به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نشر آمه، در این مراسم فیلم «یادْ مرکبها» با عنوانِ «بر مَرکبِ مُرکب» (کاری مشترک از امیرمحمد قاسمیزاده و نیما مرادی) به نمایش درآمد و در ادامه، مراسم امضای کتاب انجام شد.
«یادْ مرکبها» ردِ پای تفکر و صورتِ اندیشه تاریخ معاصر ایران است در قالب شناسایی برجستهترینِ نامها و چهرهها در عرصههای فرهنگی و هنری، متشکل از چند مجموعه شاملِ: شاعران، موسیقیدانان، نویسندگان و چهرههای شاخص در حوزه تجسمی، بالغ بر ۵۰۰ اثر (پرتره).
این مجموعه بخش شاعران معاصر را از آغازِ تاریخ مشروطه تا سالِ ١٣۵٧ خورشیدی مرور و معرفی میکند و همزمان با چاپ و انتشار این کتاب، مجموعه چهرهنگاری و معرفی موسیقیدانان معاصر ایران به همت نشر کتاب آمه به چاپ میرسد.
بنا بر اعلام، این پروژه حاصل حدود ۱۰ سال تلاش بود که با وسواس و دقت بسیار در انتخاب پرترهها صورت گرفت و بیش از اینکه یک اثر پرتره باشد در شبیهسازی، به لحاض تکنیکی سعی در معرفی لایههای درونیتر و روانشناختی هر چهره دارد تا بیانگر عواطف و پردازش آنسوی شخصیت هر شخص باشد.
امیرکبیر نقاشی ایران در راه است
در مراسم رونمایی از کتاب «یاد مرکبها» عباس عارف منتقد هنرهای تجسمی، شاعر و خوشنویس، درباره آثار این کتاب گفت: استعداد و نبوغ امیر را وقتی کشف کردم که تازه داشت پروژه تحصیلیاش را در دانشکده دفاع میکرد. دیدم اگر از رنگ و روغن به سمت آبرنگ نرود راه استاد «صنعتی» ادامه پیدا نمیکند. شیوه غیرعادی، لکههای شفاف و زیبا، تنها از امیر برمیآمد. به جز استاد سیاوش کسراییِ نقاش، هیچکس مثل امیر نمیتوانست آبرنگ کار کند؛ به خصوص پُرتره.
او افزود: در پُرتره بعد از استاد صنعتی کسی مثل امیر را نداریم. امیر نبوغ و از همه مهمتر درد نقاشی دارد. چرا دیگر هیچ کدام از شاعران ما بزرگ نمیشوند. چون درد شعر ندارند و تنها به فکر معروف شدناند. اگر امیر همینطور ادامه دهد و شببیداریها اذیتش نکند، ۳۰ سال دیگر نقاشی ایران را جابهجا میکند. برای تحقق این امر باید خلوتش را کاملتر کند. تمام روابط اضافه را بزند و خودش را فدای این کار کند. آن زمان است که ایران نقاشی خواهد داشت که امیرکبیر نقاشی است.
دشوارترین شیوه برای سادهترین بیان
در بخش دیگری از این مراسم جواد مجابی شاعر، نویسنده و منتقد هنری در سخنانی گفت: امیرمحمد قاسمیزاده با چهرهپردازی از شخصیتهای برجستهه معاصر و ملی، دشوارترین شیوه را برای سادهترین بیان انتخاب کرده، سادگی بیان به قلمی آزاد و رها با نوعی شوریدگی در شباهت، وظیفهای خطیر که به غایت از عهده برآمده است.
او ادامه داد: آفریدن این گونه که فراتر از شباهت به عمق شخصیت هر چهره راه میبرد به معرفی حقیقی آنان که شجاعتی در حدّ جسارت میطلبد. حُسن کار در آشفتگی پُرشور هنرمند است در پردازش صریح و موجز. او با مطالعه و شناختِ سوژهها و سپاسمندی و در نهایت مهارت در تکنیک به سماعِ پُرجذبهای رسیده است. قاسمیزاده با عشق به اهل فرهنگ و هنر وطنش ما را وامیدارد که به این نازنینان نظری بیفکنیم بهتر از این.
عهدی بیقرارداد با او بستم
محمود آموزگار مدیر نشر کتاب آمه به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم اظهار کرد: اولین باری که امیرمحمد قاسمیزاده را دیدم، در کارگاهش بود. قرار بود به آنجا بروم و مجموعه نقاشیهایش را ببینم. از آنجا که در کارگاه ایشان نماد زمان و ساعت و دقیقه وجود ندارد و به طور کلی فضای کارگاه و احوال آنجا در بیزمانی سیالی قرار دارد، چنان غرق دیدن کارها و طرحها و مجسمههایش شدیم که ساعت از نیمهشب گذشته بود.
او گفت: در میان مجموعههای مختلف و نقاشیهای آبمرکبهای او با دیدنشان مسئولیتی عجیب و درونی برای چاپ و انتشارشان در من ایجاد شد و عهدی بیقرارداد با او بستم. امروز خوشحالم که بخشی از آثار او را در قالب این کتاب منتشر کردهایم.
امیر محمد قاسمیزاده طراح، نقاش، مجسمهساز، مستندساز و فارغالتحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنر و معماری تهران (آزاد اسلامی واحد مرکز) است.
تحقیق و بررسی در کتاب «یاد مرکبها» را بهرام معصومی برعهده داشته و مقدمههایی از جواد مجابی، عباس عارف و امیرمحمد قاسمیزاده در این کتاب آمده است.
ترجمه انگلیسی این کتاب را علیرضا آبیز و پوپک مجابی انجام دادهاند. طراحی جلد، گرافیک و صفحهآرایی این اثر هم برعهده خسرو اشتری بوده است.
محل برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «یاد مرکبها» در اقدسیه و در برج «لیلیوم پارک» بود که به همت کیوان صدیقی و برادران محمدخانی مهیا شده بود. در مراسم افرادی همچون دکتر خسرو پارسا متخصص و جراح مغز و اعصاب، علی عبدالهی، روزبه نعمتاللهی، یغما گلرویی، محمدرضا هدایتی و علیرضا عباسی حضور داشتند.
انتهای پیام
نظرات