• جمعه / ۱۰ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95101005862
  • خبرنگار : 71418

عربستانی‌ها مترصد حضور در حوزه حمل ونقل شهری ایران

عربستانی‌ها مترصد حضور در حوزه حمل ونقل شهری ایران

ماجرای دقیق ورود شرکت حمل و نقل اماراتی به ایران نکات ریز و قابل توجهی دارد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش خبری درباره حضور یک شرکت اماراتی – سعودی در حمل و نقل ایران و پایتخت آن منتشر شد که ابهامات زیادی درباره هویت این شرکت و نحوه فعالیتش و حضور در ایران وجود داشت. اینکه این شرکت چه شرایطی دارد،‌ سهامداران آن چه کسانی هستند و قرار است چطور وارد صنعت حمل و نقل درون شهری ایران شود. "کریم" (careem) یک شرکت اماراتی است که با هدف فعالیت در عرصه تاکسیرانی اینترنتی در کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت می‌کند و گفته شده تصمیمی جدی برای ورود به ایران دارد.
شرکت مادر در آمریکا
اوبر در سال ٢٠٠٩ به عنوان یک شرکت حمل و نقل درون شهری اینترنتی در آمریکا شروع به فعالیت کرد که از طریق اپلیکیشن موبایل، مسافر را با نزدیک ترین راننده مرتبط می‌کند. این ایده به سرعت در آمریکا و کشورهای دیگر با اقبال عمومی روبرو شد و در عرض چند سال شرکتهای مشابه در اکثر کشورهای جهان ایجاد شد. نکته جالب توجه در این شرکت آمریکایی سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری صندوق ذخیره ملی عربستان سعودی در آن است.
کریم، کپی شده اوبر
شرکت اماراتی کریم در سال ٢٠١٢ و با همان الگوی اوبر در امارات متحده عربی تاسیس شد و به سرعت در سایر کشورهای خاور میانه توسعه یافت و این شبکه هم‌اکنون در کشورهایی همچون امارات، عربستان، قطر، لبنان، اردن، پاکستان، مصر و برخی کشورهای دیگر مشغول فعالیت است. با توجه به اقبال عمومی در اکثر کشورها علیرغم گذشت چهار سال از تاسیس کریم، این شرکت توانسته سرمایه ارزش سهام خود را به یک میلیارد دلار برساند و شرکتهای مختلفی به عنوان سهامدار در آن سرمایه گذاری کرده‌اند؛ از جمله دو شرکت عربستانی به نامهای Saudi telecom company  (STC) و الطیار . سرمایه گذاری این دو شرکت چیزی نزدیک به 200 میلیون دلار است.
علاقه کریم به ایران
نزدیک به دو سال است که نرم‌افزار کرایه خودرو وارد ایران شده‌ است و چند شرکت ایرانی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. استقبال مردم از این اپلیکیشن باعث شده تا بازار ایران هم برای شرکت اماراتی جذاب شود و به همین دلیل کریم قصد دارد وارد ایران شود. این شرکت که گام‌های اولیه برای حضور در تهران را نیز برداشته، می‌خواهد سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در ایران داشته باشد. بر همین اساس مسوولان کریم با یکی از همین شرکت های کرایه خودروی ایران وارد مذاکره شده‌اند و به دنبال همکاری و احتمالا خرید شرکت ایرانی هستند.
جلسه با واردکنندگان خودرو
در هفته‌های گذشته محمد الانصاری - مدیر ناوگان خودروهای کریم - سفرهایی به ایران داشته‌ و با مدیران برخی شرکت‌های واردکننده خودرو در ایران نیز جلسه‌هایی داشته‌ است. گویا کریم برنامه ریزی کرده تا بتواند با همکاری با این شرکت‌ها خودروهای مد نظر خود را نیز وارد ناوگان حمل ونقل ایران کند. کریم بدون تماس و ارتباط با مسوولان دولتی ایران وارد حمل و نقل ایران شده و در تلاش است بتواند با خرید امتیاز یک شرکت داخلی فعالیتش را شروع کند.
سعودی، حامی اصلی کریم
همانطور که گفته شد دو شرکت سعودی حامی اصلی این شرکت اماراتی هستند و سهامداران اصلی آن به حساب می‌آیند. نکته جالب توجه اینکه در میان اعضای هیئت مدیره کریم نام مازن احمدالجبیر، برادر عادل احمدالجبیر - وزیر امور خارجه عربستان - به چشم می‌خورد و شرکت اس تی سی به عنوان اپراتور اول تلفن همراه در عربستان یک شرکت سعودی با مالکیت دولت عربستان است.
واکنش مسوولان چه خواهد بود؟
همانطور که گفته شد مسوولان شرکت کریم بدون رایزنی های دولتی و به دور از تبلیغات و هیاهو تصمیم دارند به حمل و نقل درون شهری ایران ورود کنند، اما به هر حال برای شروع کارشان نیاز به مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه دارند. باید دید با توجه به حساسیت مقوله حمل و نقل، مسوولان دولتی چه پاسخی به درخواست این شرکت اماراتی که سهامدارانی از دولت سعودی دارد خواهد داد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۱:۰۶

این همه راننده و ماشین توی کشور هست...مدیریت بشن..یکی درست مدیریت کنه......چه لزومی به ورود این شرکته ها هست واقعا؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۲۱:۴۹

جلوش را بگیرید. خود ما این همه جوان بیکار داریم. آن وقت پولمان را بدهیم عربستان به عنوان دستخوش کشتار عمدی حجاج مان؟ در ثانی این کشور صاحب دارد. اینطور نیست هرکس سرش را بیندازد پایین بیاید قرارداد ببندد و پولهای ما را ببرد و حرف درشت هم توی رویمان بزند. قرارداد با امارات و عربستان سعودی چیزی است که مسئولین بلند پایه نظام حتماً باید در باره آن نظر بدهند. ما با این کشورها مشکل داریم. از طرفی عربستان با آن حرکاتش و حرفهای سخیفی که علیه ما می زند و امارات که هر دقیقه ادعای مالکیت سه جزیره را مطرح می کند. بالای 200 کشور مستقل در دنیا هست و قحطی سرمایه گذار نیامده که ما بخواهیم با این کشورها (عربستان ، امارات ، آمریکا و اسرائیل) قراداد ببندیم. کسانی که دشمنی و عداوت و عنادشان با ما ثابت شده قابل اعتماد نیستند که حتی دست پیرزنی را به دستشان بدهیم ببرند آن سمت خیابان. (سردبیر محترم با پوزش مثل اینکه شد مقاله)

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۱۶:۲۴

الان اسنپ داره خوب کار میکنه