• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 95092917704
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ از آئین‌های شب یلدا

شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ از آئین‌های شب یلدا

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مردم شهرستان گچساران این بام نفتی ایران که اکثریت آن‌ها از اقوام لر و ترک هستند نیز مانند دیگر مردم ایران زمین خود را برای شب یلدا آماده کرده و به پیشواز آن می‌روند.

به گزارش ایسنا، صدای پای شب یلدا با آهنگی زیبا به گوش می‌رسد و انسان‌ها همگام با طبیعت خود را آماده استقبال از زمستان می‌کنند.

شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین بوده که این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر(آخرین روز پائیز) تا طلوع آفتاب در اول دی‌ماه(نخستین روز زمستان)  گفته می‌شود. آئینی خانوادگی است و گردهمایی‌ها به خویشاوندان و دوستان نزدیک از دیرباز مردم ایران زمین شب یلدا را با شب‌نشینی و دور هم بودن و خوردن تنقلات و شاهنامه‌خوانی جشن می‌گرفتند در واقع یلدا یک آئینی خانوادگی و گردهمایی‌های خویشاوندان و دوستان نزدیک بوده است.

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزایش می‌یابد آخر پائیز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند.

سفره شب یلدا در ایران باستان «میَزد» نام داشت این سفره شامل میوه‌های تر و خشک گوناگون، نیز آجیل با طبع گرم و سرد و شیرینی است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ از آئین‌های شب یلداست که خاطرات شیرینی را برای دیگر اعضای خانواده رقم می‌زند.

مردم شهرستان گچساران این بام نفتی ایران که اکثریت آن‌ها از اقوام لر و ترک هستند نیز مانند دیگر مردم ایران زمین خود را برای شب یلدا آماده می‌کنند.

این روزها در بازار شهرستان گچساران حال و هوای خاص به چشم می‌خورد، دیدن مردم در حال خرید میوه و آجیل شب یلدا نشان از این دارد که هنوز این سنت زنده‌داری شب یلدا بلندترین و طولانی‌ترین شب زمستان  در میان مردم ادامه دارد.

خانم «ن. قرقانی‌زاده» به خبرنگار ایسنا در خصوص شب یلدا در استان گفت: شب یلدا یک شب زیبا و فراموش‌نشدنی است.

این شهروند گچسارانی خاطرنشان کرد: ما ترک زبان‌های گچساران در شب یلدا به دیدار بزرگترهای فامیل مانند مادر و پدر رفته و در کنار آن‌ها این شب را سپری خواهیم کرد.

خانم قرقانی تصریح کرد: در این شب به رسم پیشین ما نیز میوه‌جات مختلف و آجیل و هندوانه و شیرین مختلف را تهیه کرده و برای شام شب یلدا نیز اغلب آش ماست ترکی را درست کرده و در کنار هم میل می‌کنیم.

وی گفت: در این شب طولانی بزرگتر خانواده برای دیگر افراد شاهنامه می‌خواند و برخی از افراد خانواده نیز تفألی به حافظ می‌زنند.

«سیدموسی موسیان» نیز افزود: ما مردم لر جمع شدن فامیلی و خانوادگی در شب یلدا را دوست داشته و این رسم قدیمی را انجام می‌دهیم.

این شهروند گچسارانی ادامه داد: مردم لر زبان گچساران نیز مانند دیگر شهرهای ایران در شب بلند یلدا انواع میوه‌ها و به‌خصوص هندوانه و تنقلات و شیرینی را برای پذیرایی از دیگر افراد خانواده و مهمانان فراهم می‌کنیم.

موسویان اضافه کرد: اگر مادر و پدر مرد و یا همسر خانواده در قید حیات بوده اغلب به منزل آن‌ها چون بزرگتر خانواده هستند، می‌رویم.

وی گفت: در شب یلدا زنان لر در گچساران غذای محلی آش کشک را آماده کرده و از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

موسویان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آداب شب یلدا در گچساران خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ توسط بزرگترها برای دیگر افراد خانواده است.

خانم  ح . موسوی تصریح کرد: در شب یلدا برخی خانواده‌های لر در گچساران برای شام آشی به نام شله ماشکی تهیه کرده و دیگر اعضای خانواده را دعوت می‌کنند تا در کنارهم این شب طولانی را به خوبی و خوشی سپری کنند.

وی گفت: برای پذیرایی از مهمانان  انواع میوه‌جات و هندوانه، آجیل و شیرینی نیز خریداری می‌شود.

خانم موسوی اضافه کرد: خواندن شاهنامه نیز توسط یکی از بزرگترها از دیگر رسوم شب یلدا در گچساران است.

«هومن عنایی»، رئیس صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی گچساران تصریح کرد: مردم شهرستان گچساران نیز مانند دیگر مردم کشور آداب و رسوم کهنی در خصوص شب یلدا دارند.

وی یادآور شد: در شب یلدا مردم شهرستان گچساران آش‌های سنتی خود را به نام شله ماشکی  و آش کشک و آش ماست را تهیه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha