعات مقالات ایرانی را به 2.33 برسانیم و در گام بعدی باید بر تولید علم و ارتقای کیفی مقالات علمی بکوشیم.

سرکار با تاکید بر اینکه کارنامه ما در حوزه نانو، کارنامه مشارکت جمعی کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد: در این راستا تمام دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با مشارکت خود توانستند علم فناوری نانو را به نقطه خوبی برسانند که این امر نشان می‌دهد در هر نقطه‌ای که همدلی باشد، دستاوردهای بزرگی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ما در تبدیل علم به ثروت یک دهه تمرین کردیم، یادآور شد: در ادامه باید بتوانیم از علم تولید ثروت کنیم که در این زمینه ما تازه‌وارد هستیم و باید تجربیات بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم فناوری را به بخش صنعت تزریق کرده و محصولات پیشرفته خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

سرکار، تمرکز برنامه سند دوم این ستاد را بر تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی ذکر کرد و گفت: تاکید ما در برنامه دوم این ستاد توسعه بازارهای بین‌المللی است و در کنار آن در توسعه کیفی رابطه دانشگاه با صنعت نیز تاکید شده است.

وی تاکید کرد: در این راستا دو برنامه اصلی را در دستور کار داریم که برنامه اول ما ایجاد آزمایشگاه‌های آموزشی برای دانشجویان حوزه نانوفناوری است.

وی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل کمبودهای مالی توسعه آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها مغفول مانده است، تاکید کرد: ما با توسعه آموزش‌های تئوری توانستیم دانشجویان را دانا تربیت کنیم نه توانا.

سرکار با بیان اینکه دانشجویان باید بتوانند در آزمایشگاه‌ها فعالیت کنند، اظهار کرد: بر این اساس در تلاش هستیم که به طور سالانه بر اساس اولویت‌ها از توسعه آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها حمایت کنیم که بر این اساس 70 درصد اعتبار توسعه آزمایشگاه‌های دانشگاهی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تامین می‌شود و دانشگاه‌ها با 30 درصد آورده خود صاحب آزمایشگاه‌های آموزشی مجهز خواهند شد.

وی برنامه دوم خود را اجرای پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد در مرکز مشخص ذکر کرد و ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که در ایران ارتباط دانشگاه با صنعت ارتباط مستقیمی نیست و دانشگاه‌ها و صنایع دو موجود مجزا از هم رشد کرده‌اند که نیازی به یکدیگر ندارند.

دبیر ستاد فناوری نانو با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نهادهایی برآمده از دانشگاه‌ها هستند؛ ضمن آنکه زبان صنعت را می‌شناسند که بر این اساس برنامه داریم تا با ایجاد مرکزی به نام «صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی» دانشجویان بتوانند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را اجرایی کنند.

به گفته وی، به این ترتیب تحقیقات فاز صنعتی‌سازی خود را اجرایی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه باید برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه زیست‌بوم مناسب آن در کشور ایجاد شود، افزود: در دانشگاه‌ها این تغییر نگرش ایجاد شده است و دانشگاه‌ها به سمت کاربردی کردن تحقیقات در حال حرکت هستند؛ چراکه دانشگاه‌ها به این درک رسیده‌اند که دیگر کشور ظرفیت جذب نیروی دانش‌آموخته ناکارآمد را ندارد.

سرکار با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها با ارائه برنامه‌های آموزشی خود اقدام به تربیت نیروهای انسانی کرده‌اند که دچار ضایعه نخاعی هستند، توضیح داد: به اعتقاد ما دانشگاه‌ها دانشجویانی تربیت می‌کنند که دارای ضایعه نخاعی هستند؛ چراکه این دانشجویان قادر به اشتغال‌زایی و خلق ثروت برای کشور نیستند و لازم است در دانشگاه تغییر نگرشی صورت گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر ضرورت حضور ایران در بازارهای جهانی گفت: جهان ایران را با نام کشور صادرکننده محصولات خام می‌شناسند و برای اینکه بتوانیم خود را با نام کشور صادرکننده محصولات پیشرفته بشناسانیم، نیاز است تا تلاش‌های زیادی انجام دهیم و در غیر این صورت جهانیان ناباورانه به محصولات پیشرفته ایران نگاه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای صادرات محصولات پیشرفته نیاز به تربیت تجار ویژه داریم، اضافه کرد: در حال حاضر تجار ایرانی در زمینه صادرات محصولات سنتی آگاهی دارند و ما نیرویی برای بازاریابی و صادرات محصولات پیشرفته نداریم که لازم است در این زمینه اقدام شود.

وی تعداد محصولات نانو فناوری تولیدشده ایران را 361 محصول ذکر کرد که وارد بازار شده است و یادآور شد: علاوه بر آن 150 شرکت فعال در حوزه نانو داریم که 361 محصول پیشرفته را به بازار وارد کرده‌اند، ضمن آن‌که موفق به صادرات این محصولات به 17 کشور شده‌اند.

سرکار، تمرکز ستاد فناوری نانو را در تجاری‌سازی با رویکرد برون‌گرا ذکر کرد و گفت: ما اگر نتوانیم محصولات خود را صادر کنیم، در کوچه بن‌بست باقی خواهیم ماند؛ از این رو یکی از اولویت‌های ما ورود به بازارهای بین‌المللی است که باید در این زمینه افراد زبده را به کار گیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha