• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95102818085
  • منبع : نمایندگی مرکزی

کریمی:

سهم چین در تجارت خارجی غیرنفتی ایران به 20.7 درصد رسیده است

سهم چین در تجارت خارجی غیرنفتی ایران به 20.7 درصد رسیده است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم جمهوری خلق چین در مجموع تجارت خارجی غیرنفتی ایران از 14.4 درصد در سال 91 به 20.7 درصد در هشت ماهه نخست امسال رسیده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر کریمی در جلسه با هیات اقتصادی چینی در استانداری مرکزی با بیان این‌که «چین طی سال‌های گذشته همواره بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است» افزود: زمینه‌های همکاری بین ایران و چین در سال‌های گذشته بسیار متنوع بوده است.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه ایران که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است احکام مطلوبی برای توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و تولید مشترک با شرکت‌های خارجی دیده شده است.

کریمی ادامه داد: عزم جمهوی اسلامی ایران این است که صرفا واردات کالا صورت نگیرد و به سمت تولید مشترک با شرکت‌های خارجی در ایران بپردازد. قطعا در این تولیدات مشترک، رویکرد صادراتی مورد تاکید خواهد بود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به زمینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری در استان باید آشنایی بیشتری نسبت به ظرفیت‌های استان مرکزی صورت گرفته و در جلسات آتی این مهم جهت تبادل و تعاملات بیشتر فراهم شود.

وی ادامه داد: استان مرکزی این آمادگی را دارد که در سفرهای آتی جلسات دوطرفه بین شرکت‌های چینی و استان مرکزی تشکیل و توافقات عملی جهت تعاملات صورت گیرد.

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان نیز در این نشست گفت:  براساس اعلام موسسه مکنزی، ایران فرصتی مناسب جهت سرمایه گذاری به شمار می‌رود و به سبب پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گوناگون هیات‌های تجاری مختلف از کشورها را جهت مذاکره به کشور جذب می‌کند.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور، توسعه روابط و تعاملاتی که منجر به سرمایه‌گذاری مشترک شود، در دستور کار کشور قرار دارد.

مقدسی بیان کرد: اعضای اتاق بازرگانی و صنعتگران استان مرکزی توانایی تولیدات مشترک و صادرات محور را دارند از این رو اگر زمینه همکاری مشترک فراهم شود، نیاز است که زمینه انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور فراهم شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: قطعا در سفر فشرده یک روزه امکان معرفی فراگیر ظرفیت‌های استان وجود ندارد و لازم است که هیات‌های مختلف طی سفر و جلسات بیشتر آشنایی بیشتری با ظرفیت‌های استان در حوزه صنعت و معدن پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی نیز ضمن تشریح وضعیت و جایگاه صنعتی استان مرکزی در کشور گفت: بیش از 35 شهرک، ناحیه و قطب صنعتی در استان وجود دارد که در همه شهرستان‌های استان گسترش یافته است.

حسن میرزاخانی افزود: استان مرکزی بیش از دو برابر نیاز استان محصولات زراعی، باغی، لبنیات و ... را تولید و همچنین زمینه توسعه یافتگی شبکه انرژی اعم از برق، گاز و خطوط تلفن را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: وجود 112 معدن فعال در استان شامل مصالح ساختمانی، سنگ آهن، سنگ لاشه و کربن کلسیم، همچنین توسعه یافتگی بخش حمل و نقل استان با بیش از هزار و 600 کیلومتر راه‌های ارتباطی از دیگر ظرفیت‌های استان مرکزی است.

میرزاخانی بیان کرد: وجود پتانسیل‌های قوی در صنعت گردشگری که نیازمند سرمایه‌گذاری است، وجود دانشگاه‌های متعدد دولتی و خصوصی در تمام شهرستان‌ها، جمعیت تحصیلکرده یا در حال تحصیل در رشته‌های مختلف که بیش از 10 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند از مزیت‌های استان مرکزی است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان اظهار کرد: ارتباط صادراتی با بیش از 60 کشور جهان و ارتباط سرمایه‌گذاری خارجی با بیش از 10 کشور جهان مختصری از توانمندی‌های استان است.

وی افزود: با سرمایه‌گذاران خارجی همچون سرمایه‌گذاران داخلی رفتار می‌شود و ورود سرمایه نقدی و غیرنقدی خارجی صرفا براساس مجوز سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و به مجوز دیگری نیاز نیست.

میرزاخانی بیان کرد: آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه‌های اقتصادی تضمین شده است و در صورت ممنوعیت صادرات کالای تولیدی در داخل به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، اضافه کرد: بیش از 40 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده توسط خارجی‌ها در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری استان فعال هستند که 20 مورد از آنها آسیایی، 17 مورد اروپایی و سه مورد ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند.

میرزاخانی با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری استان بیان کرد: در حال حاضر 56 فرصت سرمایه‌گذاری توسط دستگاه‌های اجرایی استان معرفی شده و آماده جذب سرمایه‌گذار هستند که در خصوص آنها به بیش از 125 هزار میلیارد ریال معادل سه میلیارد و 219 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی افزود: این فرصت‌ها در بخش عمرانی، زیربنایی، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان و صنعت استان معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی با بیش از دو هزار و 700 واحد تولیدی فعال پایتخت صنعتی کشور محسوب می‌شود. این استان از لحاظ وجود صنایع راهبردی در رتبه دوم و به لحاظ توسعه یافتگی صنعت، در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.

به گزارش ایسنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: پیشینه همکاری اتاق بازرگانی اراک و گوانگجو از استان‌های صنعتی چین روشن و موفق بوده و در ماه‌های اخیر تفاهم نامه‌ای به منظور توسعه روابط بین اتاق دو استان به امضا رسیده است.

محمدرضا جعفری افزود: در دوران پسابرجام فضای جدیدی در اقتصاد ایران حاکم شده و فرصت تعامل و توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی، استانی دانشگاهی و صنعتی است، تصریح کرد: ظرفیت‌های گوناگون علمی، صنعتی، کشاورزی و ... بستر مناسبی جهت نیروی کار را فراهم کرده است، همچنین امکان دسترسی به نقاط مختلف کشور، بهترین مسیر ترانزیتی ویژه صادرات را میسر کرده است.

جعفری گفت:‌ در اتاق بازرگانی استان مرکزی همه امکانات از جمله مشاوره برای سرمایه‌گذاری فراهم است و پذیرای هیات‌های اقتصادی از چین هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha