رحمان فرمانی، در نشست خبری ایسنا با موضوع "گردشگری با محوریت مشاغل خانگی" با طرح این مسئله که با موضوع گردشگری باید به صورت علمی برخورد شود، اظهار کرد: گردشگر از لحاظ علمی به کسی می گویند که حداقل 24 ساعت و یا حداکثر کمتر از یک سال با هر هدفی غیر از کسب و کار، وارد یک منطقه شود و محل زندگی خود را تغییر دهد. طبق این تعریف باید بین گردشگر و کسی که در استان ساکن است فرق بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه ضریب نگهداری مسافر در واحدهای اقامتی و هتلهای استان گلستان 60 درصد است، تصریح کرد: باید با اصلاح مکانهای اقامتی خود کاری کنیم تا مسافر را در استان نگه داریم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان با تاکید بر لزوم شناسایی گردشگر و انواع گردشگری، عنوان کرد: باید گردشگری را به عنوان یک صنعت بدانیم که عرضه و تقاضا در آن اهمیت دارد.
فرمانی با اشاره به اتخاذ سیاست اشتباه در این حوزه، افزود: زیرساخت تنها داشتن راه، آب، برق و غیره نیست، بلکه نیاز به زیرساخت حرفه ای نیز داریم. به عنوان نمونه، زمانی که یک هتل 5 ستاره ساخته می شود، باید فردی حرفه ای و آموزش دیده را در آنجا به کار بگیریم.
وی به نقش سیاست گذاران در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: نمی توان برنامه های کلان یک منطقه را بدون آنکه به سیاست های آن منطقه توجه شده باشد، تدوین کرد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان همچنین به تفاوت بین جاذبه و منبع اشاره کرد و افزود: باید از نگاه گردشگر به جاذبههای خودمان نگاه کنیم. تنها داشتن تعصب محلی یا استانی نمیتواند موجب رونق گردشگری یک منطقه شود.
فرمانی با اعلام اینکه مشکل ما کمبود فضا برای پذیرایی از گردشگر نیست، اظهار کرد: نزدیک به 3000 تخت در واحدهای اقامتی و هتل های استان ما وجود دارد که تنها 40 درصد از آنها اشغال می شوند.
وی به برخی از مشکلات در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات، نبود ثبات در مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است؛ از سال 84 تا 94 در این سازمان 7 مدیر تغییر کرده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، یکی دیگر از مشکلات را عملکرد غیرحرفه ای هتلداران عنوان کرد و افزود: وقتی مراکز اقامتی و هتل ها حرفهای نباشند، موجب می شود که بهای تمام شده، بالا برود و در نتیجه هزینه بیشتری به گردشگر تحمیل شود.
همچنین در این نشست، دکتر محمد رهبری، معاون کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با اعلام اینکه باید یک الگو برای صنایع گردشگری داشته باشیم تا به تولید کنندگان بگوییم چه محصولاتی را تولید کنند، تاکید کرد: توجه به محل عرضه این محصولات نیز بسیار مهم است.
وی عنوان کرد: کسی که به تولید مشاغل خانگی می پردازد مجاز نیست که خودش به عنوان فروشنده به فروش محصولات بپردازد. به همین علت اکثر مشکلات ما در ارتباط با مسائل بعد از تولید است؛ پس ما باید افراد توانمند و متخصص را در این زمینه بکار بگیریم و تمام تمرکزمان را روی مرحله بعد از تولید قرار دهیم.
رهبری در خصوص محل و نحوه عرضه محصولات به ساختارهای متمرکز، مرکب، خطی و مجموعهای اشاره کرد و گفت: همه ما در مشاغل خانگی به سمت ساختار متمرکز یعنی عرضه تولید کننده به فروشنده گرایش داریم.
معاون کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به ساختار خطی به عنوان یکی از ساختار های نمونه در امر تولیدات مشاغل خانگی، بیان کرد: ساختار خطی بیانگر این است که باید یک فرد تولید کند و مراحل بعد آن را افراد دیگری بر عهده بگیرند تا یک زنجیره ی خطی درست شود و در آخر به مرحله فروش می رسد و این مرحله باید توسط افراد متخصص برعهده گرفته شود؛ در این شرایط است که می توان زمینه کار را برای افراد دیگر فراهم کرد.
رهبری تاکید کرد: اگر سیاست کلان بخواهد گردشگری را محور کار خود قرار دهد به این نتیجه می رسد که گردشگری می تواند به عنوان یک ارزش افزوده برای استان تلقی شود. استان هنوز به این موضوع که گردشگری برای استان منفعت دارد، نرسیده است و اگر در مسیر مشاغل خانگی هزینه ها و بودجه هایی صرف شود، ما شاهد برون داد خوبی خواهیم بود.
معاون کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه ما تنها بر جاذبههای طبیعی استان تکیه می کنیم، تاکید کرد: تا زمانی که از مابقی بخشها غافل باشیم، نمیتوانیم راه بهجایی ببریم.
سید محمد دادو، رییس اداره کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با اشاره به اینکه بین تولیدات قوی مشاغل خانگی و جذب گردشگر یک رابطه علت و معلولی حاکم است، گفت: هراندازه که این تولیدات قوی باشد، اما گردشگری وجود نداشته باشد تا از این محصولات دیدن کند، هیچ سود و منفعتی برای ما به همراه نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: رابطه بین گردشگر و مشاغل خانگی نیاز به آسیب شناسی دارد و باید بر روی فرهنگ ها و راه های جذب و نگه داشتن گردشگر در استان کار شود.
دادو به میزان توجه تولید کنندگان خانگی به روابط عمومی و نحوه بازاریابی اشاره کرد و افزود: امروزه اکثر تولید کنندگان خانگی با تاثیر پذیری از گذشتگان خود در تولید محصولات با شیوه بازاریابی، بیزینس و ارتباطات عمومی آشنا نیستند و تنها به تولید محصول در خانه ها بسنده می کنند، به همین علت باید بر روی فرهنگ این افراد در تولید محصولات کار شود تا به یک اتفاق نظر و گفتمان مشترک برسند.
رییس اداره کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تاکید کرد: افرادی که در روستاها و منازل مشغول به کار هستند باید این را در نظر داشته باشند که کیفیت محصولات را بالا ببرند و شعاع دید خود را گسترش دهند. وظیفه ی ما این است که بر بازاریابی، دید و نگرش آن توجه داشته باشیم و دستگاه های متولی باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا به بهبود کیفیت محصولات کمک شود.
در ادامه این نشست، فرهاد کردی، معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در ارتباط با بحث گردشگری و اقداماتی که باید در استان صورت گیرد، گفت: باید در زمینه گردشگری اقداماتی نظیر فرهنگ سازی، تعاملات دستگاه و اطلاع رسانی مناسب و قوی صورت بگیرد، این در حالی است که استان ما از نظر اطلاع رسانی ضعیف است.
وی تاکید کرد: ما از نظر تولیدات مشکلی نداریم و بیشتر بحث ما بر روی مرحله عرضه محصولات است. همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در حوزه تربیت بازاریاب در رشته های تحصیلی مختلف وارد شده و می توان از این ظرفیت در راستای گردشگری استان بهره برد.
معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با اشاره به اینکه استان ما با وجود پتانسیلی که دارد اما از نظر گردشگری ضعیف است و گردشگر پذیر نیست و تنها نقش گردشگر عبوری دارد، عنوان کرد: شاید این مسئله به علت وجود زیر ساخت ها و امکانات رفاهی ضعیف ما باشد.
همچنین در این نشست، سمیه قدمنان، دانشجوی کارشناسی ارشد گردشگری با بیان اینکه هنوز در بازار صنایع دستی به تطابق بازار نرسیدیم، گفت: تولید صنایع دستی استان ما بالا و از تنوع خوبی برخوردار است، اما متاسفانه نتوانستیم بازار جهانی را برای صادرات صنایع دستی خود پیدا کنیم.
وی افزود: کشور امریکا به دلیل اینکه صنایع دستی جهان پسند تولید میکند، توانسته 288 میلیارد دلار صادرات صنایع دستی داشته باشد.
قدمنان، مهمترین اصل را جذب و نگهداری گردشگر دانست و تصریح کرد: هر گردشگر می تواند برای 3 تا 5 نفر تبلیغات کند. روش های تبلیغات در تقاضای گردشگران تاثیر مستقیمی دارد. ما در این عرصه خدمات حرفه ای نداریم. شخصی که به عنوان لیدر در این بخش فعالیت می کند، همواره در انجام کارهای خود استرس دارد.
وی با اشاره به اینکه در استان بازاریابان مناسب و متخصص نداریم، گفت: در بحث هزینه ها و خدمات باید توجه ویژهای داشت در غیر این صورت هدف های مورد نظر محقق نخواهد شد. علاوه بر مشکلات سیاست کلی، در مسایل جزیی هم مشکلاتی وجود دارد که باید خودمان برای رفع آنها تلاش کنیم.
به گزارش ایسنا، این نشست با حضور معاون کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گلستان، معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، رییس اداره کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، کارشناس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، مدیر روابط عمومی کمیته امداد حضرت امام (ره) گلستان و جمعی از دانشجویان گردشگری، اعضای کمیته نخبگان گنبدکاووس و خبرنگاران خبرگزاری های ایسنا و مهر استان گلستان برگزار شد.
حاضرین در این نشست با طرح مسائل و بیان نظرات خود به بررسی حوزه گردشگری که یکی از سه محور توسعه استان است، پرداختند. حاضران معتقد بودند، با وجود داشتن ظرفیت های مختلف و بالقوه گردشگری در استان، نتوانستیم از آنها بهره کافی را ببریم. آنها تاکید داشتند، بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی علمکرد ضعیفی در خصوص استفاده از این ظرفیت ها دارد.
همچنین در این نشست پیرامون محور سرمایهگذاری برای تأمین زیرساختهای گردشگری صحبت شد و حاضرین بر مشکل دار بودن ساختارهای حکومتی و قانونی در سرمایهگذاری و نبود حمایتهای لازم از سرمایهگذاران تأکید داشته و معتقد بودند جزیره آشوراده یکی از ظرفیتهای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری استان است که مغفول مانده و همچنان از شعار زدگی به عمل گرایی عبور نکردهایم. در ادامه این نشست هر کدام از حاضران از نگاه خود به بیان برنامه ها، راهکار ها و مشکلات در این حوزه پرداختند.
انتهای پیام
نظرات