• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95112014306
  • منبع : نمایندگی گلستان

توسط محققان کشور انجام شد؛

دستیابی به فناوری تولید کمپوست پلت شده به روش طبیعی

دستیابی به فناوری تولید کمپوست پلت شده به روش طبیعی

محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان موفق شدند با استفاده از روش طبیعی از طریق ضایعات آشپزخانه و چمن‌های هرس شده به فناوری تولید کمپوست پلت شده دست یابند.

دکتر حسین زارعی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مراحل بررسی مقدماتی ایده این تحقیق از سال 91 آغاز شد، اظهار کرد: این طرح در سال 93 به صورت تحقیق مصوب دانشگاهی پیگیری و اجرا شد و در اواخر سال 94 به مرحله نهایی رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: از آنجایی که کمپوست یکی از مواد مفید و مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی (بویژه گیاهان زینتی) است و استفاده از آن به صورت توده‌ای بویژه در گلدان‌ها مشکل است، لذا محققان این طرح تصمیم گرفتند که به طور طبیعی از ضایعات آشپزخانه، چمن‌های هرس شده و برگهای خزان شده درختان، تولید کمپوست پلت کنند.

وی مزایای استفاده از این ماده را ارزان بودن، طبیعی بودن، استفاده بهینه از ضایعات، عدم نیاز به ادوات مکانیزه، میزان مواد آلی و عناصر غذایی بیشتر در مقایسه با چند ورمی کمپوست تجاری و همچنین قابلیت کاربرد آسان در گلدانهای گیاهان آپارتمانی و گلدانی گلدار عنوان کرد.

زارعی خاطرنشان کرد: گزارش نهایی طرح اخیر در سال 94 به دانشگاه اعلام شده و بخشی از این طرح به صورت یک مقاله علمی پژوهشی نگارش شده است که در حال حاضر در یکی از مجلات و  یکی از جشنواره‌های علمی کشوری در حال داوری است.

وی افزود: این طرح با همکاری مهرداد باباربیع دانشجوی دکتری رشته گیاهان زینتی، با عنوان «تولید کمپوست پلت شده بوسیله لارو Potosia cuprea» در اداره ثبت اختراع کشور، با مساعدت پارک علم و فناوری استان به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است، تاکنون گزارشی در خصوص پلت شدن کمپوست به صورت بیولوژیک و به غیر از روش استفاده از تجهیزات مکانیزه ارائه نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha