• سه‌شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95082517513

طومار حذف "شورای الکترال" از انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا به نیم میلیون امضا رسید

طومار درخواست برای پایان دادن به سیستم رای‌دهی "شورای الکترال" در آمریکا تا کنون از سوی حدود نیم میلیون تن به امضا رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، برای پنجمین بار در تاریخ برنده رای مردم در آمریکا به ریاست جمهوری نرسید؛  اتفاقی که منتقدان می‌گویند سیاست این کشور را غیردموکراتیک کرده است.

با شمارش آرای صندوق‌های باقی مانده، هیلاری کلنیتون، نامزد دموکرات‌ها به نظر می‌رسد که از هر نامزد ریاست جمهوری دیگری به جز باراک اوباما آرای بیشتری کسب کرده است.

در این میان نویسنده طومار مذکور، مایکل بائر درباره این اقدام گفته است: شورای الکترال از زمان مفید بودنش مدت‌هاست که می‌گذرد. این سیستم بخشی از قانون اساسی است که در فقدان رسانه‌های قدرتمند نوشته شده است.

بائر ادامه داد: رای دهندگانی که در حال حاضر در ایالت سرخ یا آبی زندگی می‌کنند از حقوق شهروندی محروم هسند چرا که رای آنها هیچ اهمیتی ندارد.

وی توضیح داد که منظور از حذف شورای الکترال این است که تمامی توجهات ، کمپین‌ها و وعده‌های انتخاباتی خطاب به ایالات نوسانی نباشند.

این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: اعضای این شورا از سوی دو حزب مهم کشور یعنی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها انتخاب می‌شوند وسایر رای دهندگان از جمله مستقل‌ها، لیبرترین‌ها و غیره نادیده انگاشته می‌شوند. این روند باید خاتمه یابد.

نیت کوهن، تحلیل‌گر مسائل انتخاباتی برآورد می‌کند که پس از پایان شمارش آرا 4 / 63 میلیون تن از آمریکایی‌ها به کلینتون و 2 / 61 تن دیگر به ترامپ رای داده‌اند و براساس رای مردم، دموکرات‌ها با 5 / 1 درصد اختلاف پیروز بوده‌اند.

در همین حال طومار دیگری در اینترنت منتشر شده است که در آن از اعضای شورای الکترال خواسته شده تا برخلاف رای ایالات خود رای دهند و رای را به نفع کلینتون تغییر دهند. این طومار در حال حاضر به امضای 5 میلیون تن رسیده است.

این جریانات تنها یکی از روش‌های مقاومتی است که در پی پیروزی دونالد ترامپ جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سراسر آمریکا را فرا گرفته است.

همزمان مردم در سراسر این کشور در اعتراض به روی کار آمدن ترامپ به خیابان‌ها آمده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha