• دوشنبه / ۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 95100603686
  • خبرنگار : 30054

در دهه فجر صورت می‌گیرد؛

رونمایی از بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت

رونمایی از بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه رسالت به عنوان اولین بانک قرض‌الحسنه خصوصی کشور، به دنبال افزایش سطح رفاه جامعه و حل مشکلات و نیازهای ضروری آن‌ها است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، "بانکداری اجتماعی" مدل جدید کسب و کار بانک قرض‌الحسنه رسالت است که طبق قراردادی با پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی مورد پژوهش و بررسی بیشتر قرار گرفته است.

رحیم سرهنگی، مدیر مرکز برنامه‌ریزی و توسعه بانک قرض‌الحسنه رسالت اعلام‌کرد: این بانک به دنبال این است که کارکرد و کارایی قرض‌الحسنه را در ابعاد وسیع، با استفاده از بستر قانونی و فناورانه نوین، توسعه داده و به توانمندسازی کارآفرینی اجتماعی و خرد و حل مسائل اجتماعی کمک کند؛ در این راستا بانک قرض‌الحسنه رسالت اقدام به طراحی محصولی متناسب با مشتریان خود کرده و آن را "بانکداری اجتماعی" و یا "ارائه خدمات به مشتریان جمعی یا گروه‌های مشتریان" نامیده است.

وی در پاسخ با اینکه آیا تعریف بانک قرض‌الحسنه رسالت از بانکدار ی اجتماعی با تعاریف رایج آن در صنعت بانکداری متفاوت است، بیان داشت: "بانکداری اجتماعی" در بانک قرض‌الحسنه رسالت دارای سه مفهوم عمده است و به عبارت دیگر از این اصطلاح برای بیان سه مفهوم متفاوت ولی مرتبط استفاده می‌شود؛ مفهوم اول، به "اجتماعی بودن" بانک قرض‌الحسنه رسالت به عنوان یک "کسب و کار اجتماعی" (Social Enterprise) اشاره می‌کند چرا که سازمان‌هایی از این دست برخلاف کسب و کارهای رایج با هدف سودآوری تاسیس نشده‌اند، آنها در واقع برای پاسخ به یک نیاز اجتماعی ایجاد می‌شوند و سهامداران آن‌ها توقعی برای دریافت سود ندارند.

سرهنگی افزود: مفهوم دوم به معنای مدل کسب و کاری جدیدی است که این بانک برای مدیریت تخصصی گروه مشتریان و یا همان مشتریان جمعی ارائه کرده و از آنجایی که به جای افراد با جمع مشتریان در ارتباط است، آن را بانکداری اجتماعی نامیده است؛ در این مدل کسب و کار، بانک سعی می‌کند که به هر گروه از مشتریان، با توجه به نیازهای خاص گروه، خدمات ویژه‌ای را ارائه کند.

مدیر مرکز برنامه‌ریزی و توسعه بانک قرض‌الحسنه رسالت ادامه داد: مفهوم سوم نیز به معنای استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای توسعه، گسترش و بهبود ارائه خدمات بانک است؛ در واقع بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز هم‌راستا با روندهای جهانی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های نوظهور شبکه‌های اجتماعی برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود است.

وی در مورد اقداماتی که بانک قرض‌الحسنه رسالت برای ارائه این مدل کسب و کار انجام داده است گفت: این بانک برای ارائه این مدل کسب و کار (ارائه خدمات به مشتریان جمعی) دو فرایند زیرساختی را به طور همزمان پیگیری و اجرا کرده؛ فرایند زیرساختی اول، ایجاد ساختارهای مدیریتی و فرآیندهای سازمانی لازم برای مدیریت گروه مشتریان و ارائه خدمات به گروه‌های تخصصی است.

سرهنگی گفت: در این خصوص بانک علاوه بر طراحی و مفهوم‌سازی‌هایی از قبیل کانون قرض‌الحسنه که به جمعی از مشتریان گفته می‌شود، راهنمای کانون به معنای نماینده‌ای از جانب مشتریان که انجام مقدمات افتتاح حساب و دریافت تسهیلات برای اعضای کانون را بر عهده دارد، بانکیار قرض‌الحسنه یا همکار بانک در موضوعات معین مانند احراز هویت و صحت امضا مشتریان و بانکدار اجتماعی به معنای کارمند بانک که مدیریت تخصصی گروه‌هایی از مشتریان را بر عهده دارد، سازوکارهای لازم را از سطوح ارشد به معنای مدیران تخصصی گروه مشتریان تا سطوح استانی (حوزه‌های مشتریان) و حتی شهرستانی طراحی و اجرا کرده است. 

مدیر مرکز برنامه‌ریزی و توسعه بانک قرض‌الحسنه رسالت بیان کرد: فرایند دوم، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به شمار می‌رود که در این راستا بانک زیرساخت‌هایی را فراهم کرده است که از سویی"راهنمایان قرض‌الحسنه"، به عنوان "نماینده جمع مشتریان" بتوانند اطلاعات مقدماتی را در سامانه‌ای به نام "همیاری قرض‌الحسنه" وارد کنند و از سوی دیگر کارکنان بانک (بانک‌یار قرض‌الحسنه، بانکدار اجتماعی و ...) بتوانند با مراتب و مراحل قانونی، اصلاحات و یا تأیید و رد لازم را داشته باشند و در بستر بانک، با لحاظ تمام موارد فنی و امنیتی، عملیات بانکی را انجام دهند.

به گفته وی، این مدل در حال حاضر به مدت یک‌سال است که به صورت آزمایشی و در چند  استان پیاده‌سازی شده و رشد بسیار چشم‌گیری هم داشته است که این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای سنت پسندیده قرض‌الحسنه در بین مردم و همچنین نیاز تامین مالی خرد و ارزان در کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha