به گزارش ایسنا، در مرحله اول برای معرفی غذاهای رنگارنگ تبریز، نیاز به اطلاع رسانی از طریق فضاهای مجازی، برگزاری مسابقات و جشنوارههای بینالمللی است. حتی میتوان به آشپزان ماهر غذاهای سنتی گواهینامه مخصوصی صادر کرد تا علاوه بر حفظ این غذاها از فراموشی، با افراد ماهر در این حرفه نیز آشنا شد.
در این میان نقش تعیین کننده راهنمایان گردشگری دیدهمیشود. باید راهنمایان با انواع غذاها و نوشیدنیها و حتی طرز پخت و تهیه آنها آگاهی داشتهباشند تا بتوانند به نحو درست به گردشگران معرفی کنند.
از غذاهای محلی تبریز و آذربایجانشرقی میتوان به انواع آشها مثل تورشلو آشی، بامادور آشی، آش رشته، انواع دلمهها مثل دلمه برگ، دلمه کلم، دلمه بادنجان، قارنی یاریخ (شکمپر)، غذاهایی مثل کبابکوبیده، آبگوشت، ماهیچه، انواع شیرینیها همچون قرابیه، نوقا و باسلوق و انواع نانها مثل نان ممقان اهری و نان اسکو، انواع حلواها مثل حلوای زنجبیل، گردو و زعفران اشاره کرد.
میتوان با ساماندهی یرآلمایومورتا (سیبزمینی و تخم مرغ) و لبو فروشان موجود در سطح بازار و شهر ، تعیین استاندارد، صدور کارت بهداشت غذایی و تبدیل آنها به رستوران و اغذیهفروشان سیار جذابیتی زیبا در گردشگری غذایی شهر آفرید و همچنین فروش سبزی تازه و میوه محلی منطقه به صورت سیار با کمی خلاقیت و بستهبندی جالب این محصولات، میتوان گردشگران را برای خرید محصولات ارگانیک و بینظیر منطقه علاقمند کنند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی، با اشاره به اینکه غذا بخش جدانشدنی از برنامه سفر است گفت: تنوع غذایی به نوعی نشان دهنده فرهنگ غنی و شناسنامه منطقه است به خصوص در کشورهای اسلامی گردشگری حلال و به دنبال آن غذاهای حلال نقش بی بدیلی را دارند.
امیر حجازی با تاکید بر اهمیت معرفی غذاهای محلی به نحویی شایسته خاطر نشان کرد: با حضور در نمایشگاهها و پخش برنامههای آشپزی با محوریت آموزش شیوه پخت و نحوه خوردن غذاهای محلی میتوان علاوه بر جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان، به حفظ و ماندگاری این نوع غذاها، رقابت بین رستورانها و مراکز پذیرایی، افزایش کیفیت غذاها، و در نهایت رونق اقتصادی و اشتغال جوانان کمک کرد.
وی افزود: توجه به طرز پخت، شیوه خوردن، تزیین و نوع سرو غذا در مراکز پذیرایی و همچنین توجه به خاصیت درمانی غذاهای محلی ضروری است.
وی در خصوص اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانشرقی گفت: سازمان برنامههایی برای آموزش و برندسازی غذاهای محلی در نظر دارد. همچنین طرح رتبه بندی مراکز پذیرایی برای اولین بار در تبریز اجرا و مراکز پذیرایی بر اساس استاندارهای بین المللی درجهبندی میشوند به نحویی که مسافران و گردشگران میتوانند با توجه به انتظارات و بودجه سفر خود، رستوران و غذای مورد نظر خود را انتخاب کنند.
رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی ، با اشاره به این که برنامه سفر را معمولا چهار بخش عمده غذا، خرید، بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و نیز تفریح تشکیل میدهد، گفت: با وجود این که غذا در سفر جزو مهمترین بخشهای سفر است متاسفانه از آن غافل شدهایم و به تنوع غذایی بالای تبریز و شهرت آنها در سراسر دنیا بیتوجه هستیم.
رضا خلیلی به اهمیت برندسازی اشاره کرد و گفت: لیستی از غداهای محلی آماده و جمعبندی شدهاست تا با همکاری مسئولان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه برندسازی آنها اقدامات لازم انجام شود.
وی با تاکید بر مشکلات پخت غذای محلی خاطر نشان کرد: پخت برخی از غذا های محلی نیاز به انرژی و زمان زیادی دارد و نگهداری آنها با مشکلاتی همراه است به همین دلیل مراکز پذیرایی تمایلی به سرو غذاهای محلی ندارند و از طرفی هم با تغییر نسل، شیوه پخت بیشتر غذاهای محلی در دست نیست و جوانان هم مشتاق یادگیری آشپزی محلی نیستند.
سالار رسولی، از فعالان حوزه غذا و رستوران در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی، غذا را پس از هتل اصلی ترین نیاز یک گردشگر دانست و به اهمیت خلاقیت در حوزه گردشگری و به خصوص غذا اشاره کرد و گفت: گردشگران به دنبال مکانهایی خاص هستند تا آنها را از محل سکونت خود به آن جا برساند در این راستا میتوان کارگاههای اصیل فرش و کفش تبریز را به "کافه کارگاه" یا "رستوران کارگاه" تبدیل کرد. خوردن یک فنجان قهوه در کنار تماشای یک کارگر کفاشی و قالیبافی در حال فعالیت، تجربه بینظیری را میتواند برای گردشگران و بازدیدکنندگان رقم بزند.
وی افزود: ایجاد "رستورانهای پیادهرویی" در حیاط امیر بازار تبریز و سنگفرشها و ارائه عکسها و فیلمهای کوتاه این مکانها، در فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و بر روی اپلکیشنها علاقمندان زیادی را به تبریز خواهد کشاند.
رسولی با تاکید بر ضرورت ثبت غذاهای محلی و سنتی در فهرست ملی و جهانی خاطر نشان کرد: اولین قدم برای ثبت غذاهای محلی، حفظ و توسعه آنهاست. شناسایی و معرفی غذاهای محلی و سنتی وظیفه همه ماست زیرا غذا به نوعی فرهنگ و اصالت ما را نشان میدهد. اگر غفلت کنیم شاید کوفته تبریز و نوشیدنی قاردوشاب را کشورهای همسایه ثبت کنند؛ همانطور که لواش را ارمنستان ثبت کرد.
وی به عدم توجه به حفظ و توسعه غذاهای محلی آذربایجان اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما نمیتوانیم داشتهها و محصولاتمان را به نحویی شایسته حفظ و توسعه دهیم. هر چند در ماههای اخیر نوعی از کباب تبریزی به نام "اوزون کباب" جو خوبی را میان علاقمندان ایجاد کردهاست و مسافران را از نقاط مختلف به تبریز میکشاند.
وی در خصوص عدم رغبت رستورانها به فروش غذاهای محلی و سنتی یادآور شد: آماده کردن برخی غذاهای سنتی زمانبر است و از طرفی به دلیل فصلی بودن گردشگری و کمبود تقاضا برای این نوع غذاها، سود چندانی نصیب رستوراندارن نمیشود به عنوان مثال قیمت یک پرس چلوبرگ چند برابر قیمت دلمه و کوفته است. البته دلیل کمبود تقاضا را عدم آشنایی گردشگران با غذاهای محلی و سنتی میدانم.
سیاوش صرافی، از مدیران رستورانهای سنتی تبریز، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی، به استقبال زیاد گردشگران خارجی از رستورانهای سنتی اشاره کرد و گفت: در میان هیاهوی شهر و شلوغی، گردشگران به دنبال آرامش هستند و به همین دلیل رستورانهای سنتی را برای صرف غذا انتخاب میکنند و اگر غذای اصیل آن منطقه نیز در آن جا سرو شود که دیگر خاطرات سفر آنها کامل میشود.
وی از بیتوجهی مردم به شربتها و دم نوشهای سنتی آذربایجان از قبیل شربت گل محمدی، به لیمو و شاهسپرم اظهار ناراحتی کرد و گفت: متاسفانه مردم امروزه از غذاها و نوشیدنیهای سنتی غافل شدهاند و به نوشیدنیها و غذاهای آماده روی آوردهاند.
وی تغییر کاربری برخی از آثار تاریخی و خانههای تبریز را به رستوران و کافه در جذب گردشگران و همچنین حفاظت ار این آثار گرانبها موثر دانست.
صرافی از تلاش خود برای راهاندازی یک رستوران سنتی دیگر در یکی از خانههای تاریخی تبریز گفت و افزود: مسئولان بهتر است با ایجاد شرایط مناسب برای واگذاری این خانههای تاریخی به بخش خصوصی به توسعه گردشگری و به ویژه رونق اقتصادی منطقه کمک کنند.
امیر سید رضازاده، پژوهشگر و کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی در خصوص شیوه معرفی غذاهای تبریز یاد آور شد: شرکت در نمایشگاهها و مسابقات بین المللی ویژه گردشگری، برپایی گردهماییها و نمایشگاههای غذای محلی با دعوت از آشپزان و داوران منتقدان بین المللی حوزه غذا و دعوت از افرادحرفهای برای تهیه فیلمهای مستند گردشگری از اقداماتی است که توجه گردشگران را جلب میکند.
وی توجه به ذائقه جهانی را موثر دانست و خاطر نشان کرد: البته در کنار معرفی این نوع غذاها، به تطبیق و بالا بردن کیفیت غذاهای ایرانی با ذائقه جهانی توجه شود زیرا ایرانیها بیشتر با غذاهای پرنمک، خوش پخت و چرب را ترجیح میدهند در حالیکه امروزه در جهان بر غذاهای کمنمک، کمچرب و نیم پخت تاکید میشود.
وی افزود: برای مثال با مشاهده غذاهایی مثل کباب متوجه میشویم که اکثر آشپزهای ایرانی گوشت مغز پخت را ترجیح میدهند ولی گردشگران خارجی بیشتر کباب آبدار را میپسندند. بنابراین باید روشی را در پیش گرفت که با کم کردن یا حذف این عناصر از غذا همچنان بتوان طعم مورد نظر را انتقال داد و غذاهای ایرانی را وارد منوهای بین المللی کرد. مطابقت سازی غذا متناسب با ذائقه گردشگران موضوعی است که بیشتر کشورهای گردشگرپذیر بر روی آن سرمایهگذاری میکنند.
در پایان، با توجه به این که غذا بخش مهم برنامه سفر است باید مردم بومی منطقه و به خصوص راهنمایان گردشگری با انواع غذاها، شیوه پخت و حتی خوردن آنها آشنا شوند تا در مراحل بعدی بتوانند به دیگران معرفی کنند.
شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و منطقهای آشپزی و گردشگری، پخش برنامههای آشپزی با محوریت آموزش غذاهای محلی به زبانهای مختلف جهانی، استفاده از داوران و آشپزان بینالمللی، برگزاری مسابقات جهانی آشپزی، ارائه عکس و فیلم غذاها در فضای مجازی، میتواند در معرفی هرچه بیشتر غذاهای محلی آذربایجان موثر واقع شود.
حفظ و توسعه غذاهای محلی، مطابقت سازی غذاهای محلی با ذائقه جهانی، رعایت استاندارهای بین المللی در تهیه غذا و و تلاش برای ثبت غذاهای محلی و سنتی در فهرست آثار جهانی و ملی از ملزومات گردشگری غذاست.
تهیه نقشههای موضوعی ویژه گردشگری غذا، صدور گواهینامه بین المللی برای آشپزان ماهر غذاهای سنتی، رتبهبندی رستورانها و مراکز پذیرایی بر اساس استاندارهای جهانی ضروری است.
خلاقیت در ایجاد رستورانها و مراکز پذیرایی مثل رستورانهای سیار، پیاده رویی، کافه رستوران، کافه کارگاهها، تغییر کاربری مکانهای تاریخی به سفرهخانههای سنتی و از طرفی حمایت دولت و بخش دولتی از این قبیل مکانها که با ارائه غذاهای محلی به نوعی سفیر فرهنگی منطقه محسوب میشوند، میتواند به توسعه گردشگری غذا در منطقه کمک کند.
گزارش از پریا توفیقی، خبرنگار ایسنا در آذربایجانشرقی
انتهای پیام
نظرات