به گزارش ایسنا، رمان «گاوها برنزی» نوشته محمدآصف سلطانزاده، نویسنده افغانستانی، در ۲۵۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.
درباره نویسنده و «گاوها برنزی» میخوانیم: محمدآصف سلطانزاده اواخر دهه هفتاد نامش را سر زبانها انداخت، با انتشار مجموعه داستان «در گریز گم میشویم» که برنده اولین دوره جایزه هوشنگ گلشیری نیز شد. سلطانزاده متولد ۱۳۴۳ در کابل است و مانند بسیاری از نویسندگان افغان به خاطر جنگ به ایران مهاجرت کرد. او بعد از موفقیت کتاب اولش آثار دیگری نیز منتشر کرد که با توفیق و جایزه همراه بود. رمان «گاوهای برنزی» بعد از چند سال سکوت این نویسنده منتشر شده است. رمانی که تجربه بسیاری نویی میان نوشتههای او است. رمان ماجرای استحاله است. داستان شهری که ناگهان سر و کله گاوهایی در آن پیدا میشود که به دیگران حمله میکنند و ترس میپراکنند و تعدادشان نیز رو به افزایش است، جوری که کار بالا گرفتهاست... رمان با استفاده از نگاه رئالیسم جادویی نوشته شده است و میشود بازخوانی بخشی از تاریخ انسان معاصر را توی آن دید. شکل استفاده نویسنده از قابلیتهای رئالیسم جادویی فصل جدیدی در کارنامه کاری او گشوده است که برای مخاطبانش جذاب و قابل تأمل خواهد بود. محمدآصف سلطانزاده سالهاست از ایران به اروپا مهاجرت کرده است.
مجموعه داستان «باران بمبئی» نوشته پیام یزدانجو در ۱۹۲ صفحه با شمارگان۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۵ هزار تومان عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «باران بمبئی» چهارمین اثر داستانی پیام یزدانجو است. یزدانجو که سالهاست دغدغههای جدی در حوزه ساختار، روایت و بداعت داستانی دارد از نویسندگان تجربی ادبیات ایران محسوب میشود. یزدانجو چندین کتاب نیز در حوزههای مختلف نظریه و فکر ادبی به فارسی برگردانده که بارها تجدید چاپ شدهاند. او برخی از مهمترین آثار ریچارد براتیگان را هم به فارسی برگردانده است. «باران بمبئی» نُه داستان کوتاه است که حاصل درک و کشف نویسنده از چند سال زندگی و تحصیل در هند است. داستانها درونمایههایی نزدیک دارند و درشان میتوان انسانی را دید که مدام با وجوه مختلف آگاهی، رازآلودگی و گم شدن مواجه میشود. برای همین داستانها پر از ترکیبهای غریب معنایی و تصویری هستند که در داستاننویسی ایران تجربهای نو محسوب میشود. یزدانجو با احضار خود به متن روایت و نظم بخشیدن به اتفاقهای پیرامونیاش داستانهایی جذاب نوشته که در آنها خواننده با ماجراها و آدمهایی بسیار خاص و عجیب روبهرو میشود. کشف هند شخصی شاید... پیام یزدانجو مدتی است در پاریس زندگی میکند و این داستانها حاصل چند سال کار روایی او هستند.
مجموعه داستان «پلک ماهی» نوشته حامد حبیبی در ۸۷ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر شده است.
نوشته پشت جلد کتاب: حامد حبیبی یکی از داستان کوتاهنویسان جدی ادبیات ایران در ده سال گذشته است. حبیبی جوایز زیادی برای کتابهای قبلیاش گرفته است؛ از جمله جایزههای کتاب سال «هفت اقلیم» و «بنیاد هوشنگ گلشیری». «پلک ماهی»، تازهترین اثر این نویسنده، شامل یازده داستان کوتاه است که به نحوی از لحاظ درونمایه به هم ارتباط دارند. حبیبی استاد یافتن بخشهای ناآرام و دور از ذهن وجود شخصیتهایش است و قرار دادنشان در مسیری که باعث تبلور و بیان این تمایلات وجود شود. برای همین میتوان او را داستاننویسی با بنمایههای فکری اگزیستانسیالیستی دانست که راوی پرشها و دغدغههای شخصیتهای خود است. در اکثر داستانهای او اتفاقهای چندان مهمی نمیافتد اما طنین این اتفاقهاست که تا عمق روح و جان انسانش را خراش میدهد و جلو میرود. حبیبی علاقه ویژهای به آدمهای عادی دارد و روایت این لرزههای وجودی در ماجرایی که برای آنها رخ میدهد. برای همین است که مخاطب او میتواند جنس این انسان را درک کند. صدای سقوط این انسان بلند نیست اما انگار برای مدتی طولانی در ذهن جا خوش میکند.
رمان «چیزی به تابستان نمانده» نوشته بهاران بنیاحمدی در ۱۳۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۵۰۰ تومان عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: اولین رمان بهاران بنیاحمدی اثری است درباره روزگار دختری جوان در تقابل با جامعه و خانوادهاش. بنیاحمدی در پاریس تئاتر و فلسفه خوانده و در ایران تجربه بازیگری دارد. کنار اینها او سالهاست داستان مینویسد و «چیزی به تابستان نمانده» نشاندهنده علاقه اوست به دهههایی که نسلش از سر گذرانده. رمان با فلاشبکی بزرگ آغاز میشود و فرم دفترچه خاطراتیاش مخاطب را با روزگار دختری از طبقه متوسط روبهرو میکند که در حال بزرگ شدناست. پدیههای اجتماعی هرکدام از این دورهها و سالها به نحوی بر زبان، زیست و مسیرش تأثیر گذاشتهاند. نوعی تاریخنگاری شخصی از سالهای دهههای هفتاد و هشتاد و چند سال نخست دهه نود... قهرمان بنیاحمدی در تقابل با مادرش قرار دارد. مادری که اصول خودش را دارد و محافظهکارتر از دختر است. قصه دو زن که هر کدام جنسی از تنهایی را تجربه میکنند و منتظر فرصتیاند تا سرنوشتشان را رقم بزنند. این میان مخاطب بنیاحمدی با انواع اتفاقها روبهرو میشود که مسیر این شخصیتها را تغییر میدهند.
مجموعه داستان «همین امشب برگردیم» نوشته پیمان اسماعیلی در ۹۱ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۸۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است.
نوشته پشت جلد کتاب: پیمان اسماعیلی از موفقترین و پرمخاطبترین داستاننویسان یک دهه اخیر ایران است. اسماعیلی تاکنون برای آثار داستانیاش از جمله کتاب «برف و سمفونی ابری» جوایزی مانند جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات، جایزه بنیاد هوشنگ گلشیری، جایزه روزی روزگاری و... را از آن خود کرده است.
«همین امشب برگردیم» چهارمین کتاب اوست و سومین مجموعه داستانش. کتابی که پنج داستان کوتاه از نویسندهای است که به زعم برخی از منتقدان از درخشانترین کوتاهنویسان ادبیات معاصر ایران محسوب میشود. داستانها هرچند فضاهای متفاوتی دارند باز در تمامشان دغدغه مشهور نویسنده آشکار است: هراس... هراسی که در شکلهای گوناگون قرار است خواننده خود را غافلگیر و او را با لحظاتی روبهرو کند که پیشبینینشدنی است. اصولا این گریز از منطق روزمره روابط است که داستانهای اسماعیلی را صاحب فرصت تجربی تازه و بدیع میکند. در کتاب «همین امشب برگردیم» خواننده با ماجراهایی در مکانهایی خاص روبهرو میشود که امنیت ذهنش را مختل خواهد کرد. اسماعیلی مدام نشان میدهد که بیرون چیزی یا کسی شاید جمعی به کمین نشستهاند و منتظر فرصتاند تا کار را تمام کنند...
رمان « شوماخر همیشه اینجاست» نوشته فرهاد بردبار در ۱۳۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر شده است.
در نوشته پشت کتاب میخوانیم: فرهاد بردبار نویسنده جوان اصفهانی با اولین رمانش، «رنگ کلاغ»، به شهرت رسید؛ رمانی که سال ۱۳۸۲ منتشر شد و سال بعدش جایزه بهترین رمان اول بنیاد گلشیری را از آن خود کرد. بردبار بعد از سیزده سال رمان «شوماخر همیشه اینجاست» را منتشر کرده است، رمانی که باز هم در اصفهان میگذرد و به شدت قصهگوست. رمان روایت نویسنده جوانی است که عملا درس و دانشگاهش را رها کرده و مشغول نوشتن است. او زندگی آشفتهای دارد و در آغاز رمان ناچار میشود خوابآلود از خانهاش بیرون بزند.. او خوابش میآید و دنبال خانه دوست یا آشنایی برای چند ساعت خوابیدن می گردد. اما در این مسیر اتفاقهای بسیاری در انتظار اوست.... قهرمان بردبار در حرکت مداومش در اصفهان شهر و آدمهایی را کشف میکند که هرکدام ماجرهای خاص خودشان را دارند. رمان طنزی گزنده دارد و با زبانی پرضربآهنگ نوشته شده است. بازگشت این نویسنده اصفهانی به فضای ادبیات ایران بعد از سیزده سال با رمانی همراه شده که درش هر لحظه میتوان منتظر یک اتفاق بود....
همه این کتابهای داستانی در نشر چشمه منتشر شدهاند.
انتهای پیام
نظرات