• شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95091307047
  • منبع : نمایندگی یزد

50 هزار یزدی با معلولیت‌های مختلف

50 هزار یزدی با معلولیت‌های مختلف

ایسنا/یزد مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به ضرورت ایجاد همبستگی بیش از پیش در راستای مناسب‌سازی اماکن مختلف عمومی و اداری گفت: 59 درصد دستگاه‌های استان مناسب‌سازی شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر «جلیل عفتی» در نشست خبری که به‌منظور فرا رسیدن 13 آذر روز جهانی معلولین برگزار شد، با اشاره بحث معلولیت را واقعیتی اجتناب‌ناپذیر در جهان دانست و اظهار کرد: طبق آخیر آمار به دست آمده نزدیک به 650 میلیون معلول با معلولیت‌های مختلف در جهان وجود دارد.

وی افزود: از تعداد کل معلولان استان یزد 25 هزار و 200 نفر از خدمات مستمر و بقیه به‌صورت موردی و براساس نیاز، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی در ادامه با اشاره به این که هفته گرامیداشت معلولان از 12 آذر ماه به مدت یک هفته آغاز می‌شود، اظهار کرد: جمعه 12 آذر ماه به‌عنوان روز «توانبخشی و حمایت‌های قانونی»، شنبه 13 به عنوان روز «پیشگیری و سلامت جسمی و روانی»، یک شنبه روز« توانمندسازی، پارالمپیک، ورزش و اوقاف فراغت»، دوشنبه به‌عنوان روز «معلولیت،‌ دسترسی و جامعه فراگیر»،‌ سه‌شنبه «توانبخشی، فن‌آوری و تجهیزات کمکی»، چهارشنبه «توانبخشی، هنر و خلاقیت» و روز پنج شنبه به عنوان روز«توانبخشی، خانواده و جامعه»  تعیین شده است. 

عفتی در خصوص شعار روز جهانی معلولین گفت: عبارت «آینده‌ای که ما می‌خواهیم جهانی فراگیر و برابر برای همه» به‌عنوان شعار امسال روز جهانی معلولین تعیین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بیش از 50 هزار معلول در استان یزد زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد:‌ معلولیت جسمی حرکتی با 40 درصد بیشترین آمار معلولان استان را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: 26 درصد معلولیت‌های استان ذهنی، 14 درصد شنوایی، 11 درصد بینایی، 7 درصد معلولان روانی و مابقی از دیگر معلولیت‌ها هستند.

مدیرکل بهزیستی افزود: در یزد 145 مرکز غیر دولتی و 23 مرکز دولتی توانبخشی زیر نظر بهزیستی در حال ارائه خدمات به معلولان استان هستند.

وی بحث پیشگیری و توانمندی‌سازی را دو محور اصلی بهزیستی در راستای ارائه خدمات حمایتی به معلولان در یزد دانست و گفت: توانمندی آموزشی با هدف ارتقای آموزش و آگاهی معلولان در راستای تأمین امنیت بیش از پیش ضروری است.

عفتی در ادامه ورود معلولین به دانشگاه‌ها و حمایت از معلولان برای شرکت در دوره‌های آموزش عالی را از دیگر اقدامات در دستور کار بهزیستی برشمرد و افزود: بحث کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی ویژه معلولان یکی از اولویت‌های اجرایی معلولان در حوزه توانمندسازی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث توانمندسازی اجتماعی با هدف تقویت و افزایش حضور معلولان در برنامه‌های اجتماعی نقش مهمی ایجاد اعتماد نفس معلولان ایفا می‌کند.

مدیرکل بهزیستی در خصوص طرح‌های آموزشی و پیشگیرانه این اداره‌کل افزود: طرح مشاوره پیش از ازدواج از طرح‌های این اداره‌کل است که به موجب آن تاکنون 1550 زوج با اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان انجام شده است.

عفتی با بیان این‌که پارسال مجموعاً بیش از 11 هزار مورد پرونده مشاوره ژنتیک در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: بحث فرهنگ پیشگیری یکی از ضروری‌ترین دغدغه‌های کاهش آمار بروز معلولیت‌ها است.

وی در ادامه در خصوص بحث مناسب‌سازی شهری تصریح کرد: 59 درصد ادارات ستادی استان مناسب شدند و طبق مصوبات دولت اختصاص اعتبار عمرانی دستگاه‎های ستادی مستلزم مناسب‌سازی ورودی آن‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha