• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95090301766
  • خبرنگار : 71290

در صورت تصویب نهایی؛

مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر اعمال می‌شود

مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر اعمال می‌شود

مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصمیم نهایی مجازات جایگزین اعدام برای مجرمان مواد مخدر اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با ۱۴۷ رای موافق، ۲۱ رای موافق و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

براساس این گزارش ماده ای به عنوان ماده ۴۶ به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می شود که براساس آن مرتکبان جرائم مرتبط با مواد مخدر در موارد زیر مفسد فی الارض محسوب شده و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد در نظر گرفته شده‌اند به بیش از ۲۵ سال تا ۳۰ سال حبس درجه یک محکوم می‌شوند:

الف – مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح گرم همراه داشته یا سلاح گرم یا سرد کشیده باشد.

ب- مواردی که مرتکب براساس ماده ۱۸ این قانون یا ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته باشند.

پ – مواردی که مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا ۱۰ سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل ۵ سال حبس به علت ارتکاب جرائم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشند.

ت – ساخت یا تولید یا وارد کردن مواد موضوع ماده ۸ این قانون به کشور مشروط به آنکه بیش از ... کیلوگرم باشد.

همچنین براساس تبصره ذیل این ماده واحده در مورد جرائم موضوع این قانون که حبس بیش از دو سال دارد، مرتکب الزاما باید حداقل مجازات قانونی را طی کند و کمتر از این مدت، به جز تبصره ماده ۳۸ این قانون،‌مشمول معافیت، تخفیف، تبدیل، آزادی مشروط، مرخصی از زندان و سایر نهادهای ارفاقی نخواهد شد. در صورتی که حکم به مجازات بیش از حداقل مجازات قانونی باشد دادگاه می‌تواند بخشی از مجازات حبس را پس از گذراندان حداقل مجازات قانونی به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال تعلیق کند و این قانون شامل دارندگان محکومیت قطعی فعلی نیز می شود.

به گزارش ایسنا، یوسفیان ملا به عنوان یکی از طراحان طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه مجازات اعدام برای قاچاق چیان مواد مخدر و با توجه به نزدیکی کشور به کانون‌های تولید انواع مخدر از یک طرف و گستردگی روزافزون تولید و مصرف مواد مخدر از طرف دیگر مشمول قابل توجهی از قاچاقچیان خواهد شد، آسیب‌های اجتماعی جدی بیشتری برای خانواده های محکومین در جامعه به وجود خواهد آمد.

وی افزود: بسیاری از محکومین افرادی هستند که بخاطر فقر مالی و مشکلات معیشت زندگی مورد سوء استفاده مافیای مواد مخدر قرار گرفتند. لذا با توجه به اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان و حمل کننده های مواد مخدر به صورت کمی لحاظ شده که باعث گرفتار شدن حمل کننده ها شده و از دسترسی قانون به قاچاقچیان باندی جلوگیری می‌کند و با توجه به مجوز ماده ۴۵ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب ۵ /۹/ ۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصحلت نظام، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز موارد مسلحانه پیشنهاد می‌شود.

براساس این گزارش حجت الاسلام حسن نوروزی به عنوان موافق این طرح در سخنانی اظهارکرد: در حال حاضر ۵۰۰۰ نفر در نوبت اعدام هستند که برخی مربوط به قبل از سال ۹۰ و برخی تا سال ۹۴ محکوم شده‌اند و ۹۰ درصد اعدامی‌ها قاچاق چیان هستند در حالی که برخی از آنها قاچاقچیان اصلی نبوده‌اند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد این افراد برای بار اول حامل مواد مخدر بوده‌اند که سن آنها هم بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. در حالی که قاچاقچی بین‌المللی  در آن طرف مرز نشسته و طراحی می کند.

مهرداد لاهوتی نیز در مخالفت با این طرح گفت: اگر مجازات اعدام حذف شود حکم تبعات فراوانی را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه آسیب‌های اجتماعی فراوانی هم برای خانواده‌های این افراد به وجود می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

بسيار كار لازمي بود باميد روزي كه كشت سازماندهي شده ترياك در كشور برنامه ريزي و اجرا شود تا جلو خروج ارز و آن هم در دست تروريستهايي همچون طالبان افتادن ارز مملكت گرفته شده و سلامتي مردم تأمين گردد.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۳:۱۷

کاش این هم در نظر گرفته شود که خانواده هایی که جوانشان اعدام شده اند و حق داشتند که این قانون شامل حالشان بشود ولی الان زیر خاک هستند تکلیف این خانواده ها چه میشود چه جوابی برای آنها دارید.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۳:۲۳

بازم بدون تحقیق و پژوهش کافی یک کاری را عوض کردید؟ خوب جایگزینش چیه؟؟؟ جریمه؟؟ حق حساب از قاچاقچیا؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۳:۲۴

سلام با این را ه برای نابودی خیلی از جوانان مملکت هموار شد اگر ۵۰۰۰نفر اعدام شوند تبعات اجتماعی دارد یا اینکه هزاران جوان و خانواده آنان تباه می شوند و آنگاه قاچاقچیان و خانواده آنان با پول تجارت مواد کلی حال خواهند نمود ،،شما یک نظر سنجی از مردم انجام دهید ،ویا اینکه همه پرسی در مورد این قاچاقچیان بر گزار نمایید مطمن باشید بالای ۷۰ در صد مردم می گویند فقط اعدام ، در غیر اینصورت باید منتظر باشید تا اعتیاد در خانه من وشما را در آینده نزدیک بزند وانگاه فرزندان را در جوی آب ولای زباله ها بیحال وشاید مرده پیدا نماییم

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۳:۴۵

اتفاقا در پاسخ به نماینده مخالف لازم است عرض نمایم در مجازت اعدام برام شخص قاچاقچی مواد مخدر بزرگترین اسیب ها به خانواده شخص وپیرو ان جامعه اسیب می بیند هرچه باشد زندانی کردن بدتر از اعدام است چون کشور ما اسلامی است ولازم است رفعت اسلامی سر لوحه اعمال مان باشد.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۴:۱۰

دست گلتون درد نکنه .ان‌شاالله فرزندانتان دچار اعتیاد شوند ببینم باز هم همین نظر را دارین یا خیر . اون دنیا یقه تک تکتان را می‌گیرم .یک مادر بدبخت

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۴ ۱۹:۰۲

تو چ میدونی اخه وقتی یک آدم کشته میشه اون اعضای خانواده متلاشی شده و شاید موجب مرگ آن‌ها هم بشه اون مردم مثل تو بی عار اینجوری کردن که اسم ایران در تمام دنیا را خراب کنن زنده باد قانون اصلاحی زنده باد اصلاح طلبان زززززززززنده بااااد

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۵:۴۹

بسیارکاری خوب و مفید و ارزنده‌ای است؟ باید زودتر از این‌ها این قانون اعدام لغو و بجاش حبس باشرایطی خواص اعمال میشد. با اعدام یکنفر بسیاری از اعضای چندنفره خانواده بدبخت وبیچاره متلاشی شدند

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۴ ۰۷:۳۷

با سلام ممنون از مجلس بابت دفاع از حقوق بشر. ما مسلمانیم و گرفتن جان یک نفر و ذره ذره آب شدن اعضای خانوادشو نمی پسندیم. اینجوری امکان اصلاح برخی از متهمین و برگشتشون به جامعه وجود داره. و صد البته که نیاز به کار فرهنگی و ساختاری خواهد بو. اعدام ممنونععععععععععععععع

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۴ ۱۳:۲۸

بسیار قانون قشنگی برای ایران اسلامی دست تمام نمایندگان درد نکند اعدام یک کار وحشیانه ای بود که خدارو شکر برداشته شد روح لطیف به قانون مجازات ما داد در ضمن کسانی که فکر می‌کنند با لغو اعدام جوانان ما معتاد میشوند سخت در اشتباه هستند چون اعتیاد یک بیماری است مواظب جوانان باشیم چون اگر موادنباشد این بیماران دست به کارهای دیگر که شاید بدتر از مواد است میزنن ،آنها مشکل روان دارند اغلب از بچگی بیش فعال بوده اند که درمان نشده اند بعد خانوادها میندازن تقصیر مواد مخدر ،الان دورتادور ما سیگار فراوان ولی تا من دلم نخواد به زور که مصرف نمیکنم پس باعدام کردن هزاران نفر مشکل جوان شما حل نخواهد شد.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۳:۵۸

آه عموى بى گناه من صاحب پنج فرزند اعدام شد ولى خانواده داغ دار ما خىلى خوشحال هستن که اىن طرح تصوىب شد چون دىگه ىه بى گناه دىگرى اعدام نمى شود دست بوس نماىنده هاى موافق هستم خدا ازتون راضى باشه

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۸:۴۰

عیزانم مردم عزیز ایران ای کسانی که با این طرح مخالفین خواهش می کنم قبل ا هرگونه پیش داوری و قضاوت و نظر دادن در مورد درست یا غلط بودن طرح مذکور.به خانواده هایی که عزیزشان اعدام شده نگاهی کنید و وضعیت‌شان را قبل و بعد از اعدام فرزندشان قیاس کنید وعادلانه نظرتان را بفرمایید .ما چند ابشن داریم اعم از(ایرانی هستیم. مسلمان هسیم.پیغمبرمان حضرت محمد(ص) است که وجودشان امید بخش بود.شیعه علی(ع) هستیم که همیشه میگیم بخشش از ایشان مونده.خدایی را میپرستیم که کارش بخشش گنهکاران تواب است و....)بازم بگم.با این همه دلیل و مدرکی که ما را به بخشش و گذشت و زندگی بخشیدن دعوت میکند از اعدانم و توحش و کشتن صحبت میکنیم و یم دست دولتمردان را میبوسم بابت تصویب این طرح

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۰۱:۴۶

دست نماینده ها درد نکنه

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۲ ۱۲:۴۹

متاسفانه توبه گرگ مرگ است اگه یک قاچاقچی اعدام شه یک نفر میمیره ولی اگر یک قاچاقچی ازاد شه یک جامعه میمیره این اصل همانند زمانی است که یک مریضی همگیر وجود دارد وبگیم نباید بااین مریضی ومیکروب مبارزه کرد زیرا اون هم حق حیات دارد اما باچه قیمت

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۲ ۱۹:۰۲

من از نمایندگان عزیز تشکر می‌کنم !! بعضی از این افراد ناخواسته به این راه افتادند و ما بایدگذشت اسلام را به آن‌ها نشان دهیم ولی چرا بعضی دوستان کمی فکرنمیکنن الان دراطراف ما این مواد هست چرا همه گرفتار اعتیاد نمی‌شوند اونهایی که این مشکل رودارن برمیگرده به تربیت خانوادگیشون!!!

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۲۲:۲۸

ممنون از همه نمایندگان و مجلس بابت تصویب این طرح که به جوان‌ها فرصت زندگی می دهند و مانند حضرت علی(ع) می بخشند.خیلی از این جوان‌ها ناخواسته و برای بار اول است که اشتباه کرده‌اند و اسلام هم این افراد را می بخشد به خدا قسم خدا هم راضی است چون گرفتن جان انسانها آن هم در کشور اسلامی ظلم بزرگی است خدا همه مسوولان را خیر دهد .

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۵:۱۱

سجاد س سلام قانون خوبی گذاشتن هر انسانی مرتکب جرمی بشه با گذراندن ۳۰ سال مطمانن دست عبرتی میشه برای همه خلافکارهای دیگه وخودشم تا روزی زنده باشه حتی فکر خلاف هم تو سرش نمیگنجه البته اگر بعد از ۳۰ سال زنده در بیاد

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۱ ۱۸:۲۱

باسلام واقعا با برداشتن اعدام مواد مخدر بزرگترین کمک رو به جامعه و جوان ها میکنید واقعا از نمایندگان عزیز ممنونم

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۱:۵۶

چقدر زشت و شرم آور،درست است که در قانون پیش هم مجازات سوداگران مرگ متناسب با این عمل زشت نبود،اما دیگر قاچاقچی را اعدام هم نمی کنند! یک باره بیایید به آن ها مدال هم بدهید دیگر! کسانی این کار زشت را کردند از مردم شرم نکردند؟ یک قاتل را قصاص می کنیم،اما یک قاچاقچی مواد مخدر را که هزاران بار پلیدتر از یک آدمکش است و یک نسل را به یک باره نابود می کند باید زنده بماند!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۴ ۱۲:۳۹

واقعا دست نمایندگان درد نکند چون خانواده قاچاقچیان را در نظر گرفتند چون واقعا بیشتر خانواده‌ها بی‌گناه ولی گرفتار هستند با این قانون به درد خانواده‌ها التیام بخشیدند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۰۷:۴۳

با تشکر از نمایندگان موافق و تسریع در انجام زودتر ای مصوبه دین ما دین گذشت و اغماض و مهربانی است چرا جان انسانها به این راحتی گرفته شود باید با اموزش و برنامه ریزی راه حل تغییر نگرش وکار افرینی به این افراد کمک کرد همه انسانها مشکل وخطا دارند در ضمن تبعات اعدام برای جامعه و خانواده بسیار سنگین است چرا زودتر این اجرا نشد

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۰۲:۲۰

با اعدام کردن هیچ چیزی عوض نمیشد ممنون که این حکمو عوض کردین الان یه جوون درگیر این مسئله شده درسته بزرگترین گناه و ناجوانمردانه ترین رفتارو میکرد ولی ذات این جوون پاکه حقش اعدام نیس ان شاالله ک خدا از سر تقصیراتش بگذره ولی حقش این نیس ک اعدام بشه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۲ ۲۲:۰۵

دستتون درد نكنه واقعا بهترين كار را انجام داديد

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۶ ۱۹:۵۲

ممممممممنونم ازمجلس ايران.من شهروندايراني حمايت ميكنم ازين طرح.اون جون بدبخت لابدمشكل داشته كاري انجام داده وگرنه كي اينكاروانجام ميده.بخدااگ اعدام لغوشه دل خيلياشادميشه لااقل خانوادش يه اميدديگه ميگيره.چرامردم چرااينقدبي رحم شديم چراخودمونوجاي بقيه نميذاريم فك كن داداش خودت اينجورشده.ي كم ب فكربياين.خداهم ي فرصت دوباره ب بنده هاش ميده ماكي هستيم جون ٥هزارآدموبگيريم.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۹:۱۳

باسلام خدمت وکلا ی محترم ومسولین عزیز نظام بنده جوانی 18ساله هستم به همراه خواهر وبرادر ومادرم الان نزدیک به دو سال است که پدرم به جرم حمل مواد مخدر ومحکوم به اعدام درزندان کرمان به سر میبردفقط خدا میداند که این مدت به ما چه گذشته است شمارا به خدا قسمتون میدم نزارین بی بابا بشیم به اندازه کافی زجر کشیدیم هرچه زودتر این طرحو به تصویب برسونید خواهشا

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۰۸ ۱۷:۴۱

از دست اندرکاران و نمایندگانی که طرح حذف اعدام رو تصویب کردن خیلی ممنون هستیم به خدا خیلی از خانواده ها جوان هاشون گرفتار بند هستن با تصویب ابن قانون خیلی دلشون شاد شده به امید آزادی اونا و ریشه کن شدن اعتیاد از کشورمون