• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95081107612
  • خبرنگار : 99999

تداوم تظاهرات گسترده مراکشی‌ها در اعتراض به مرگ یک ماهی‌فروش/ لغو سفر پادشاه به اتیوپی

تداوم تظاهرات گسترده مراکشی‌ها در اعتراض به مرگ یک ماهی‌فروش/ لغو سفر پادشاه به اتیوپی

هزاران مراکشی‌ در خیابان‌های شهر حسیمه در شمال و دیگر شهرهای کشور برای چهارمین روز متوالی اعتراض خود را نسبت به مرگ یک ماهی‌فروش اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کشته شدن جوان مراکشی به نام محسن فکری روز جمعه به یکی از بزرگترین اعتراضات در کشور از سال ۲۰۱۱ تبدیل شده است. بزرگترین تظاهرات مراکش مربوط به زمانی بود که جنبش ۲۰ فوریه تظاهراتی را با درخواست برای اصلاحات دموکراتیک با الهام گرفتن از اعتراضات بهار عربی در مناطق مختلف منطقه سازماندهی کرده بود.

این در حالی است که تظاهرات در اکثر شهرهای مراکش در محکومیت نحوره فاجع‌آمیز مرگ ماهی فروش مراکشی ادامه دارد.

دفتر سلطنتی مراکش نیز اعلام کرد: ملک محمد ششم، پادشاه مراکش که قرار بود در جریان تورش به کشورهای شرق آفریقا شامل روآندا، تانزانیا به اتیوپی برود، سفرش به این کشور را لغو کرد.

دفتر سلطنتی مراکش علت این تاخیر را اعلام نکرده است.

محسن فکری ماهی‌فروش دوره گردی که توسط دستگاه ماشین جمع‌آوری زباله بعد از اینکه به مصادره ماهی‌هایش با پلیس درگیر شد و تلاش به پس گرفتن ماهی‌هایش داشت، منجر به تظاهرات در این کشور شده است به طوریکه وزیر کشور از عزم خود برای انجام تحقیقات در این باره خبر داد.

وقوع تظاهرات گسترده در مراکش که پادشاه در آن دارای قدرت مطلق است به ندرت پیش می‌آید. مراکش در سال ۲۰۱۱ توانست با اصلاحات، صرف هزینه، تشدید تدابیر امنیتی صدای اعتراض‌ها را که همانند دیگر کشورهای عربی بلند شده بود، آرام سازد. در حالی که این اعتراضات رهبران تونس، مصر و لیبی را ساقط کرد.

موجی از اعتراضات شدید در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است و معترضان در اشاره به دفتر سلطنتی مراکش اظهارات سرزنش‌ کننده‌ای را منتشر می‌کنند.

حسین مرابط، یکی از سازماندهندگان اعتراضات گفت: این اعتراضات تا زمانی که همه مسئولان مجازات نشوند، ادامه خواهد داشت.

وی همچنین افزود:‌ آنها خواستار اطمینان از عدم تکرار حوادثی از این قبیل و پاکسازی ادارات دولتی از فاسدان هستند.

مرگ فکری یادآور شراره‌ آتشی است که انتفاضه تونس در سال ۲۰۱۱ را ملتهب کرد؛ بعد از اینکه یک دستفروش تونسی خودسوزی کرد. او پس از اینکه پلیس میوه و سبزی‌اش را مصادره کرد خودش را سوزاند که بعدها انتفاضه‌هایی در سراسر منطقه به راه افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha