• جمعه / ۱۰ دی ۱۳۹۵ / ۰۴:۵۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95100805398
  • خبرنگار : 71282

معاون وزیر کار:

فقط ۱.۳ درصد از بودجه آموزش به فنی و حرفه‌ای می‌رسد

فقط ۱.۳ درصد از بودجه آموزش به فنی و حرفه‌ای می‌رسد

معاون وزیر کار از اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش آموزش دولتی طی امسال خبر داد و گفت: تنها ۱.۳ درصد از کل بودجه آموزش به آموزشهای فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد.

محمد امین سازگارنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علیرغم آنکه مهارت می‌تواند ثروت آفرین باشد خروجی سیستم آموزشی ما نشان می‌دهد که آموزشهای دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار نیست و همان افراد دوباره به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بر می‌گردند.

وی لازمه دستیابی به رشد اقتصادی را توانمندسازی مردم دانست و گفت: معتقدم این توانمندسازی باید از طریق آموزش صورت گیرد.

سازگارنژاد با بیان اینکه از مجموع کل بودجه آموزش در کشور تنها ۱.۳ درصد آن به آموزشهای فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، افزود: در سال ۱۳۹۵ در بخش آموزش دولتی چهار هزار میلیارد تومان معادل ۴۲۰ میلیارد تومان هزینه شد که دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های آزاد را شامل نمی‌شود.

معاون وزیر کار درباره لزوم توجه برنامه ششم به موضوع مهارت، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه باید پیوست آموزشی داشته باشیم. بر اساس سند ۲۰۳۰ آموزش کشور که به امضا رسیده و لازم الاجرا است، آموزش در ۲۰ سال آینده باید خروجی داشته و مادام العمر باشد.

وی در ادامه درباره اعزام نیروی کار به خارج اظهار کرد: این مساله یک کار رقابت‌پذیر است و فرد باید صلاحیت داشته و به زبان کشور مورد نظر به خوبی آشنا باشد. طبعا آموزش‌های شغلی با آموزشهای مهارتی متفاوت است چون شخصی می‌خواهد مهارتی بیاموزد تا درآمد داشته باشد، در مقابل فردی می‌خواهد برای خودش یاد بگیرد و فردی هم به دنبال داشتن شغل است.

به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مشکل اصلی جامعه این است که ارائه دهندگان خدمات و شاغلان فاقد مهارت هستند چون در کشورهای دیگر اگر فردی مهارت لازم برای شروع یک کسب وکار را نداشته باشد و دست به کاری بزند جریمه می‌شود.

معاون وزیر کار همچنین با اعلام حمایت از طرح‌های اشتغالزا در بحث تسهیلات دهی، گفت: طی قراردادی که با صندوق کارآفرینی امید منعقد کرده‌ایم افرادی که طرح‌های اشتغالزا و کارآفرینی داشته و آن را ارائه دهند در صورت تایید تسهیلات لازم را دریافت می‌کنند.

به گفته وی مدال آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت نیز از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha