• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95102214020
  • خبرنگار : 71474

با هواپیمای جدید ایران‌ایر بیشتر آشنا شوید + عکس

با هواپیمای جدید ایران‌ایر بیشتر آشنا شوید + عکس

عصر فردا (پنج‌شنبه) پس از چند دهه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نخستین هواپیمای نو خود را دریافت خواهد کرد؛ هواپیمایی که می‌تواند با ورود خود دوره‌ای جدید از فعالیت‌های صنعت هوایی کشور را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، پس از دوران طولانی که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان خرید هواپیما نداشتند در جریان مذاکراتی که پس از توافق هسته‌ای به کار بسته شد، ایران‌ایر توانست بعد از ماه‌ها مذاکره دو قرارداد مجزا با ایرباس و بوئینگ به امضاء برساند و در مجموع ۱۸۰ فروند هواپیما با عقد قرارداد نهایی به سمت آسمان ایران حرکت کند.

هرچند شرکت هواپیماساز بوئینگ توانست چند روز زودتر از ایرباس قرارداد خود را نهایی کند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد سرعت گرفتن اجرای قرارداد ایرباس با ایران بود تا جایی که ایران‌ایر در نخستین روزهای عقد قرارداد با این شرکت اعلام کرد امیدوار است این قرارداد تا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ اجرای خود را آغاز کند و به این ترتیب ایران صاحب نخستین هواپیماها در این حوزه شود.

پیش‌بینی مدیر عامل شرکت ایران‌ایر خیلی زود محقق شد تا با نهایی شدن مراحل اجرایی کار نخستین فروند ایرباس ۳۲۱ خریداری شده از سوی ایران عصر فردا در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند. هواپیمایی که اعلام شده مراحل فنی خود را در دو فرودگاه اروپایی پشت سر گذاشته و با خلبانان ایرانی به تهران خواهد رسید.

نگاهی به ویژگی‌های فنی این هواپیما نشان می‌دهد ایرباس ۳۲۱ امکان آن را خواهد داشت که به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای با بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاه‌برد و میان‌برد قرار می‌گیرد یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در طول سال‌های گذشته بوده است.

این هواپیما به ایران‌ایر اعلام کرده ظرفیت مسافرپذیری‌اش حدود ۱۹۵ نفر است در صورت حذف کردن برخی کلاس‌های پروازی توانایی آن را دارد که تا پیش از ۲۳۰ مسافر را در خود جای دهد.

این هواپیما که با اصلاحاتی در مدل ایرباس ۳۲۰ تولید شد توانسته برای بسیاری از ایرلاین‌های جهان گزینه‌ جذاب به حساب بیاید. طبق آماری که در پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلیادی اعلام شده از ایرباس ۳۲۱، ۱۴۱۳ هواپیما به مشتریان جهانی آن تحویل شده است و در حال حاضر ۱۳۹۶ فروند از آن در حال پرواز است. در میان تمام مشتریان این هواپیما شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز با خرید ۱۹۷ فروند از ایرباس ۳۲۱ توانسته به بزرگ‌ترین مشتری جهانی این هواپیما تبدیل شود.

ایرباس که تلاش کرده این هواپیما را با برخی از مدل‌های بوئینگ قابل رقابت کند در طراحی موتور به یکی از پایین‌ترین سطوح مصرف سوخت رسیده و در استفاده از مواد جدید در بدنه آن نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر آمارها نشان از آن دارد که میزان سفارش ایرباس ۳۲۱ در جهان از ۱۷۳۳ فروند نیز گذشته و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آخرین مشتری آن به حساب می‌آید که عصر روز آینده نخستین فروند از این هواپیما را تحویل خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۳:۱۱

اینکه پول بدی و یه چیز قشنگ و آماده تحویل بگیری، خیلی راحته! یه بچه هم می‌تونه! بجای خرید این همه هواپیما، حداقل نصف پولش رو میدادین برای تقویت تولید داخل

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۳:۲۷

شماها که همین یه کارم بلد نبودید. پول دکلو میگرفتین هم دکل غیب میشد هم پولش هاپولی.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۳:۳۵

فعلا داریم پراید تولید می‌کنیم. اگه خدا بخواد به اونجا هم میرسیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۳:۴۴

هموطن عزيز! اگر نگاه واقع بينانه به صنعت هوانوردي و ساخت هواپيما در جهان بيندازيم خواهيم ديد كه بسياري از كشورهاي مدعي فناوري مثل چين هم هنوز به طور رسمي وارد صنعت ساخت هواپيما نشده اند و حتي كشوري مثل روسيه كه پيشتاز عصر فضا مي‌باشد، هواپيماهايي با كيفيت بسيار پايين توليد مي‌كند، به طوري كه حتي خود ايرلاينهاي روسي هم حاضر به استفاده از اين هواپيماها نيستند. فكر مي كنم همه ايرانيان قبول دارند كه تقويت توليدات داخلي بايد هميشه در اولويت باشد اما تفاوت بين عمل و شعار بسيار زياد است، بنابراين به هيچ وجه منطقي نيست كه براي تقويت توليد داخل به سراغ ساخت هواپيما برويم، در حالي كه در بسياري از صنايع مادر هنوز در ابتداي راه هستيم!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۳:۵۳

عزیزم! معلومه تا حالا سوار هواپیماهای داغونمون نشدی تا بفهمی چه خبره. ما حداقل به سیصد تا هواپیمای نو نیاز داریم. احسنت به وزیر راه و شهرسازی

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۴:۲۳

تو معلومه تا حالا از گاری بهتر سوار نشدی

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۹:۰۹

عزیز! مثل اینکه شما خیلی فکر میکنی همه چیزی رو میشه ساخت....بزرگترین کشورها هم هنوز وارد این صنعت نشدن.. ما یک صنعت رو بگیریم بریم جلو و به نحو احسن انجام بدیم بهتر از اینه که چندتا صنعت موازی رو شروع کنیم ولی کامل نکنیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۲۲:۲۰

تولید داخلی چیه دوست عزیز؟ باید تولید داخلی وجود داشته باشه که تقویتش کرد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۱۰:۳۱

من يه توليد كننده هستم. دولت جز اذيت كردن كار ديگه اي نميكنه و فقط از ما ماليات خوب بلده بگيره. با اين شرايط توليد روز به روز بدتر ميشه. در خصوص هواپيما هم ٤٠ سال پول ميداديم اما هواپيما نميدادن

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۴:۳۵

سلام. یک سوال داشتم. چند درصد مردم ایران باحقوق یک میلیون تومان بازنشستگی می‌توانند سوار هواپیما شوند؟ من به شما میگویم ده درصد فقط می توانند ازاین امکان استفاده کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۵:۳۹

همون چند درصد دارن مالیات و عوارض و کوفت وغیره میدن به دولت تا شماها زنده بمونین

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۱۷:۰۷

همین چند درصد آقازاده ها هستن که ما مستضعفان به بدترین شکل در این دولت داریم زندگی میکنیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۴:۵۶

چقدر خوار و ذلیل شدیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۵:۰۳

ضمن تاکید بر توسعه تولیدات داخلی، قطعاً در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که بتوانیم هواپیمایی تولید کنیم که بتواند با ایرباس یا بوئینگ رقابت کند. اما اگر مسئولین واحدهای تولیدی ما کمی همت به خرج دهند می توان در زمینه های دیگر تولیداتی داشت که بتواند با سایر تولیدکنندگان رقابت کند. نمونه های بارز عبارتند از خودرو، رایانه، تلفن همراه، انواع لوازم خانگی و انواع البسه. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که هر روز از کیفیت همین چند قلم تولیدات داخلی کاسته می شود و مردم به سراغ تولیدات خارجی می روند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۵:۴۵

خدا خیرت بده! حرف کاملا درستی بود. کفش های با کیفیت ایرانی کجان؟ تلویزیون؟ همین تلفن های معمولی که همشون داره از چین میاد. هواپیما نمیخواد بسازیم، این چیزهای کوچک هم میتونه اقتصاد رو رونق بده.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۷:۱۹

متاسفانه خیلی از افراد متوجه نیستند که وجود هواپیما نه فقط برای انهایی است که در آن می‌نشینند بلکه صدها شغل در کنار آن تولید می‌شود و از همه مهم تر صنعت گردشگری را رونق می‌دهد. یک روزی در این کشور حتی با مترو نیز مخالفت می شد که واقعا" باعث تاسف است.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۴:۵۹

کاش قسمتی از این پول به صنعت هوانوردی داخلی تزریق می شد. ما توان تولید هواپیما با ظرفیت 150 نفر را داریم و همه زمینه های فنی و علمی آن در دانشگاه صنعتی شریف مهیاست و تنها نیاز به حمایت داریم. یک مهندس هوافضا

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۰۳:۰۳

سلام بر دوستان. به نظر من دوستان باید به چند کشور سفر کنند تا متوجه بشن که داشتن هواپیما از اولویتهای یک کشور به حساب میاد. شما اگر یک بار وارد فرودگاه کشور قطر بشوید جز افسوس چیز دیگری برای خود نمیخورید که یه کشوری توانسته با خطوط هوایی خوب، این حجم ترانزیت مسافر به تمام نقاط دنیا رو انجام دهد و میلیاردها دلار را برای کشورش ارز اوری داشته باشد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۹:۲۴

مبارکه اونایی باشه که قراره سوار هواپیما بشن. ماها که پول بلیط هواپیما نداریم و با اتوبوس میریم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۲۳:۱۲

ما وقتی سیر از چین آوردند هشتاد تا پرسنل تولید را مرخص کردیم خودمون هم تا الان داریم آشغال خرید و فروش می‌کنیم. مهندس مبتکر تولید کننده قدیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۱:۳۹

خدارو شکر که قراره تو شبکه داخلی پرواز کنه. به خدا مردیم از بس با ترس و لرز سوار هواپیماهای قراضه داخلی شدیم. برای مسافت‌های تهران تا مشهد - تهران به بندر عباس - تهران تبریز و کلا مسیرهای دور هیچ چیز بهتر از هواپیما نیست. خصوصا برای افراد سالمند که توانایی 15 ساعت نشستن در اتوبوس رو ندارن یا خانواده هایی که بچه کوچیک دارن یا افرادی که مریض احوالن و برای کارهای پزشکی سفر میکنن. از همه مهمتر اون پدرهایی که مجبورن تو پروژه های دور برن سر کار و هر ماه باید بین محل کارشون و خونه شون در رفت و آمد باشن .

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۱:۴۳

کشور ما کشور پهناوریه. از تهران تا خیلی از شهرهاش مثل مشهد - تبریز - اهواز -بندر عباس - چابهار با هواپیما 2 ساعت راهه چه برسه به ماشین و قطار. واقعا خیلی ها هستن که نمیتونن زمینی سفر کنن. باید اونها رو دریابیم .

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۱:۴۵

ترو به مولا علی داخل رو دریابید. من همسرم راه دور کار میکنه. هر ماه یک بار میاد خونه . هر ماه دل تو دلمون نیست سالم بیاد خونه و سالم برسه سر کار.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۱:۴۷

انشاالله قدمش خیره و بقیه هم همین جور زود برسن .

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۴:۴۶

تمام مشكلات حل شد !

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۵:۰۲

تبریک میگم. ایشالا یه روزی بیاد که هما بشه همای سی چهل سال پیش. دوستان! اینم باید در نظر بگیرین که هواپیمای نو به تنهایی کافی نیست. مدیریت قوی که نباشه همه این ارزی که بابت این هواپیماها داده شده سوخت میشه. یه شرکتی مثل هما که نزدیک به ۳۰ ساله بصورت کاملا دولتی و به دور از استانداردهای روز اداره شده خیلی کار داره که بتونه بهره‌برداری لازم از این نوسازی هواپیما رو بکنه.