• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95102616240
  • خبرنگار : 71424

فرشیدی تاکید کرد

بروز "سرطان اخلاقی" با استفاده نادرست از فضای مجازی/خلاء فوق‌برنامه‌ها در ساعات عصرگاهی مدارس

بروز "سرطان اخلاقی" با استفاده نادرست از فضای مجازی/خلاء فوق‌برنامه‌ها در ساعات عصرگاهی مدارس

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به عنوان نهاد بالنده نمی‌تواند در برابر مسائل روز نسل آینده بی‌تفاوت باشد گفت: ساماندهی امور تربیتی فرزندان امروز به تنهایی از خانواده‌ها بر نمی‌آید و کار بسیار تخصصی شده است.

محمود فرشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش فعالیت‌های پرورشی و حضور پررنگ مشاوران در مدارس به منظور پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در مدارس در پی دستور اکید مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهار کرد:  مدارس باید علاوه بر نقشی که در حیطه علم آموزی ایفا می‌کنند محیطی نشاط‌آور و شاد برای دانش آموزان داشته باشند.

وی افزود: باید ساعات حضور دانش آموزان در مدارس به گونه‌ای سامان یابد که فرصتی برای فعالیت‌های پرورشی و شکوفایی استعدادها باقی بماند. فعالیت پرورشی فقط به معنای برگزاری نماز نیست بلکه باید علاوه بر آن فرصتی به دست دهد که دانش آموزان  استعدادهای هنری چون خطاطی، نقاشی و سایر استعدادهای هنری و ادبی خود را شناخته و آن را بروز دهند.

وزیر اسبق آموزش وپرورش با بیان اینکه در بازه زمانی آموزش و درس فرصت و امکان انجام این امور وجود ندارد گفت: اکنون آپارتمان‌ها کوچک شده‌اند و کودکان ما نمی‌توانند براحتی فعالیت بدنی و جسمانی داشته باشند و بازی کنند. برخی مدارس خوب ما برنامه‌های ویژه عصرگاهی دارند و در مدرسه می‌مانند و فعالیت‌های جنبی اجتماعی مختلفی را ترتیب می‌دهند و استعدادهای دانش آموزان خود را در مسیر صحیح هدایت می‌کنند.

فرشیدی درباره عدم وجود معلمان توانمند برای آموزش و رشد مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان گفت: باید این خلاء را بویژه برای فعالیت های فوق برنامه پرورشی در عصرهای مدارس و تعطیلات با نیروی انسانی داوطلب پر کنیم. شهید باهنر می‌گفت "آموزش در تابستان تعطیل می‌شود ولی پرورش تعطیل نمی‌شود".

وی ادامه داد: اکنون با گسترش استفاده از فضای مجازی مواجهیم. فضای مجازی بسیار پیچیده و آموزش نحوه برخورد با آن تخصصی شده است. در این میان  مدرسه است که بار سنگینی بر دوش دارد و باید تخصص داشته باشد تا آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد کاهش یابد. دانش آموزان براحتی می‌توانند با پیام معلم در برابر این آسیب‌ها مصونیت یابند؛ معلم است که می‌تواند به دانش آموزش بگوید اگر در فضای مجازی از خود مراقبت نکند ممکن است "سرطان اخلاقی" بگیرد. ما در برابر دانش آموزان وظیفه داریم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بر لزوم استفاده از نیروهای متخصص دستگاهها و نهادهای تخصصی اجتماعی در مدارس تاکید کرد و گفت: اگر نیاز بود باید نیروهای خودمان را آموزش دهیم و تربیت کنیم؛ مربی که شنا بداند، کامپیوتر بداند و بتواند با بچه‌ها فوتبال بازی کند و به عبارتی چندبعدی باشد مورد نیاز ماست و ما می‌توانیم این تخصص‌ها را به  داوطلبان آموزش دهیم.

فرشیدی تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد بالنده نمی‌تواند در برابر مسائل روز نسل آینده بی تفاوت باشد. معلم یک آموزنده صرف نیست که مطالبی را سر کلاس بگوید و بعد معتقد باشد که اگر دانش آموزش معتاد یا گرفتار آسیب های اجتماعی شد به او مرتبط نیست. ساماندهی امور تربیتی فرزندان امروز به تنهایی از خانواده‌ها بر نمی‌آید و کار بسیار تخصصی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha