• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95091609423
  • خبرنگار : 71523

گازرسانی به ۲.۵ میلیون خانوار روستایی با سرمایه‌گذاری در صنعت CNG

گازرسانی به ۲.۵ میلیون خانوار روستایی با سرمایه‌گذاری در صنعت CNG

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی در توسعه صنعت CNG، گفت: گازرسانی به ۲.۵ میلیون خانوار روستایی و انجام عملیات گازرسانی در سیستان و بلوچستان جزو چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در صنعت CNG محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منصور ریاحی در همایش بین‌المللی CNG و سوخت‌های جایگزین با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی در صنعت CNG تاکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که نتوانستیم به توسعه برسیم، عدم بلوغ بخش خصوصی است. در حال حاضر اقتصاد ایران جزو اقتصادهای بزرگ دنیا محسوب می‌شود، اما ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و تنها ۲۰ درصد آن متعلق به بخش خصوصی است. سناریوی تسلط دولت بر هر کاری تمام شده و هرچه مداخله دولت در بخش اقتصادی کشور بیشتر باشد رانت‌خواری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازارها درمانده هستند. از سوی دیگر بخش خصوصی باید درجه تطابق‌پذیری خود را بالا ببرد. دولت جاه‌هایی را که نباید سرمایه‌گذاری کند سرمایه‌گذاری کرده است. در حالی که بتسر باید برای بخش خصوصی فراهم شود. وزیر نفت نیز به بخش خصوصی اعتقاد دارند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد متحول کردن بخش خصوصی توضیح داد: برای متحول کردن بخش خصوصی باید نظارت و رقابت افزایش پیدا کند و میزان تصدی کاهش پیدا کند.

ریاحی با تاکید بر این‌که بلوغ صنعت CNG رو به افول است، اظهار کرد: پنج پارامتر صنعت CNG را تهدید می‌کند که شامل کالاهای جایگزین، ورود مرتب نیروهای تازه به این صنعت، افزایش قدرت چانه‌زنی خریدار، افزایش تعداد عرضه‌کنندگان و غیره می‌شود.

وی با بیان این‌که باید در اوج بلوغ صنعت CNG از استراتژی‌های ویژه‌ای برای حفظ آن استفاده کنیم، تصریح کرد: باید یک مدل جدید بازاریابی داشته باشیم. صنعت CNG توان بالایی دارد و باید در زمان پساتحریم وارد عرصه بین‌المللی شود. از سوی دیگر باید اتحادهای استراتژیک و شرکت‌های کنسرسیومی تشکیل شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که برندسازی یک فرصت است، ادامه داد: در حال حاضر بحث توتال برند مطرح شده و در شرکت پالایش و پخش در حال تنظیم است. شرکت‌های خصوصی باید یک اقدام مشترک داشته باشند و از سوی دیگر باید فضای رقابتی ایجاد شود.

ریاحی در ادامه  درمورد قابلیت‌های بخش خصوصی و جذابیت‌های صنعت CNG، توضیح داد: بخش خصوصی باید استراتژی توسعه کسب‌وکار داشته باشد. باید بررسی کند که با چه نگاهی می‌خواهد وارد این صنعت شود و باید دارای نگاه بازارمحور و منبع‌محور باشد. باید کشور از تامین‌کننده منحصر به بازار رقابتی برسد.

وی ادامه داد: یا باید وضعیت موجود حفظ شود که این شایسته کشور نیست یا باید در ساختار تامین‌کننده فرآورده ساختار خریدار و بخش خصوصی، ساختار تامین‌کننده و متقاضی و ساختار مرحله به مرحله تغییر ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: بخش خصوصی باید در بازار داخل نفوذ پیدا کند و با یکپارچه شدن و استحکام زنجیره تامین وارد بازارهای خارجی شود. برای این منظور باید یک شریک تجاری از کشور مقصد که از توان و قابلیت بالایی برخوردار است برگزیند و از این طریق CNG را وارد بازارهای بین‌المللی کند.

ریاحی در مورد استراتژی نفوذ در بازار توضیح داد: برای این منظور باید یکپارچگی عمودی بین شرکت‌ها ایجاد شود و شرکت‌ها با همسنگ‌های‌ خود رقابت کنند.  

وی در پایان در مورد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت CNG گفت: گازرسانی به ۲.۵ میلیون خانوار روستایی، عملیات گازرسانی در سیستان و بلوچستان، توسعه مصرف CNG در حمل‌ونقل، اجرای خط لوله گاز صادراتی به عراق، صادرات تجهیزات CNG به خارج، انتقال فناوری، برند جامع و صندوق حمایت از صنعت CNG از کشورهای سرمایه‌گذاری در صنعت CNG محسوب می‌شود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha