• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 95102616174
  • خبرنگار : 71431

جدیدترین خبرها از گواهینامه مشمولان غایب

جدیدترین خبرها از گواهینامه مشمولان غایب

سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان دریافت گواهینامه رانندگی بدون تعیین تکلیف سربازی را مصوب کردند، اما همچنان این قانون که شمار زیادی از مخاطبان ایسنا پیگیر آن بوده اند، اجرایی نشده است، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آخرین وضعیت آن را تشریح کرده است.

سردار تفی مهری در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت اجرای مصوبه مجلس در مورد دریافت گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی اظهارکرد: یکسری از افرادی که به سربازی نرفته اما مشمول غیرغایب هستند می توانند با دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از محل تحصیل خود نسبت به شرکت در آزمون های رانندگی و دریافت گواهینامه اقدام کنند. بنابراین مشمولان غیرغایب سربازی برای دریافت گواهینامه مشکلی ندارند.

وی با اشاره به وضعیت مشمولان غایب سربازی برای دریافت گواهینامه اظهارکرد: در مورد کسانی که مشمول غایب سربازی هستند یک قانونی وجود دارد به نام قانون مکرر که بر اساس آن نیروی انتظامی موظف است که مشمولان غایب را شناسایی و دستگیر کرده و اقدامات قانونی لازم را در خصوص آنان انجام دهد.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: این قانون از مدت ها قبل برای اجرا ابلاغ شده است، در حال حاضر نیز در قانون جدیدی که مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شده آمده  است کسانی که به سن قانونی می رسند حتی اینکه مشمول غایب هم باشند امکان دریافت گواهینامه را خواهند داشت.

سردار مهری با بیان اینکه این دو قانون در تناقض با یکدیگر هستند، گفت: اگر بنا باشد هر دو قانون اجرا شود، یعنی اینکه فرد غایب برای دریافت گواهینامه مراجعه کرده و پس از دریافت گواهینامه، از سوی پلیس برای تعیین تکلیف سربازی دستگیر شود!
وی با بیان اینکه این مغایرت را مجلس شورای اسلامی باید اصلاح کند، به ایسنا گفت: ما این موضوع را پیگیری کردیم و یکی از نمایندگان نیز وعده داده که طی سه یا چهار ماه این مشکل حل شود.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی این قانون در حال حاضر اجرا نمی شود و کسانی که وضعیت سربازیشان را مشخص نکرده اند و مشمول غایب به حساب می آیند نمی توانند گواهینامه رانندگی بگیرند.

مصوبه اعطای گواهینامه به مشمولان غایب کارشناسی شده نیست

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سربازی نیروهای مسلح نیز پیش از این در واکنش به تصویب این قانون به ایسنا گفته بود: از نظر ما قانونگذاری وظیفه و حق یک نماینده مجلس است و قطعا آنچه که از سوی مجلس درباره امکان اخذ گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی مشخص شده، با هدف حل مشکلات برخی از مردم بوده است. اما این مصوبه کارشناسی شده نیست و با اهداف و قوانین سربازی مغایرت دارد، چراکه علاوه بر اینکه میل و رغبت سربازی را کاهش می‌دهد، تامین کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه بیش از آنکه سبب رغبت اقدام به سربازی شود، به نفع سربازان و مشمولان فراری و غایب و متخلف خواهد بود، گفته بود: از نظر ما این مصوبه نیاز به کار کارشناسی پیشرفته و جلب نظر و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح دارد و ما نیز به دنبال این هستیم تا با رایزنی و صحبت با نمایندگان مجلس آثار و پیامدهای چنین مصوبه‌ای را به آنان نشان دهیم. همچنین برابر بند الف ماده 10 از قانون خدمت وظیفه عمومی، اخذ گواهینامه رانندگی منوط به تعیین تکلیف خدمت سربازی است و زمانی که متقاضیان تکلیف سربازی خود را مشخص نکرده‌اند، امکان دریافت گواهینامه نخواهند داشت.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۱۰:۲۱

آقا برای سربازا آموزش رانندگی رایگان بذارین چند ماه آخر خدمت رو که گواهینامه بگیرن بعد از پایان سربازی هم گواهینامه رو با پایان خدمت بدین بهشون. قانون هم مثل قبل باشه که کسایی که سربازی نرفتن نمیتونن گواهینامه بگیرن اینجوری هم سرباز دارین هم یه کمکی برای کساییه که پول نجومی ندارن بدن بابت آموزشگاه رانندگی.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۱۴:۴۸

واقعا خنده داره..خب چرا اول مشکلاتشو حل نمیکنید بعد تصویبش کنید.. همه ی جوونا رو گذاشتید سر کار..

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۱۵:۲۶

این قانون اگر تناقض و نقصی داشت مجلس و شورای نگهبان تایید نهایی نمیکرد. هشت ماه از ابلاغ این قانون گذشته و اجرایی نشده

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۱۹:۴۰

هه.. پس قانون یعنی کشک ی خبر بنویس با تیتر سبقت غیر مجاز پلیس راهور از قانونی که وکلای مردم تصویب کردن شورای نگهبان تایید کردن ریس جمهور امضا کرده و وزیر دارایی ابلاغ، هه پس همه چی کشک من پیگیر این قانون بودم برا داداشم خودم دخترم ولی از ایسنا انتظار پیگیری دارم اگه خدارو میشناسید حقمونو بگیرید چون وظیفه شماست من ی فرد صدام به هیج جا نمیرسه امیدمون بعد خدا به ایسناست لطف کنید کوچیک شما ساناز رفیعی تبریز.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۱۴:۱۰

مجلس و شورای نگهبان باید تشخیص میداد که تناقض و نقص دارد یا نه که کارشناسی و بررسی شد و تایید نهایی شد هشت ماه از اجرایی شدن قانون مذکور گذشته ولی تابحال اجرا نشده و این موضوع باید از مجلس محترم و شورای محترم نگهبان پیگیری شود .

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۰۱:۰۷

سردار بزرگوار من این نظرو اینجا میذارم شاید نظری ف.مودید فکری به حال افرادی مثل من که 40 سال سن دارم دیپلمه با همسر وفرزتد هنوز نتونستم بخاطر سنگینی خرید جریمه که 15میلیون با ده درصد مازاد میشود 30 میلیون نه راهی برای خرید دارم نه با 40 سال سن قدرت خدمت.طورو بخدا برای افراد بالای 35 سال فکری بفرمایید دعاگوی شما در دنیا واخرت هستیم.متولد 55هستم که سالها پیش افراد تا متولد 54 با28 سال سن معاف شدند.طورو به خدا نظر منو نمایش دهید..من ا..توفیق

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۱۲:۰۵

عجب!!!! بهتر نیست قبل از اینکه مجلس تصویب کنه، راهنمایی و رانندگی تصویب کنه!!! یا آقایونی که بیشتر می فهمند. اگر قرار بود که اینجوری باشه که همه افرادی که گواهی اشتغال به تحصیل یا معافیت دارند ثبت نام کنند که الان هم همینجوریه بزرگواران. اونی که نخواد بره خدمت نمی ره. این بهانه خوبی نیست