• جمعه / ۳ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95100301137
  • منبع : نمایندگی ایلام

معاون آموزشی دانشگاه ایلام تشریح کرد

چرا بازار پایان‌نامه فروشان سکه است؟

چرا بازار پایان‌نامه فروشان سکه است؟

دانشگاهی که امروز آن را به عنوان دانشگاه ایلام می‌شناسیم در سال 1355 با عنوان آموزشکدهٔ دامپروری ایلام زیرنظر دانشگاه رازی کرمانشاه شروع به فعالیت آموزشی کرد. این آموزشکده پس از انقلاب فرهنگی به دانشکدهٔ کشاورزی تبدیل شد و نهایتاً در سال ۱۳۷۱ به دنبال مستقل‌ شدن از دانشگاه رازی، به عنوان دانشگاه ایلام شناخته شد.

دکتر مصطفی نعمتی  معاون آموزشی دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  آرمان همه‌ اعضای هیات علمی، مسؤولان و مدیران دانشگاه این است که دانشگاه ایلام به عنوان نماد آموزش عالی استان بتواند مسائل استان را رصد کند و در خدمت توسعه‌ باشد.

پایان‌نامه‌ها ؛ مسئله‌محور یا مجوزی برای فراغت از تحصیل

معاون آموزشی دانشگاه ایلام گفت: متاسفانه در نگاه کلی پایان‌نامه‌ها فقط وسیله و مجوزی برای اخذ مدرک هستند و تاکنون نتوانسته‌اند به معنای واقعی مشکلی از مشکلات جامعه را حل یا برای مسئله‌ای راه‌حل ارائه کنند اما با رویکرد جدید دانشگاه سعی بر آن است تا این موضوع به نحو احسن مدیریت شود.

سرفصل دروس اکثر رشته‌ها نیازمند بازبینی است

نعمتی  در پاسخ به این سوال ایسنا درباره‌ اینکه چرا بسیاری از سرفصل‌های دروس جوابگوی نیازهای امروز علمی جامعه نیست، گفت: وزارت علوم بر این موضوع اشراف کامل دارد و برای برخی رشته‌ها بازبینی‌های لازم انجام شده و رشته‌ها و بالطبع سرفصل‌های آن به سمت کاربردی شدن می‌روند.

چرا بازار پایان‌نامه فروشان سکه است؟

وی درباره معضل پایان‌نامه فروشی گفت: امروز هیچ یک از مجامع علمی نمی‌توانند این موضوع را انکار کنند چون این گروه‌ها آزادانه در کنار دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که نمونه‌ آن در روبروی بزرگ‌ترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران دیده می‌شود، بنابراین باید ریشه‌ها را بررسی کرد.

دانشجویانی که بدون زحمت در رشته‌های تاپ پذیرفته می‌شوند

معاون آموزشی دانشگاه ایلام تاسیس روزافزون واحدهای دانشگاهی با کیفیت پایین و رشد کمی بی‌رویه‌ تعداد دانشجویان را دلیل اصلی این رویه عنوان کرد و گفت: دانشجویی که بدون کنکور یا یا شرکت در یک آزمون فرمالیته در رشته‌های تاپ دانشگاهی پذیرفته می‌شود مطمئنا رنج پایان‌نامه نویسی را به خود نمی‌دهد و یا به عبارت بهتر از چنان توانایی علمی برخوردار نیست که بتواند پایان‌نامه ینویسد.

آزمون ورودی راحت و پاس کردن دروس راحت‌تر

نعمتی با طرح این سوال که آیا دانشجویان حقوق و برق امروز ما مانند دانش‌آموختگان30 سال گذشته اهل تحلیل و تحقیق هستند، تصریح کرد:جواب خیر است چون آن دانشجویان رنج مطالعه و تحقیق را به خود می‌دادند اما امروز در این رشته‌ها دانشجویان بدون آزمون ورودی می‌توانند وارد برخی دانشگاه‌ها شوند و متاسفانه به علت کیفیت پایین این مراکز آموزش عالی، پاس کردن دروس راحت‌تر صورت می‌گیرد.

دانشجوی قوی به خود اجازه نمی‌دهد پایان‌نامه بخرد

وی افزود:  بازار پایان‌نامه‌فروشان بسیار گسترده است  وتوسط افراد بی‌نام و نشان و بدون هویت هدایت می‌شوند فلذا کنترل و ریشه‌کن کردن آن کار بسیار دشواری است و نیازمند یک همت والا توسط دست‌اندرکاران است.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام گفت: در کشورهای توسعه یافته بر خلاف ایران ورود به دانشگاه در  هر رشته‌ای راحت است اما فارغ‌التحصیل شدن توانایی می‌خواهد در حالی که متاسفانه در ایران امروز با وجود توسعه‌ بی‌رویه دانشگاه‌ها هم ورود و هم فارغ‌التحصیل شدن کار سختی نیست و به قول دانشجویان «شب امتحان می‌شود خواند.»

رقابت در مقاله‌نویسی معضلی دانشگاهی

نعمتی ادامه داد: متاسفانه مشکل دیگری به نام مقاله نویسی صرف در دانشگاه‌ها باب شده است که هم دانشجویان و هم اعضای هیئت علمی را به نوعی گرفتار خود کرده است و برخی از افراد جامعه‌ علمی برای گرفتن ترفیع و ارتقاء حاضرند یا مقاله بخرند یا کارهای دیگران را با اندکی تغییر به نام خود بزنند.

آیا «همانندجو» و «ایران‌داک» بازار پایان‌نامه‌فروشان را کساد می‌کند؟

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم به تنهایی نمی‌تواند با این مشکل مقابله کند، تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت برای حل این مشکل هم‌افزایی 10 تا 15 وزاتخانه به عنوان متولی الزامی است، هر چند در وزارت علوم به تازگی نرم‌افزار «همانندجو» و «ایران‌داک» طراحی شده و  می‌توانند مانع سرقت علمی شوند اما کارهایی بیش از این نیاز است.

در تخلفات علمی جرم تعریف و جزا تعیین شود

معاون آموزشی دانشگاه ایلام گفت: اما تنها با این محدودیت‌ها نمی‌توان این مشکل را حل کرد چون این کار را باید در اساس اصلاح کرد و اصلاح واقعی آن از طرفی نیازمند کار فرهنگی و ارتقاء جایگاه علم و دانش‌ورزی و از طرف دیگرنیازمند تعریف جرم و تعیین جزا در این زمینه هستیم.

نعمتی گفت:رشد کمی و  بی‌رویه جذب دانشجو،عدم تناسب این رویه با بازار کار و توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی بدون توجه به زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از جمله مشکلات کلی نظام آموزشی هستند که امیدواریم با رفتن لایحه‌ وزارت علوم به مجلس این مشکلات حل شود.

آخرین آمار دانشجویی در دانشگاه ایلام

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 6800 دانشجو در دانشگاه ایلام مشغول به تحصیل هستند ، گفت: 4100 نفر از دانشجویان دختر و 2700 نفر هم پسر هستند که نسبت تعداد دختران به پسران در همه‌ کلاس‌ها مشهود است.

7 دانشکده و 39 گروه آموزشی/ از کاردانی تا دکتری

معاون آموزشی دانشگاه ایلام ادامه داد: در این دانشگاه هم‌اکنون در 7 دانشکده ، 34 گروه آموزشی فعال به این ترتیب وجود دارد؛ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی 8 گروه آموزشی و 30 رشته، در دانشکده الهیات 4 گروه آموزشی و 10 رشته، در دانشکده کشاورزی 9 گروه و 33 رشته ، در دانشکده فنی و مهندسی 6 گروه و 9 رشته ، در دانشکده  علوم پایه 4 گروه و 16 رشته و در دانشکده پیرادامپزشکی 3 گروه و 5 رشته و در دانشکده نفت و گاز در2 گروه آموزشی و دو رشته.

نعمتی درباره مقاطع تحصیلی دانشگاه ایلام گفت: در این دانشگاه هم‌اکنون 49 نفر دانشجوی کاردانی در یک رشته ، 4480 دانشجوی کارشناسی در 35 رشته، 2089 دانشجوی ارشد در 57 رشته، 212 دانشجوی دکتری در 13 رشته مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه دیگر فقط مسئول آموزش نیست

وی ادامه داد: سیاست کنونی دانشگاه با تاکید وزارت علوم بر این است که دانشگاه‌ها از یک طرف به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنند و از طرفی با توجه به مسائل موجود در استان فعالیت تحقیقی داشته باشند که این کار مستلزم حرکت به سمت تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است و دانشگاه ایلام تمام امکانات خود را در اختیار کسانی قرار خواهد داد که با فعالیت علمی به سمت کارآفرینی و تولید ثروت بروند.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه این کار در گروه‌هایی مانند کشاورزی و برق شروع شده، تصریح کرد: زمانی دانشگاه فقط مسئول آموزش بود و جامعه منتظر دانش‌آموخته تحصیلات عالی بود اما امروز شرایط فرق کرده و دانشجو باید در دروان تحصیل کارآفرین باشد و فردای دانش‌آموختگی منتظر آزمون استخدامی نباشد.

نعمتی برپایی دوره‌های استارت‌آپ که دوره‌ی اول آن در دانشگاه برگزار شد را مقدمه‌ای برای نهادینه کردن این رویکرد عنوان کرد و گفت: اگر دانشجویی ایده‌ای داشته باشد می‌تواند آن را پردازش و در قالب یک مرکز رشد تعریف کند و دانشگاه هم فضای مناسب و تسهیلات را در اختیارش قرار خواهد داد و هرچند این تسهیلات زیاد نیست اما برای آغاز راه کفایت می‌کند و در صورتی که آن ایده به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود می‌توان از کمک‌های معاونت فناوری رییس‌جمهور بهره برد.

از تاسیس دو شرکت دانش بنیان/ آزمایشگاه‌های منحصر به فرد در دانشگاه ایلام

وی از تاسیس دو شرکت دانش بنیان توسط 2 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه ایلام صرفا به دنبال مسائل تئوریکی نیست و هم‌اکنون علاوه بر آزمایشگاه‌هایی که در گروه‌های آموزشی وجود دارد، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در 30 زمینه مختلف در اختیار پژوهشگران و محققان دانشگاه و استان است.

آخرین وضعیت دانشکده‌ نفت و گاز

معاون آموزشی دانشگاه ایلام درباره آخرین وضعیت دانشکده‌ی نفت و گاز دانشگاه گفت: برای احداث این دانشکده وزارت نفت 2 میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌های این دانشکده اختصاص داد و خوشبختانه برخی از این آزمایشگاه‌ها در آستانه‌  بهره‌برداری و با داشتن کادر مجرب آماده‌ دریافت نمونه هستند.

نگاه متوازن دانشگاه به تمام رشته‌ها

نعمتی با تاکید بر اینکه نگاه دانشگاه به تمام رشته‌ها متوازن است، ادامه داد: در همه‌ رشته‌ها پیشرفت خوبی صورت گرفته و می‌توان گفت تمام رشته‌ها از آزمایشگاه مورد نیاز برخوردارند و حتی آماده‌ استقبال از پژوهشگران خارج از دانشگاه نیز هستند.

تاسیس دفتر ارتباط با دانشگاه

وی  با اشاره به افتتاح دفتر ارتباط با پالایشگاه در دانشگاه، گفت: برق منطقه‌ای، آب و فاضلاب و کشاورزی از جمله سازمان‌هایی هستند که هم‌اکنون با دانشگاه در ارتباط هستند.

دانشگاه ایلام در مسیر بین‌المللی شدن

معاون آموزشی دانشگاه ایلام با بیان اینکه از هفته گذشته تحصیل نخستین گروه از دانشجویان عراقی در ایلام آغاز و به این ترتیب دانشگاه در مسیر بین‌المللی شدن قرار گرفت، تصریح کرد: این روند از زمان سفر استاندار و رییس دانشگاه واسط به استان و بازدید آنان از دانشگاه کلید خورد  و در ادامه با ارتباط با بخش کردنشین عراق و اعزام دانشجویان عراقی ادامه یافت.

نعمتی با بیان اینکه در آینده نه چندان دور از استان واسط عراق دانشجو خواهیم داشت، تصریح کرد: تعامل در این زمینه با مناطق کرد نشین زودتر پاسخ داد و 60 نفر متقاضی شدند که مدارک آنان از وزارت علوم برای صدور ویزای تحصیلی به  امور خارجه رفته و تاکنون برای 30 نفر ویزای تحصیلی صادر شده است که از این تعداد 17 نفر در رشته‌های ادبیات فارسی، عربی، عمران،معماری،شیمی محض،کامپیوتر و آی تی ثبت نام کرده‌اند و قطعا برای ترم بهمن تعداد بیشتری از آنان ثبت نام خواهند کرد.

مزرعه تحقیقاتی مهران به گستره‌ 270 هکتار

معاون آموزشی دانشگاه ایلام در ادامه اظهار کرد:علاوه بر آزمایشگاه‌های داخل دانشگاه با بیان اینکه علاوه بر این دانشجویان رشته کشاورزی از مزرعه‌ای به وسعت270 هکتار برخوردارندو در داخل دانشگاه نیز گلخانه‌های استانداردی در خدمت آموزش دانشجویان است و دانشجویان رشته دامپروری نیز می‌توانند از مجتمع دامپروری داخل دانشگاه  که دارای امکانات مناسبی است بهره‌گیرند و شرکت‌های خود را آنجا مستقر کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی سال‌ها در جذب کارمند سهل‌انگاری شده و نسبت زیاد کارمند نسبت به اعضای هیئت علمی و دانشجو زیاد است وتعداد نیروی انسانی غیرمتخصص را از حالت استاندارد خارج کرده است، تصریح کرد: متاسفانه قسمت اعظم اعتبارات صرف حقوق نیروهای غیرمتخصص می‌شود.

پژوهشکده گیاهان دارویی آماده بهره برداری

نعمتی با بیان اینکه پژوهشکده‌ گیاهان دارویی دانشگاه تاسیس شده اما زمان زیادی برای تکمیل آن به معنای واقعی وجود دارد، ابراز امیدواری کرد این مرکز در خدمت توسعه‌ی دانشگاه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در طول 2سال‌ گذشته دانشگاه از زوایای گوناگون رشد قابل توجهی داشته است  به عنوان مثال در سال گذشته برای 4 رشته‌ تربیت بدنی ، مطالعات فرهنگی و مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی مجوز پذیرش دانشجو اخذ شده است.

بزرگترین گروه آموزشی

معاون آموزشی دانشگاه ایلام گفت: دانشگاه ایلام در مجموع 194 عضو هیات علمی دارد و بزرگترین گروه آموزشی دانشگاه از نظر تعداد دانشجو و عضو هیات علمی گروه شیمی است که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد.

آموزشکده فنی مهندسی وکشاورزی دهلران؛ در آستانه‌ افتتاح

نعمتی  گفت: خوشبخنتانه آموزشکده‌ای در دهلران با توجه به پتانسیل‌های منطقه ایجاد شده که احتمالا در صورت تحقق همکاری‌های استانی و وزارتی در سال آینده آماده پذیرش دانشجو در رشته‌های کشاورزی و نفت و گاز خواهد شد.

تاکنون در دانشگاه ایلام از چند پایان‌نامه دفاع شده است؟

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که موضوع پایان‌نامه‌ها را به سمت نیازهای استان سوق دهیم، ادامه داد: در دانشکده الهیات تاکنون از 34 پایان‌نامه دردانشکده پیرادامپزشکی از 5 پایان‌نامه، در دانشکده ادبیات از 122پایان‌نامه‌ ارشد و 7 پایان‌نامه  دکتری، در دانشکده‌ی فنی و مهندسی از 70 پایان‌نامه و در دانشکده کشاورزی از 743 پایان‌نامه ارشد و 5 پایان‌نامه دکتری دفاع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha